Gå til innhold

Hvorfor går man med knyttede hender?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

stadig når jeg er ute og går, kommer jeg på at det er uvanlig å gå med knyttede hender. (straks jeg merker det, slapper jeg hendene av, fordi jeg er redd det kan virke autistisk) 

Jeg gikk i går en lang tur, jeg hadde lånt bort bilene, og for å handle noe jeg trengte la jeg ut på en lang tur, langs traffikerte veier, det gikk bedre enn jeg trodde, jeg syns turen var tidvis interessant, da jeg bor i området og ikke hadde sett disse husene og hagene på ca 25-30 år, da jeg sist gikk til skolen. 

Totalt gikk jeg lenger enn til grunnskolen, jeg gikk 3 ganger så langt en vei, og totalt ca 6 km tur retur. Men det jeg lurer på, spør om nå, er som følger:

Stadig tok jeg meg selv i å gå med knyttede hender, det tror jeg ikke er så vanlig? Hva tror dere?

Jeg tror jeg er anspent, siden jeg går med knyttede never, men jeg følte meg ikke anspent, men jeg var veldig konsentrert, 

av ulike grunner, både fordi jeg skulle "overleve"/takle bråket, ikke få panikk, men faktisk greie komme meg tur retur og gå langs veier jeg vanligvis ikke går langs. Sånt syns jeg ikke er enkelt. Da jeg gikk langs veien, tenkte jeg at dette går fint, her pleier jeg kjøre, men da ikke i gangfeltet, men i veien, jeg syns ikke det var særlig behagelig, da jeg ikke liker å gjøre uvanlige ting, 

Så kom jeg på at jeg ikke så andre mennesker som gikk med knyttede never, jeg gikk forbi flere, da jeg gikk så fort som jeg kunne, for å¨få dette uvanlige og ubahagelige overstått så fort som mulig. Jeg brukte ca 60 min inkludert at jeg handlet tur retur, mer presist 56 min.

Er det typisk for mennesker med autisme å gå med knyttede never?

Her ser dere en autistisk mann, han har knyttede never, før bråket starter, så jeg er takknemlig for om dette er et symptom på autisme eller hva er det symptom på? Og ville noen av dere NT mennesker merke dere at et menneske går fort og med knyttede never? ville dere da tenkt at vedkommende har problemer, og feks autisme?

Skrevet

Jeg har ulike "stillinger" i hendene når jeg går, enten knyttede, eller bestemte rytmiske bevegelser - eller om jeg konsentrerer meg om å være avslappet i dem, fordi jeg tenker det er mest normalt. Men hvis den videoen beskriver asperger godt, så er jeg 100% sikker at jeg ikke har det.

Skrevet

Jeg går ikke med knyttnever, men med spente kjever og føler heller ikke meg anspent eller noe.

Skrevet
29 minutter siden, Wretch skrev:

Jeg har ulike "stillinger" i hendene når jeg går, enten knyttede, eller bestemte rytmiske bevegelser - eller om jeg konsentrerer meg om å være avslappet i dem, fordi jeg tenker det er mest normalt. Men hvis den videoen beskriver asperger godt, så er jeg 100% sikker at jeg ikke har det.

ok,

jeg vet ikke om den beskriver asperger godt, den/de videoene (det er flere)  beskriver meg godt,

men til det du skriver, jeg tror ikke det er vanlig å konsentrere seg om å være avslapper i hendene, det kan bety at du har asperger, i det at du faktisk tenker på å være avslappet, jeg vet ikke, men jeg har hørt at det er sånn.

Men: har du asperger syndrom?

Skrevet
10 minutter siden, Fionys skrev:

Jeg går ikke med knyttnever, men med spente kjever og føler heller ikke meg anspent eller noe.

ok, 

Kjekt å vite. Hvorfor går du med spente kjever? Vet du grunnen?

Jeg vet ikke hvorfor jeg har knyttede never, jeg prøver ikke ha det når jeg merker det, men det er bare fordi jeg ikke vil at noen skal tenke utviklingsforstyrrelse.,

Skrevet
32 minutes ago, Madelenemie said:

men til det du skriver, jeg tror ikke det er vanlig å konsentrere seg om å være avslapper i hendene, det kan bety at du har asperger, i det at du faktisk tenker på å være avslappet, jeg vet ikke, men jeg har hørt at det er sånn.

