Gå til innhold

Hvordan ende en diskusjon på en grei måte ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nicklusheletida
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg også, men det ligger jo litt ansvar i selv å sørge for at man husker tenker jeg :)

Anonymkode: 18cad...d80

Det gjør det, men nå skal det sies at det var rett før leggetid at jeg ga beskjeden og kanskje var hun trøtt. Nå begynner jeg visst å unnskylde henne, men det er viktig for meg å få frem den andre siden også også for å ballansere synet på henne litt :) Hun er ei veldig snill, høflig, blid og pliktoppfyllende jente vanligvis. Litt bortskjemt er hun nok som Babette var inne på. Hun får ikke så mange  plikter av meg . Litt typisk attpåklatt, men veldig pliktoppfyllende sånn ellers. 

Endret av Nicklusheletida
AnonymBruker

Om du har ei høflig, snill og pliktoppfyllende jente så forstår jeg godt at hun blir lei seg av å nevnes sammen med latskap når det skyldtes glemsomhet. Jeg hadde blitt lei meg selv av slikt. Kanskje det burde være litt flere plikter så hun med det blir gitt ansvar og også blir flinkere til å huske på :)

Nicklusheletida
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du har ei høflig, snill og pliktoppfyllende jente så forstår jeg godt at hun blir lei seg av å nevnes sammen med latskap når det skyldtes glemsomhet. Jeg hadde blitt lei meg selv av slikt. Kanskje det burde være litt flere plikter så hun med det blir gitt ansvar og også blir flinkere til å huske på :)

Jeg jeg forsto senere jeg også at hun virkelig var lei seg for det. Jeg burde sikkert vært litt mer lydhør da vi hadde diskusjonen på fredag. Men i hvert fall har vi snskket om det np da og fint egentlig at kjæresten min støttet henne :)

Jeg skjønner det er slitsomt å diskutere med tenåringer som ikke gir seg! Du har fått mange gode svar, så jeg skal ikke si så mye. Men jeg skjønner irritasjon over unnskyldninger som ikke betyr noe, som kun sies for å få fred. Og jeg skjønner frustrasjon over å bli satt i bås - som å kalle det latskap. 

Det er litt som forskjellen mellom å si at en handling ikke var fx snill å det å si at _personen_ ikke var snill. 

Det er fort gjort at slike uttrykk kan komme ut når man er irritert. Det er helt OK å korrigere seg selv og si at du ikke mener hun er lat, men si at det er uansett ikke poenget her og heller fortsette å diskutere det saken egentlig gjaldt. 

Nicklusheletida
10 minutter siden, morsan skrev:

Jeg skjønner det er slitsomt å diskutere med tenåringer som ikke gir seg! Du har fått mange gode svar, så jeg skal ikke si så mye. Men jeg skjønner irritasjon over unnskyldninger som ikke betyr noe, som kun sies for å få fred. Og jeg skjønner frustrasjon over å bli satt i bås - som å kalle det latskap. 

Det er litt som forskjellen mellom å si at en handling ikke var fx snill å det å si at _personen_ ikke var snill. 

Det er fort gjort at slike uttrykk kan komme ut når man er irritert. Det er helt OK å korrigere seg selv og si at du ikke mener hun er lat, men si at det er uansett ikke poenget her og heller fortsette å diskutere det saken egentlig gjaldt. 

Jeg har visst brukt opp kvoten min med « liker» , men jeg liker :) Du har rett og nå i ettertid har jeg sagt unnskyld og denne gangen mente jeg det :) Vi har snakket ut . Hun har nå fått frem sitt synspunkt og jeg tror henne .

Annonse

1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg har visst brukt opp kvoten min med « liker» , men jeg liker :) Du har rett og nå i ettertid har jeg sagt unnskyld og denne gangen mente jeg det :) Vi har snakket ut . Hun har nå fått frem sitt synspunkt og jeg tror henne .

