Gå til innhold

Hvorfor pensjonister står tidlig opp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

– Vi bruker søvn til å restituere kroppen og lagre minner, og det slutter vi ikke med bare fordi vi blir eldre. Vi trenger å restituere oss gjennom hele livet, sier Poul Jennum, som er klinisk professor og overlege ved Institut for Klinisk Medicin, Neuro- og Sansefag ved Glostrup Hospital i Danmark.

Han forklarer at tiden vi trenger til restitusjon stiger og faller gjennom livet, men søvnbehovet er generelt litt lavere når vi blir eldre.

– Søvnbehovet faller med om lag en time gjennom seniorårene. Det skyldes endringer i hjernen og kroppen, sier Jennum.

http://forskning.no/aldring-sovn/2014/05/hvorfor-star-eldre-mennesker-tidlig-opp

Trodde det var fordi de sov tre fire timers middag og drakk uhorvelige mengder tynn kaffe, men det stemte visst ikke.

Anonymkode: 284fc...5b4

Fortsetter under...

Selv tenker jeg at jeg _egentlig_ er veldig glad i morgener, og at jeg en gang - når jeg får beder tid og også har tid for meg selv på kvelden - skal legge meg før og også få glede av de tidlige morgentimer. Kanskje det kommer med alderen?

12 minutter siden, Xtra skrev:

Selv tenker jeg at jeg _egentlig_ er veldig glad i morgener, og at jeg en gang - når jeg får beder tid og også har tid for meg selv på kvelden - skal legge meg før og også få glede av de tidlige morgentimer. Kanskje det kommer med alderen?

Jeg er veldig glad i morgener på hytta, men som regel sover jeg så himla godt der, at jeg mister morgenene....

Min far våkner alltid tidlig, men min mor sover ofte litt frempå, så jeg vet jammen ikke hvordan jeg selv blir som pensjonist :-)

AnonymBruker
21 minutter siden, Xtra skrev:

Selv tenker jeg at jeg _egentlig_ er veldig glad i morgener, og at jeg en gang - når jeg får beder tid og også har tid for meg selv på kvelden - skal legge meg før og også få glede av de tidlige morgentimer.

Jeg har tid nok, og liker hverken tidlige kvelder eller tidligere morgener.

Anonymkode: 284fc...5b4

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...