Men: har du asperger syndrom?

Nei, det skal nok mer til enn det. :) Det er nok helt normalt.

Skrevet
3 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

stadig når jeg er ute og går, kommer jeg på at det er uvanlig å gå med knyttede hender. (straks jeg merker det, slapper jeg hendene av, fordi jeg er redd det kan virke autistisk) 

Jeg gikk i går en lang tur, jeg hadde lånt bort bilene, og for å handle noe jeg trengte la jeg ut på en lang tur, langs traffikerte veier, det gikk bedre enn jeg trodde, jeg syns turen var tidvis interessant, da jeg bor i området og ikke hadde sett disse husene og hagene på ca 25-30 år, da jeg sist gikk til skolen. 

Totalt gikk jeg lenger enn til grunnskolen, jeg gikk 3 ganger så langt en vei, og totalt ca 6 km tur retur. Men det jeg lurer på, spør om nå, er som følger:

Stadig tok jeg meg selv i å gå med knyttede hender, det tror jeg ikke er så vanlig? Hva tror dere?

Jeg tror jeg er anspent, siden jeg går med knyttede never, men jeg følte meg ikke anspent, men jeg var veldig konsentrert, 

av ulike grunner, både fordi jeg skulle "overleve"/takle bråket, ikke få panikk, men faktisk greie komme meg tur retur og gå langs veier jeg vanligvis ikke går langs. Sånt syns jeg ikke er enkelt. Da jeg gikk langs veien, tenkte jeg at dette går fint, her pleier jeg kjøre, men da ikke i gangfeltet, men i veien, jeg syns ikke det var særlig behagelig, da jeg ikke liker å gjøre uvanlige ting, 

Så kom jeg på at jeg ikke så andre mennesker som gikk med knyttede never, jeg gikk forbi flere, da jeg gikk så fort som jeg kunne, for å¨få dette uvanlige og ubahagelige overstått så fort som mulig. Jeg brukte ca 60 min inkludert at jeg handlet tur retur, mer presist 56 min.

Er det typisk for mennesker med autisme å gå med knyttede never?

Jeg gjør ofte det hvis jeg går med hendene i lommen. Men det er kanskje normalt? Hvem vet.

Skrevet
1 minute ago, slabbedask said:

Jeg gjør ofte det hvis jeg går med hendene i lommen. Men det er kanskje normalt? Hvem vet.

Kanskje det går på om tingen er hemmende, eller om det er uvesentlig? :ph34r:

Skrevet
1 time siden, Wretch skrev:

Hvis alle aspergere er sånn har heller ikke jeg det.

Sånn er det nok.

Skrevet
1 minute ago, slabbedask said:

Hvis alle aspergere er sånn har heller ikke jeg det.

Sånn er det nok.

Virket jo kanskje ekstremt da, det er jo såklart ikke 1/100 som er som det, og de sa jo 1/100 var autister.

Skrevet
1 minutt siden, Wretch skrev:

Virket jo kanskje ekstremt da, det er jo såklart ikke 1/100 som er som det, og de sa jo 1/100 var autister.

Ja, men er man en av de 1/100?

Det er spørsmålet.

Men men.

Skrevet
9 minutes ago, slabbedask said:

Ja, men er man en av de 1/100?

Det er spørsmålet.

Men men.

Vanskelig spørsmål. Hvis du hadde blitt utredet av 10 eksperter, uavhengig, hadde de sikkert kommet frem til flere forskjellige konklusjoner - det gjelder ikke deg, tror jeg, men generelt.

Hva skal man gjøre?

Skrevet
4 minutter siden, Wretch skrev:

Vanskelig spørsmål. Hvis du hadde blitt utredet av 10 eksperter, uavhengig, hadde de sikkert kommet frem til flere forskjellige konklusjoner - det gjelder ikke deg, tror jeg, men generelt.

Hva skal man gjøre?

Kan man gjøre noe? Spiller det noen rolle?

Skrevet
3 minutes ago, slabbedask said:

Kan man gjøre noe? Spiller det noen rolle?

Kommer an på, en diagnose er til for å brukes til noe.

Skrevet
2 timer siden, Madelenemie skrev:

ok, 

Kjekt å vite. Hvorfor går du med spente kjever? Vet du grunnen?