Så bra :) (og jeg har visst også brukt opp liker'ne mine for i dag..;)) 

Om denne "latskapen" var en engangshendelse og datteren din egentlig er veldig pliktoppfyllende, så var det nok faktisk en forglemmelse, som jo kan skje hvem som helst. Jeg syns det var en god idé å skrive lapp når det er noe hun skal huske. Hun høres ut som en veldig snill tenåring, som ikke liker å glemme avtaler. Om det skjer igjen så bør du kanskje bare akseptere unnskyldningen hennes. Bra dere fikk snakket ut om det. Det kan hende jeg tar skikkelig feil nå, men jeg tror du kunne vært litt flinkere til å lytte til det andre sier og ikke det du tror de sier. Da hadde du kanskje forstått at hun var oppriktig lei seg for at hun hadde glemt det. Men nå endte det jo uansett godt :)

Nicklusheletida
4 minutter siden, Trine skrev:

Om denne "latskapen" var en engangshendelse og datteren din egentlig er veldig pliktoppfyllende, så var det nok faktisk en forglemmelse, som jo kan skje hvem som helst. Jeg syns det var en god idé å skrive lapp når det er noe hun skal huske. Hun høres ut som en veldig snill tenåring, som ikke liker å glemme avtaler. Om det skjer igjen så bør du kanskje bare akseptere unnskyldningen hennes. Bra dere fikk snakket ut om det. Det kan hende jeg tar skikkelig feil nå, men jeg tror du kunne vært litt flinkere til å lytte til det andre sier og ikke det du tror de sier. Da hadde du kanskje forstått at hun var oppriktig lei seg for at hun hadde glemt det. Men nå endte det jo uansett godt :)

Jeg tror det var greit at hun både fikk en liten preken først og at jeg etterpå godtok det hun sa. Viktig å ikke ta for lett på ting også, så husker hun forhåpentligvis bedre neste gang :)

2 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg tror det var greit at hun både fikk en liten preken først og at jeg etterpå godtok det hun sa. Viktig å ikke ta for lett på ting også, så husker hun forhåpentligvis bedre neste gang :)

Ja, det er jeg enig i og jeg kjenner jo ikke din datter så jeg aner ikke hvordan hun er. Jeg bare vet at noen må bygges opp og bør derfor ikke få så mye tyn for at de gjør en feil i ny og ne, mens andre må jekkes litt ned fordi de er så høye på seg selv og ikke lar seg påvirke av at de gjør en feil. Søsteren min og jeg er et godt eksempel på det. Hun måtte få skikkelige konsekvenser for tullet hun fant på. Meg kunne de nesten bare si blæ til så gjorde jeg ikke det igjen. Men mest sannsynlig er vel datteren din ganske normal og da gjorde du sikkert rett.

Jeg er litt nysgjerrig på en ting. Den unnskyldningen som du faktisk mente, hvordan tok hun det? Skjønte hun at du mente det?

Nicklusheletida
1 minutt siden, Trine skrev:

Ja, det er jeg enig i og jeg kjenner jo ikke din datter så jeg aner ikke hvordan hun er. Jeg bare vet at noen må bygges opp og bør derfor ikke få så mye tyn for at de gjør en feil i ny og ne, mens andre må jekkes litt ned fordi de er så høye på seg selv og ikke lar seg påvirke av at de gjør en feil. Søsteren min og jeg er et godt eksempel på det. Hun måtte få skikkelige konsekvenser for tullet hun fant på. Meg kunne de nesten bare si blæ til så gjorde jeg ikke det igjen. Men mest sannsynlig er vel datteren din ganske normal og da gjorde du sikkert rett.

Jeg er litt nysgjerrig på en ting. Den unnskyldningen som du faktisk mente, hvordan tok hun det? Skjønte hun at du mente det?

Jada, hun er veldig normal, trygg på seg selv, masse venner og godt likt av alle :) Hun er lite komplisert og unnskyldningen min tok hun veldig pent. Hun fikk en klem også. Vi klemmer hverandre mye i familen og alt er helt bra :):) Tror ikke du trenger å bekymre deg mer nå, selv om jeg helt sikkert kommer til å feile flere ganger ;)

Et øyeblikk siden, Nicklusheletida skrev:

Jada, hun er veldig normal, trygg på seg selv, masse venner og godt likt av alle :) Hun er lite komplisert og unnskyldningen min tok hun veldig pent. Hun fikk en klem også. Vi klemmer hverandre mye i familen og alt er helt bra :):) Tror ikke du trenger å bekymre deg mer nå, selv om jeg helt sikkert kommer til å feile flere ganger ;)

