Gå til innhold

NHD: trenger oppklaring om lavdose Seroquel

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet
21 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er jeg helt enig i. Det er ikke lett. Har noen av dere prøvd Latuda?

Det er bra du innrømmer at det ikke er lett. Syns psykiatrien burde ta litt ansvar, vi blir jo så store. Burde fått tilbud om noe ant før vi ble så store. Får jo fysiske problemer.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er bra du innrømmer at det ikke er lett. Syns psykiatrien burde ta litt ansvar, vi blir jo så store. Burde fått tilbud om noe ant før vi ble så store. Får jo fysiske problemer.

Men hvorfor sitter du å bøtter innpå baileys og sjokolade da? :ph34r:

Anonymkode: 07b03...121

stjernestøv
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor sitter du å bøtter innpå baileys og sjokolade da? :ph34r:

Fordi jeg ikke eier stålstyrke? Fordi jeg ikke klarer å motstå søtsuget? Du kan jo prøve selv? 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Urk, tommel ned for vallergan - det eneste med det som funker er bieffektene:P

Fikk du sove på abilify da? Eller brukte du det for å unngå psykose e.l.?

Tusen takk for fint svar:)

Anonymkode: 61ed3...c18

Det er bivirkning av Vallergan en er ute etter.

Nei, jeg fikk psykotiske symptomer forverra på Abilify. Så kunne ikke stå på den...

Håper du finner ut av spørsmålene dine...medisiner er ingen enkel løsning, mye er individuelt. 

Jeg kan ikke spise mer enn 6-700 kcal om dagen for da legger jeg på meg, men det er fordi jeg har ødelagt forbrenninga mi da.

Regner med at hvis jeg klarer normalisere matinntaket, spise lite og ofte, kan jeg sikkert ha høyere inntak og...men jeg er ikke så aktiv heller så er nok en kombinasjon. Går en tur hver dag. Noen lange og noen litt for korte...

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Fordi jeg ikke eier stålstyrke? Fordi jeg ikke klarer å motstå søtsuget? Du kan jo prøve selv? 

Det er enklere hvis du ikke har fristelsene i hus.

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er enklere hvis du ikke har fristelsene i hus.

Jeg spiser det jeg har i hus jeg, alt går ned på høykant bare jeg har noe å putte i munnen. Pålegg osv. 

Skrevet
4 timer siden, Psykojenta skrev:

Det er bivirkning av Vallergan en er ute etter.

Nei, jeg fikk psykotiske symptomer forverra på Abilify. Så kunne ikke stå på den...

Håper du finner ut av spørsmålene dine...medisiner er ingen enkel løsning, mye er individuelt. 

Jeg kan ikke spise mer enn 6-700 kcal om dagen for da legger jeg på meg, men det er fordi jeg har ødelagt forbrenninga mi da.

Regner med at hvis jeg klarer normalisere matinntaket, spise lite og ofte, kan jeg sikkert ha høyere inntak og...men jeg er ikke så aktiv heller så er nok en kombinasjon. Går en tur hver dag. Noen lange og noen litt for korte...

600 kcal per dag? Da er vi jo nesten nede i en skål havregryn med melk og et eple. Hvordan klarer du å dekke dagsbehovet for vitaminer og mineraler med dette matinntaket? 

Det er forresten ingen sammenheng mellom måltidsfrekvens (antall måltider) og forbrenning. Gammel myte. Det er antall kcal inntatt per dag som teller. Ved å spise ørten ganger daglig kan man slite mer med sultfølelse fordi man lærer kroppen til å få mat hele tiden. 3-4 måltider hvor man går fra bordet mett er bedre enn flere små hvor man går fra bordet småsulten.

Skrevet

Har lyst å ta en zyprexa for å sove, men vet jeg blir besatt av mat om jeg gjør det i stor grad, ikke til å holde ut

Skrevet
2 timer siden, Janus30 skrev:

600 kcal per dag? Da er vi jo nesten nede i en skål havregryn med melk og et eple. Hvordan klarer du å dekke dagsbehovet for vitaminer og mineraler med dette matinntaket? 

Det er forresten ingen sammenheng mellom måltidsfrekvens (antall måltider) og forbrenning. Gammel myte. Det er antall kcal inntatt per dag som teller. Ved å spise ørten ganger daglig kan man slite mer med sultfølelse fordi man lærer kroppen til å få mat hele tiden. 3-4 måltider hvor man går fra bordet mett er bedre enn flere små hvor man går fra bordet småsulten.

3-4 måltider om dagen er faktisk ofte for meg. Jeg spiser en, max 2 ganger om dagen...jeg får ikke dekket behovet for det, for jeg spiser dessverre litt for ensidig, har for lite variasjon på maten jeg inntar...

Men spm handla om hva h*n kunne ta som ikke Ga vektøkning.  Det jeg ikke svare på...Abilify hvis det ikke hadde vært for søvnen...

Skrevet
Den 14. april 2016 at 15.15, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg veit det er stilt liknende spørsmål på forumet tidligere, men sitter fortsatt litt usikker igjen. Har fått med meg at det gjerne er de store AP doseringene som i størst grad fører til vektøkning. Du (NHD) skrev også at det var sammenheng mellom den søvndyssende effekta av bl.a. Seroquel og dette med vektøkning hvis jeg forstod det rett.

1. Betyr det at hvis en lav dose (50 mg) Seroquel er nok for meg til å bli søvnig så kan det også være nok til å gå opp i vekt? (Hvis man ser bort ifra evt. søtsug/økt matinntak som årsak) Skjønner at det sikkert er doseavhengig, at man går opp mer av høyere dose, men lurer likevel på om en såpass lav dose kan føre til vektoppgang, om så bare "litt".

2. Hvor lang tid tar det før evt. vektøkning tar sted - hvor lenge må man gå på en daglig lav dose før man kan føle seg "sikker" på at man ikke går opp i vekt av denne dosen Seroquel?

3. Dersom man skulle gå opp i vekt, og bestemmer seg for å slutte med Seroquel, hvor lang tid må man beregne før den effekten som gjør at man gikk opp er ute av systemet?

4. Hvilket alternativ til Seroquel kan man vurdere der man garantert ikke går opp i vekt?

Håper på svar!!

Anonymkode: 61ed3...c18

1. 50 mg Seroquel er en allergimedisin/antihistamin. Det kan hjelpe på søvn men du får lite av den antipsykotiske effekten (på tankekjør), kanskje litt, og en viss beroligende effekt. Du merker jo raskt om du blir mer sulten. Den sedative/beroligende effekten kan i seg selv senke forbrenningen, vær obs på det. Angst er en god slankekur.

2. Du merker raskt om du blir sulten. Følg med vekten litt og se om du legger på deg.

3. Effekten er ute av kroppen etter en dag eller to.

4. De fleste søvndyssende antihistaminer er kjemisk beslektet med antipsykotika, men de tas i lavere doser så du får heller ikke der antipsykotisk effekt. Da blir de også i disse dosene relativt vektnøytrale. Vallergan er et eksempel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...