Gå til innhold

Turer i naturen reduserer grubling

Anbefalte innlegg

Skrevet

"En studie publisert i «Proceedings of National Academy» viser at det å tilbringe tid i naturen reduserer slik grubling betydelig.

Forskerne fant ut at de som gikk 90 minutter i marka hadde redusert aktivitet i det området av hjernen som er knyttet til psykiske lidelser, enn det personer som gikk i et urbant miljø hadde. De som gikk tur i naturen fortalte også om mindre grubling."

http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Ny-forskning-Selv-korte-turer-i-naturen-forandrer-hjernen-592546_1.snd

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Kayia skrev:

"En studie publisert i «Proceedings of National Academy» viser at det å tilbringe tid i naturen reduserer slik grubling betydelig.

Forskerne fant ut at de som gikk 90 minutter i marka hadde redusert aktivitet i det området av hjernen som er knyttet til psykiske lidelser, enn det personer som gikk i et urbant miljø hadde. De som gikk tur i naturen fortalte også om mindre grubling."

http://www.aftenposten.no/100Sport/sprek/Ny-forskning-Selv-korte-turer-i-naturen-forandrer-hjernen-592546_1.snd

Jeg tror ikke at turer i naturen løser alt. Men jeg er ikke i tvil på at det er det som er mest effektivt for meg. Både ved depresjon og grubling. 

Anonymkode: dba64...6de

stjernestøv
Skrevet
5 timer siden, Kayia skrev:

Det er nok rett det ja, naturen gjør underverker. 

Skrevet

Jeg opplever tvert i mot at turer i naturen aktiverer tankekjør, men jeg prøver å le det bort. Jeg har stor glede ellers av en tur i skogen eller ved sjøen. Nå som det er knopper på trærne og et teppe av blåveis er jeg lykkelig til tross for at hjernen flipper helt ut.

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg er ekspert på å gruble mens jeg går turer, det fyrer meg sånn opp at jeg går meg helt tom og klapper sammen som et korthus når jeg kommer hjem. Men jeg liker bedre å gruble på tur enn hjemme i sofaen. Det som kan hjelpe meg fra den mest ekstreme grublingen mens jeg går tur er å høre på musikk.

Å gå turer sammen med andre derimot - det har jeg utbytte av i forhold til grubling. Det blir lettere å flytte fokus når jeg ikke er aleine.

Nicklusheletida
Skrevet
10 timer siden, Kayia skrev:

Ja, det tror jeg på. Natur er som balsam for sjela.

Skrevet

Hm. Jeg lurer på om det også gjelder for oss som foretrekker urbane omgivelser?

Jeg kan godt gå en tur i skog og mark, men kjeder meg fort.  Trives aller best blant bygninger.  

Skrevet
1 time siden, Kalevaala skrev:

Hm. Jeg lurer på om det også gjelder for oss som foretrekker urbane omgivelser?

Jeg kan godt gå en tur i skog og mark, men kjeder meg fort.  Trives aller best blant bygninger.  

Jeg har tidligere sett studier som viser at turer i ulendt terreng har bedre effekt, rett og slett fordi terrenget krever at fokus flyttes fra å gå i egne (gruble)tanker til å måtte vurdere hvor foten skal settes uten å snuble.. :) Jeg har tro på dette, og merker selv at jeg lettere legger fra meg stresstanker knyttet til jobb når jeg er i marka. 

Skrevet
5 minutter siden, Kayia skrev:

Jeg har tidligere sett studier som viser at turer i ulendt terreng har bedre effekt, rett og slett fordi terrenget krever at fokus flyttes fra å gå i egne (gruble)tanker til å måtte vurdere hvor foten skal settes uten å snuble.. :) Jeg har tro på dette, og merker selv at jeg lettere legger fra meg stresstanker knyttet til jobb når jeg er i marka. 

I såfall er det ikke så rart jeg grubler mye på tur. Jeg har gått så mye i terreng at bena går på autopilot. Er flere fokustyver i urbane strøk syns jeg, men det blir jeg stressa av og det er ikke så bra. Kan bare huske en gang hvor terrenget har vært så krevende og konsekvensene av feiltråkk såpass alvorlige at alt fokus har vært på å sette bena riktig. Puh....det var slitsomt :P

Skrevet
18 hours ago, Trine said:

Jeg grubler mye når jeg er i naturen. 

Samme her, men jeg grubler bedre der enn andre steder. Friere. Ikke i skogen, forresten. Det er som om trærne stopper tankene fra å breie seg. 

Skrevet
20 timer siden, Trine skrev:

Jeg grubler mye når jeg er i naturen. 

Hei!

Jeg vet ikke om det er grubling eller fantasi?

men jeg får mye energi av å være i skogen, jeg går jo ofte i skogen pga av hunden min, og det er tidvis slitsomt med "alle som snakker" til meg, det er som om historiene strømmer på, og jeg får sånn press inni meg etter å skrive, og det er slett ikke sånn at jeg kan sette meg å skrive historiene jeg kom på, når jeg kommer inn etter en tur med hunden, da er det tannlegetimer og habiliteringstimer og timer på autismesenteret osv.. og alt mulig annet  kjedelig på agendaen. At jeg får så mange ideer, så mye når jeg er i skogen, som jeg ikke får gjort noe med, det skaper grobunn for at man også blir sliten.

Men heldigvis, jeg glemmer fort (mener jeg, jeg glemmer i vertfalll det som nylig skjedde)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...