Hehe...jeg bekymrer meg ikke ;)

Nicklusheletida
6 minutter siden, Trine skrev:

Hehe...jeg bekymrer meg ikke ;)

Det er bra :)Vi ble jo venner allerede fredag vet du :) Vi gnageer ikke på ting i lang tid. Grunnen til at diskusjonen kom opp på lørdag, var at hun først fikk masse ros for å være den hun er, men så la jeg til dette med at det eneste jeg merker er at hun kan ha litt problemer med å avslutte en diskusjon noen ganger :) Men denne diskusjonen foregikk i fredelige former altså, mens vi koste oss med god mat :) Jeg synes diskusjonen egentlig var litt interesant og skrev innlegg på dol for å ta den videre og høre hvordan andre gjør det . Det er jo lærerikt :)

Annonse

14 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Det er sant :) Litt gammeldags jeg :)

Tja,

mine noterer ting på mobilene, viktige ting jeg sier de må gjøre,

men ingenting slår en lapp, hos oss gjerne et A-4 ark som enten ligger på kjøkkenbordet, for barnet jeg vet dumper ned der først, for brødrene er en sikkrere måte å henge den opp på PC-skjermen:D Jeg teiper ikke på skjermen, men teipen går over og inn på baksiden. :-)

Min datters venninner har også sagt til henne at noe de syns er komisk som alltid skjer hos oss er at når de står opp om morgenen her i helgene, og uansett om de har spist nattmat og kjøkkenet var rotet når de la seg, , sitter jeg på et strøkent ryddig kjøkken når de kommer,  da har jeg ryddet alt rotet, og jeg skriver alltid lister. Men jeg mener det, fysiske lister greier jeg meg ikke uten, litt som barna, ikke alltid hjelp hvis man må klikke seg inn på mobilen, da er det lett å la være også. Ikke minst for min mann, han kan ha lister på mobilen og varsler, men så fort varselet er ferdig, da kan han glemme seg, så lapper er for han nødvendig, men han ber også om det, om jeg kan skrive ned alt det jeg sa han kunne/burde gjøre.

Jeg prøvde meg en tid bare med mobilen, lister der, men for oss fungerte det ikke optimalt, jeg får da stadig beskjed om å minne andre på ting, for etter at mobilen har varslet to ganger, så varsler den ikke mer, også er ikke det nok m.m Så av og til er det greit med lister på papir der alle kan krysse av det de har gjort.

Men lister som jeg bruker sjeldnere, som er gjentagelser, de ligger på mobilen, feks kakelister, gjestelister, pakkeliste for fjellet, pakkeliste for DNT, div..pakkelister, handleliste Sverige, liste utførte PPT saker, liste oversikt PPT`s ulike soner og kontakt personer m.m. veldig mye ligger på mobilen av standard fast 

Men ellers har jeg det litt som deg:-) barna er ulike, og jeg har en søt "kverrulant" han kan ekstremt mye (og ekstremt her er ingen overdrivelse), men til tross for det, så er han sta og umulig å diskutere med, særlig for far, men oldemors utsagn er en reddende havn av og til:D Det er han jeg faktisk er mest lik, men talegavene har jeg ikke fått:-), så rent idemessig og politisk er vi ganske enige, men han kan trekke det litt vel langt, samtidig gjør han egne beregninger, og er en reser i matematikk, så bare der slår han alle han møter, fordi ingen kan gjøre så korrekte og raske kalkulasjoner i hodet. Samt huske så mye informasjon på en og samme tid. 

Jeg er en av de mest ærlige og direkte mennesketyper man finner (handikappet mitt kunne nok hett noe mer presist, for det er vel dette som utgjør den største utfordringen sosialt inntil man forstår, gjerne fordi man får det forklart av en psykiater at direktehet og ærlighet er ikke sånn alt er basert på ) , og å si noe direkte og ærlig, det holder absolutt ikke, så enig med deg! 

Mammaklem til deg:-)     (det er en klem av typen:  fordi jeg skjønner pga av egne erfaringer situasjoner man ofte med diskusjonsglade tenåringer kommer oppi:-) uansett hvor søte tenåringene våre er, så er de ikke helt ferdige enda:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...