Jeg vet ikke hvorfor jeg har knyttede never, jeg prøver ikke ha det når jeg merker det, men det er bare fordi jeg ikke vil at noen skal tenke utviklingsforstyrrelse.,

Jeg vet ikke hvorfor jeg går med spente kjever, vet heller ikke grunnen. Mulig det kommer av indre uro.

Skrevet

Jeg er autist, men jeg går kun med knyttede never i lommene. Jeg fokuserer mye på å gå helt normalt ellers, men jeg er visst gjennkjennbar på gåstilen av en eller annen grunn allikevel.

Skrevet

Jeg går ganske mye tur, og har aldri lagt merke til om verken jeg eller andre går med knyttede hender. I går kveld gikk jeg tur, og prøvde å tenke etter hvordan jeg hadde hendene mine. Når jeg slapper helt av i armene og hendene er fingrene og hånde lett bøyd, slik at hendene er sånn halvveis lukket. Dersom jeg strekker fingrene helt ut, bruker jeg muskler på utsiden av hånda og underarmen, og dersom jeg knytter dem aktivt, kruker jeg muskler på innsiden. Disse muskelspenningene kan jeg kjenne helt oppe i nakken. Så jeg vil tro at det beste for kroppen er å la armene og hendene være avslappet når en går, slik at en ikke strammer i skuldre og nakke.

Som sagt har jeg aldri lagt merke til om folk knytter hendene når de går. Hadde jeg sett noen, hadde jeg ikke tenkt på at det så autistisk ut. Men nå vil jeg kanskje tenke det :-) Jeg har derimot lagt merke til folk som går anspent, som ikke klarer helt å ha en avslappet rytme mellom bein og armer (og kanskje hender) - har vel ikke tenkt autist, men har tenkt at de går litt merkelig, kanskje feiler de noe?

Jeg går med skritteller for tiden, og det er kjempemotiverende! Har hatt 14000, 15000, 14000, 10000, halvannen time annen trening, 10000 skritt de siste 6 dagene :-)

Skrevet
13 timer siden, slabbedask skrev:

ok, da er det kanskje normalt:-)

Skrevet
12 timer siden, Fionys skrev:

Jeg vet ikke hvorfor jeg går med spente kjever, vet heller ikke grunnen. Mulig det kommer av indre uro.

hm det kan være det samme med meg også

Da er det enda mer forståelig at noen mener jeg i tillegg har adhd.

Jeg er mest sikker på det med autisme, men ca 75 % av jenter med autisme har også adhd vansker og kunne fått mer hjelp om de fikk medisiner mot dette. Da ville man bedre greid å komme i gang, organisere tilværelsen bedre og sånne ting som eksekutive funksjonsvansker ville blitt lettere å leve med da blir redusert.

Skrevet
12 timer siden, Solemnity skrev:

Jeg er autist, men jeg går kun med knyttede never i lommene. Jeg fokuserer mye på å gå helt normalt ellers, men jeg er visst gjennkjennbar på gåstilen av en eller annen grunn allikevel.

mm

Men nettopp det at vi må fokusere og tenke på å gå helt normalt, viser at det ikke er normalt, fordi NT mennesker tenker ikke på sånne ting som å:

slenge med hendene på en løs og ledig måte

på å gå avslappet

ikke knytte hender når man går en tur, og man merker at det er stressende, kanskje fordi man går på helt nye veier osv...

(men nå kan det se ut som å gå med knyttede hender er mer vanlig enn jeg visste:-)

Mange flere ting er automatisert og mange ting gjør NT-mennesker helt uten å fokusere spesielt på det. Den analyttiske tilnærmingen til enkle gjøremål og sosial samhandling er spesielt for mennesker med autisme.

Feks leste jeg meg opp på smal talk for en tid tilbake, jeg satte det så inn i visse situasjoner, for å trene meg opp, jeg syns jeg fikk det godt til, og resultatet var ikke vanskelig å oppfatte, da andre mennesker smilte og svarte og det meste gikk som planlagt. 

Men så ble jeg for sliten av dette, det ble for anstrengende, men greit å kunne amerikansk smal talk i teorien, den er lettere å bruke her i Norge enn i feks USA, jeg tror det er fordi nordmenn generelt er dårlige på det, så det skal ikke så mye til, før man føler at man mestrer det, i USA derimot, hjalp ikke teorien særlig, teorien stemte ikke nok, og de snakket for fort, og ikke akkurat sånn som jeg hadde lest.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...