Gå til innhold

Tvangsspising / overspising

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Noen som har tips om hvordan håndtere Tvangsspising? Jeg spiser og spiser og får kjempe dårlig samvittighet etterpå.  Sier til meg selv at jeg ikke skal gjøre det mer, for så å sitte timer etterpå å trykke i meg mer mat eller snacks. Er litt overvektig,  men ikke mer enn 5 kilo. Jeg går ned og opp mellom 5 og 10 kilo hvert år. Greier gå ned i en periode før jeg begynner igjen i samme mønster. Skulle ønske jeg hadde et normalt forhold til mat. Enten spiser jeg lite i perioder eller overspiser i andre perioder.  Har episoder med angst og depresjon  og det er vel kanskje i tunge perioder det er verst. Har begynt på cipralex for 2 måneder siden. Føler meg bedre,  men har gitt litt F i det siste og vært litt høyt oppe. Nå er jeg på vei nedover igjen og kjenner meg mer nedfor og lei.. noen tips for å håndtere spisingen oppå alt annet ? Har time hos dps til uka for første gang. Men synes overspising er drit flaut.  Ingen vet det.  Ikke samboer en gang. Sørger for å skjule det når han ikke er hjemme osv. 

Anonymkode: 5789d...07e

AnonymBruker
Skrevet

IKS kan hjelpe og fastlege, psykolog eller psykiater. Start hos fastlege. Jeg overspiser også, men er ikke flink i perioder derfor har jeg nå fedme. 

Anonymkode: f9151...897

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Noen som har tips om hvordan håndtere Tvangsspising? Jeg spiser og spiser og får kjempe dårlig samvittighet etterpå.  Sier til meg selv at jeg ikke skal gjøre det mer, for så å sitte timer etterpå å trykke i meg mer mat eller snacks. Er litt overvektig,  men ikke mer enn 5 kilo. Jeg går ned og opp mellom 5 og 10 kilo hvert år. Greier gå ned i en periode før jeg begynner igjen i samme mønster. Skulle ønske jeg hadde et normalt forhold til mat. Enten spiser jeg lite i perioder eller overspiser i andre perioder.  Har episoder med angst og depresjon  og det er vel kanskje i tunge perioder det er verst. Har begynt på cipralex for 2 måneder siden. Føler meg bedre,  men har gitt litt F i det siste og vært litt høyt oppe. Nå er jeg på vei nedover igjen og kjenner meg mer nedfor og lei.. noen tips for å håndtere spisingen oppå alt annet ? Har time hos dps til uka for første gang. Men synes overspising er drit flaut.  Ingen vet det.  Ikke samboer en gang. Sørger for å skjule det når han ikke er hjemme osv. 

Det som mest forebygger mot overspising, er god struktur på hverdagskostholdet, dvs. både regelmessige måltider og tilstrekkelig næring hver dag. Underspising trigger overspising.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, frosken skrev:

Det som mest forebygger mot overspising, er god struktur på hverdagskostholdet, dvs. både regelmessige måltider og tilstrekkelig næring hver dag. Underspising trigger overspising.

Hva legger du i underspising? 

Anonymkode: 0524e...223

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du i underspising? 

Anonymkode: 0524e...223

Lavt kaloriinntak.

stjernestøv
Skrevet

Ingen kan hjelpe, de ser ikke på dette som et spiseproblem selv om det er det. 

Skrevet
8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ingen kan hjelpe, de ser ikke på dette som et spiseproblem selv om det er det. 

Dette er bare tull. Alle kan få hjelp med over/underspising, men må oppsøke hjelp selv, og man må LYTTE OG FØLGE rådene man får- ikke tro at en vet best selv.

stjernestøv
Skrevet
7 minutter siden, Kayia skrev:

Dette er bare tull. Alle kan få hjelp med over/underspising, men må oppsøke hjelp selv, og man må LYTTE OG FØLGE rådene man får- ikke tro at en vet best selv.

