Gå til innhold

Tvangsspising / overspising

Anbefalte innlegg

Skrevet
Den 18. april 2016 at 14.47, AnonymBruker skrev:

Trådstarter her. Dette var veldig interessant. Er som skrives at det er ikke kun Tvangsspising som er et problem,  og vet egentlog ikke om jeg lider av overspising eller hva man kaller det. Men jeg ser på det som et problem da jeg har et veldig stygt mønster i forhold til spisingen.  Kanskje jeg bare er altfor glad i mat og godis, men ser på det som et problem når jeg kan spise en stor porsjon middag, spise en sjokoladeplate og potetgullpose og godis på en time. Det at jeg skammer meg over det og ofte spiser i skjul også ser jeg som et problem. Kan også spise enda mer bare kort tid etter det. Akkurat som  om det er om og gjøre å spise mest mulig på kort tid.. grunnen til at jeg holder det i sjakk er periodene som er gode hvor jeg har overskudd og er "opp3". Da trener jeg og spiser mindre.  Har en forelder med bipolar lidelse 1 utløst av antidepressiva. Kjenner meg ikke igjen i den lidelsen, Jeg har aldri vært manisk slik som type 1 beskriver. Men setter pris på alle svar.  Jeg bare er litt fortvilet at jeg ikke greier å skjerpe meg.. er utrolig slitsomt og føler meg feit og ekkel etter spise perioder. 

Har også lest at man ikke nødvendigvis må ha fedme for å overspise , da det er forskjellige varianter av det også. Noen overspiser i perioder, noen hele tiden.

Anonymkode: 5789d...07e

Du beskriver bipolart spektrum: bør behandles med Lamictal, evt tillegg av liten dose Topimax (særlig hvis migrene) hvis ikke kontroll på alle plagene med Lamictal.

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Psykia AS skrev:

Du beskriver bipolart spektrum: bør behandles med Lamictal, evt tillegg av liten dose Topimax (særlig hvis migrene) hvis ikke kontroll på alle plagene med Lamictal.

Men burde jeg ikke merke jeg er bipolar da? 

Føler meg ikke som de beskriver og har aldri vært psykotisk.. skal for første gang til dps i morgen etter gjentatte perioder med depresjon og angst. 

Skrevet (endret)
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler meg ikke som de beskriver og har aldri vært psykotisk.. skal for første gang til dps i morgen etter gjentatte perioder med depresjon og angst. 

Er bp 1 som kan gi psykose som regel ikke de mildere typene

Altså oppturene er mildere, ikke depresjonene

Endret av Annkarin
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jjeg hvertfall startet utredning eller hva man skal kalle det. Så da er det bare vente å se.. 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tilbakevendende depresjon og bipolar far tilsier dette. Hvorvidt dine oppturer er tydelige nok til å betegnes som hypomani må du finne ut av sammen med den som utreder deg. Hvis man har en hypomani i løpet av livet og depresjon er det bipolar lidelse type 2.

Hypomani kriterier:

Hypomani er en periode med varighet på 4 dager eller mer hvor man har et løftet eller irritabelt stemningsleie og minst 3 av følgende 7 hverdagslige funksjoner er påvirket:

(1) Økt aktivitet eller rastløshet

(2) Økt taletrang

(3) Konsentrasjonsvansker eller lett distraherbar

(4) Nedsatt søvnbehov

(5) Økt seksuell energi

(6) Kjøpetrang, overmodig atferd

(7) Øket behov for å være sosial

Med kun 2-3 dagers varighet på slik episode vil du ha en subterskel bipolar lidelse,

AnonymBruker
Skrevet

Hadde 1, 6 og 7 i en periode på ca 1 uke. Litt kjøpetrang, men mer overmodig. Gjorde ting jeg ikke turte før. Konfrontasjon foreksempel. Har også tidvis vært veldig skravlete. På grensen til å avbryte andre. Legger merke til det selv, men sliter med å holde kjeft. Men nå er jeg ganske tung igjen. Sliten, trøtt og likegyldig. 

AnonymBruker
Skrevet

Uff. Kjenner jeg går inn i en kjip periode nå. Og det verste av alt er at jet ikke skjønner hvorfor. Er bare utrolig tung og nedfor. Vil helst bare være alene. Men har et barn da som heldigvis forhindrer det fra å skje. Et skikkelig lyspunkt i hverdagen <3 bare litt slitsomt når man helst vil være for seg selv. Men er jeg for meg selv spiser jeg masse og det er jo ikke bra det heller. Blir enda mer nedfor etter det. Har sluttet i tidligere jobb og begynt i en jeg trives i, men skjønner ikke hvorfor jeg gang på gang ender opp med å gruw meg, enda jeg liker meg der egentlig. 