Åja frøken "vet alt". 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, frosken skrev:

Trådstarter her. Takk for svar. Kanskje jeg skal begynne md regelmessige måltider. Ofte jeg hopper over et måltid, eller småspiser i stedet.. Kan være veldig flink i perioder med spisingen, da jeg går ned i vekt. Men har slitt lenge med å faktisk holde en stabil vekt, nettopp fordi jeg da plutselig begynner med denne overspisingen igjen. Utrolig frustrerende, men er akkurat som jeg er avhengig rett og slett. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her. Takk for svar. Kanskje jeg skal begynne md regelmessige måltider. Ofte jeg hopper over et måltid, eller småspiser i stedet.. Kan være veldig flink i perioder med spisingen, da jeg går ned i vekt. Men har slitt lenge med å faktisk holde en stabil vekt, nettopp fordi jeg da plutselig begynner med denne overspisingen igjen. Utrolig frustrerende, men er akkurat som jeg er avhengig rett og slett. 

Denne erfaringen deler du med mange som vil ned i vekt. Det å opprettholde et jevnt blodsukkernivå hjelper nemlig mot det suget du beskriver. Lykke til med regelmessige måltider :) 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For de fleste vil første steg være å få til et godt og strukturert hverdagskosthold, og hvor målsettingen _ikke_ er å gå ned i vekt men å holde vekten rimelig stabil. Mange blir i det samme kaoset i mange år, fordi de aldri klarer å gi opp ideen om at de først skal gå ned noen kg før de kan innføre et slikt kosthold. Dersom man reelt sett har behov for noe vektreduksjon, må det komme i neste fase, f.eks. etter at man har klart å holde stabil vekt og god struktur på kostholdet i 6-12 måneder. Neste fase kan så være en _svært_ langsom vektnedgang for å ikke på nytt trigge overspisingen.

Skrevet

Det er viktig med en skikkelig utredning her, svært mange (2 av 3) med spiseforstyrrelser har en bipolar spektrum lidelse.

http://journalbipolardisorders.springeropen.com/articles/10.1186/2194-7511-1-25

Ved behandling av stemningslidelsen går vanligvis symptomene på spiseforstyrrelsen vesentlig tilbake.

I Norge er der ingen legemidler med godkjent indikasjon overspisingslidelse. Men HELFO godkjenner etter §3a søknad på Topimax da det foreligger omfattende dokumentasjon på effekt. HELFO krever kun at det redegjøres for minst tre overspisingsepisoder i uken.

Utover Topimax er Elvanse (ADHD medisin) godkjent for overspisingslidelse i USA.

Av og til kan man og se at det er en underliggende ADHD tilstand som trigger slik overspising. Sjekk ut ASRS.

http://old.ahus.no/eqs/pasientforlop/docs/doc_23438/ASRS_v_1_1_Sjekkliste_symptomer_voksen.pdf

Slike biologiske aspekter er det svært viktig å gå grundig igjennom i tillegg til at man får god terapeutisk oppfølging.

Beautiful_Creatures
Skrevet
2 timer siden, Psykia AS skrev:

Utover Topimax er Elvanse (ADHD medisin) godkjent for overspisingslidelse i USA.

Av og til kan man og se at det er en underliggende ADHD tilstand som trigger slik overspising. Sjekk ut ASRS.

Interessant:-) Jeg har ADHD og har slitt med akkurat det samme som trådstarter. Ingen i årenes løp har imidlertid koblet dette til ADHD. Nå på kombinert Elvanse / Attentin får jeg veldig god hjelp til begge deler. Overspising er erstattet av et mye sunnere kosthold, dog i perioder faktisk litt lite kcal inntak. Da jeg er rundt 40 kg overvektig så er dette for meg bare positivt. 

Skrevet
5 hours ago, Psykia AS said:

Det er viktig med en skikkelig utredning her, svært mange (2 av 3) med spiseforstyrrelser har en bipolar spektrum lidelse.

http://journalbipolardisorders.springeropen.com/articles/10.1186/2194-7511-1-25

Ved behandling av stemningslidelsen går vanligvis symptomene på spiseforstyrrelsen vesentlig tilbake.

I Norge er der ingen legemidler med godkjent indikasjon overspisingslidelse. Men HELFO godkjenner etter §3a søknad på Topimax da det foreligger omfattende dokumentasjon på effekt. HELFO krever kun at det redegjøres for minst tre overspisingsepisoder i uken.

http://old.ahus.no/eqs/pasientforlop/docs/doc_23438/ASRS_v_1_1_Sjekkliste_symptomer_voksen.pdf

Slike biologiske aspekter er det svært viktig å gå grundig igjennom i tillegg til at man får god terapeutisk oppfølging.