Trådstarter

AnonymBruker
Skrevet

Har noen av dere prøvd topimax? Ovrrspisingen har tatt helt av i det siste. Begynner å bli lei. Men greier ikke snu slik jeg har klart før.. noe som gjør at jeg blir enda mer deppa... 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har noen av dere prøvd topimax? Ovrrspisingen har tatt helt av i det siste. Begynner å bli lei. Men greier ikke snu slik jeg har klart før.. noe som gjør at jeg blir enda mer deppa... 

Vi har mye erfaring med Topimax. Virker mot flere tilstander: overspising, bulimi, migrene, epilepsi, alkoholisme og har og en antidepressiv effekt som i en studie er vist like god som Wellbutrin.

Men det er en stor risiko for bivirkninger, så svært langsom opptrapping er påkrevd for at ikke for mange slutter pga bivirkninger

uke 1-2: 15 mg

uke 3-4: 25 mg

uke 5-6: 40 mg

Uke 7-8: 50 mg

uke 9-10: 65 mg

fra uke 11: 75 mg

75 mg gir ofte tilstrekkelig effekt mot overspising, men i studier har man brukt opp til 400 mg, så hvis man tåler det så må man bare fortsette til effekt. Da men 25 mg økning hver 14. dag Effekten ser ut til å komme rundt 40 mg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er det dere holder til? Kan man dra til dere å få det eller må man i lang terapi først? Jeg går til terapi. Men det er hos psykolog. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal jeg begynne til uka etter samråd med øege. Håper det vil hjelpe meg.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal jeg begynne til uka etter samråd med øege. Håper det vil hjelpe meg.

Får du det fra fastlegen?

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja:-)

WOW da skal jeg spørre min om det samme. nettopp overspist de luxe, vurderer å spy. fælt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er forferdelig. Gjorde det samme i går. Spiste en fjordland, en pose ostepop , 200 gram skokolade og en pakke kjeks før kl 11. Var så mett at det gjorde vondt men greide ikke slutte. Måtte legge meg pg sove i håp om å våkne umett. Var grusomt. Var så deppa etterpå. Skjønner ikke hvorfor jeg gjør det gang på gang. Men er vel følelsen jeg har akkurat der og da.

Skrevet

jeg hadde en bipolar nedtur, var helt utkjørt og utmattet, og sulten fordi jeg må leve på 1200 kcal pga medisnene som ga meg 40 kg overvekt så jeg klarte ikke dy meg og dyttet innpå dritt

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spist med begge hender siden forrige helg. Dette er uutholdelig!

Anonymkode: 5be68...cd9

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spist med begge hender siden forrige helg. Dette er uutholdelig!

Anonymkode: 5be68...cd9

Det føles forferdelig. Hatt fler dager i uken i et par måneder. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå skal jeg begynne på Topimax i morgen. Det blir spennende å  se om det tar bort litt av den trangen til å dytte noe i trynet til enhver tid. Er så sliten av det. Føler liksom at det er bare å ta seg sammen, men havner i samme kjøret hver dag nå. Har aldri hatt det så ille. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 29.4.2016 at 7.05, Psykia AS skrev:

Vi har mye erfaring med Topimax. Virker mot flere tilstander: overspising, bulimi, migrene, epilepsi, alkoholisme og har og en antidepressiv effekt som i en studie er vist like god som Wellbutrin.

Men det er en stor risiko for bivirkninger, så svært langsom opptrapping er påkrevd for at ikke for mange slutter pga bivirkninger

uke 1-2: 15 mg

uke 3-4: 25 mg

uke 5-6: 40 mg

Uke 7-8: 50 mg

uke 9-10: 65 mg

fra uke 11: 75 mg

75 mg gir ofte tilstrekkelig effekt mot overspising, men i studier har man brukt opp til 400 mg, så hvis man tåler det så må man bare fortsette til effekt. Da men 25 mg økning hver 14. dag Effekten ser ut til å komme rundt 40 mg. 

Har fått resept på 15 mg. kan jeg øke rett til 30 i stedet for 25? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...