Mener dere virkelig at man skal begynne å medisinere noen bare fordi de svinger 5 kg i vekt, og er nesten normalvektig???

Skrevet

Trådstarter beskriver PERIODER med angst depresjon og at vedkommende i andre perioder er høyt oppe. Høres ut som noe annet er underliggende her.  

Skrevet

Har lagt på meg 40 kg pga litium og zyprexa. Nektes topimax. Fontex hjelper, men utløser mani. 

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her. Dette var veldig interessant. Er som skrives at det er ikke kun Tvangsspising som er et problem,  og vet egentlog ikke om jeg lider av overspising eller hva man kaller det. Men jeg ser på det som et problem da jeg har et veldig stygt mønster i forhold til spisingen.  Kanskje jeg bare er altfor glad i mat og godis, men ser på det som et problem når jeg kan spise en stor porsjon middag, spise en sjokoladeplate og potetgullpose og godis på en time. Det at jeg skammer meg over det og ofte spiser i skjul også ser jeg som et problem. Kan også spise enda mer bare kort tid etter det. Akkurat som  om det er om og gjøre å spise mest mulig på kort tid.. grunnen til at jeg holder det i sjakk er periodene som er gode hvor jeg har overskudd og er "opp3". Da trener jeg og spiser mindre.  Har en forelder med bipolar lidelse 1 utløst av antidepressiva. Kjenner meg ikke igjen i den lidelsen, Jeg har aldri vært manisk slik som type 1 beskriver. Men setter pris på alle svar.  Jeg bare er litt fortvilet at jeg ikke greier å skjerpe meg.. er utrolig slitsomt og føler meg feit og ekkel etter spise perioder. 

Har også lest at man ikke nødvendigvis må ha fedme for å overspise , da det er forskjellige varianter av det også. Noen overspiser i perioder, noen hele tiden.

Skrevet
Den 17. april 2016 at 8.34, AnonymBruker skrev:

lavkarbo løste mange problemer knyttet til spising for meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd det også. Men ender opp i samme sporet hver gang...

Skrevet

Hei, jeg har også bipolar lidelse og har hatt problemer med overspising. Googlet dette før og har lest at det ikke er så uvanlig kombinasjon. Overspising er forøvrig ikke så uvanlig i seg sjøl heller, mange kjenner seg igjen i det. Ingen grunn for å skamme seg over det, spesielt ikke at en tar tak i det. ;) Godterispising har vært et stort problem for meg også, har ofte oppført meg som en narkoman.. Man kan forstå det som tvang, avhengighet eller selvmedisinering.. Eventuelt som en hardtsittende uvane. Siden du er i behandling kan du like gjerne ta opp temaet og be om hjelp. Jeg leste en bok som kanskje kan være til hjelp; "Vanen, viljen og valget" av Hallgeir Brumoen. Handler om å bli klar over sine valg og hvordan endre dem i praksis. (Terapeutisk og faglig metode, ikke selvutviklingsbok egentlig) Lignende artikler og bøker finner du sikkert om du søker eller spør din behandler. I tillegg til å håndtere det psykologisk og praktisk kan du vurdere å endre kostholdet. Lavkarbo har fungert i 2 uker for meg nå. Ingen overspising. Føler meg bedre og oppfører meg mer normalt også. Er normalt litt høyt oppe og prater mye, må jobbe med meg selv for å ikke avbryte folk og kjeder meg lett. Føler jeg tar folks ansiktsuttrykk mer til meg nå, og kjører ikke på med drøye utsagn for å sjokkere, slik jeg vanligvis gjør. Blir lett litt sensitiv, da. Følerne mer ute, mer var for folks følelser og blir lettere rørt, men også i tvil om jeg har fornærmet noen feks. Føler meg generelt mye mer rolig og cool. Jeg vil si at jeg har ADHD lignende symptomer til vanlig, ikke sånn at det er kjempe plagsomt for meg sjøl og omgivelsene, men såpass at enkelte lar seg irritere, har jeg inntrykk av.

Lavkarbo trenger ikke være bare bacon, majones og egg. Nøtter, fisk, grønnsaker, melkeprodukter osv kan høre med. En kan jo velge å ikke være ekstrem og spise opptil ca 150 g karbohydrater om dagen eller å holde seg hovedsakelig til trege karbohydrater, slik som Fedon anbefaler. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...