Gå til innhold

Peder Kjøs. Hjerne og metall

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

http://www.dagsavisen.no/helg-nye-inntrykk/portrett/peder-kj%C3%B8s-hjerne-og-metall-1.712499

Som ung lurte han mye på hvordan det var å være klin kokos. Peder Kjøs er heavyrockeren som ble psykolog.

Med TV-programmet «Jeg mot meg» på NRK er Peder Kjøs, psykologen som ligner mer på en rocker enn en hodedoktor, blitt hele Norges terapeut. Vi er sjenerøst blitt invitert til hans ringe bolig, et rekkehus med fjordutsikt i Asker. Her, blant bokhyller, gitarer, trimutstyr og moderne kunst i en bohemsk stue med åpen kjøkkenløsning, tar han imot oss barbeint og blid. 

– Vi har laga et samfunn der ungdom røyker og drikker mindre enn før, har bedre forhold til foreldrene sine enn før, gjør det bedre på skolen enn før. De fleste har det også mye bedre enn før. Men så er det noen som har det dårlig, Det å være ung er i seg vanskelig, det er krevende å få til overgangen fra å være barn og ungdom, til å bli voksen og ta ansvar selv. Det er kjempetungt.

– Livet er ikke smertefritt, er det så vanskelig å bli voksen at man må få en diagnose, liksom?

– Jeg tror diagnosene sitter løsere fordi folk bruker hjelpeapparatet mer og er mer bevisste. Men det finnes folk som er kjempedårlige som ikke får en diagnose også. Egentlig er jeg ikke opptatt av diagnosebegrepet og mer opptatt av hvordan folk har det.

– Tror du det gis lettere medisiner der man ikke burde gjort det?

– Jeg tror det. Det er for mye medisinering. Men vi vil ikke ha det vondt, og med medisiner får man det vonde til å gå bort.

Psykisk sykdom og kreativitet linkes ofte sammen. Det sies at Miles Davis skal ha vært bipolar, og sånn sett er han bare den siste i en lang rekke av superstjerner og kunstnere som menes å ha slitt psykisk. Det finnes mange myter om det syke sinnet som kreativ kraft.

– Vel, det er en veldig barnslig interesse. Halvparten av låtene til Slayer handlet om å være seriemorder, og jeg husker at det var en stor mainstream interesse for det på åttitallet. Jeg ble kanskje hakket mer interessert enn andre. Nå hører interessen for alt som er ekstremt gjerne ungdommen til, og jeg ble etter hver mer interessert i andre former for psykologi, som for eksempel utviklingspsykologi og sosialpsykologi.

Med bred beinføring, trange, hvite jeans, en rødlakkert Ibanez X-gitar holdt litt høyt opp og en særdeles brutal hårtupering skulle tenåringen Peder Kjøs erobre verden. Med heavy metal. Sarpsborgs hockey-puddel fikk den karakteristiske sveisen stylet hos frisøren på Sparta Amfi der alle hockeyspillerne i byen klippet seg, stikkord: kort ved ørene – meget fyldig i nakken. Og Catzy hårgelé. I dag er håret lagt ned, men fortsatt langt. Og i stua står gitarene på rekke og rad, sammen med en diger kontrabass.

– De gitarene jeg hadde på åttitallet har jeg solgt. Litt synd, jeg skulle gjerne hatt dem tilbake. Men det er ikke så farlig heller. Jeg er egentlig ingen samler. Og ikke spesielt materialistisk.

Selv om Kjøs akkurat nå befinner seg i en periode der han elsker barokkmusikk, hender det at han setter på en plate med Mayhem. Og han mener bestemt at Slayers «Reign in Blood» er den beste heavy metallplaten som noen gang er gitt ut.

– Ingen bedre verken før eller siden spør du meg.

*

Interessant. Mener NHD fortsatt at "Alvorlig psykisk syke tiltrekkes av den type "musikk", samtidig som den gjør dem sykere."?

Anonymkode: c1365...0fd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411171-peder-kj%C3%B8s-hjerne-og-metall/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

*

Interessant. Mener NHD fortsatt at "Alvorlig psykisk syke tiltrekkes av den type "musikk", samtidig som den gjør dem sykere."?

Anonymkode: c1365...0fd

Nå er det også en sammenheng mellom alvorlig psykisk syke og interesse for psykologi og psykiatri. Mange terapeuter og behandlere rundt omkring har vært, eller er, selv psykisk syke. 

Anonymkode: cd57b...744

4 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er det også en sammenheng mellom alvorlig psykisk syke og interesse for psykologi og psykiatri. Mange terapeuter og behandlere rundt omkring har vært, eller er, selv psykisk syke. 

Anonymkode: cd57b...744

Hvor har du dette fra, vel?

AnonymBruker
1 hour ago, tonie said:

Jeg kan ikke si at jeg synes han ligner mer på en rocker enn en hodedoktor. Jeg ville tippet bibliotekar eller førskolelærer hvis jeg ble bedt om å gjette yrket hans basert på et bilde. 

Litt grunge-aktig, siden han var så emo. Ikke ekte metal/musikk, med andre ord.

Anonymkode: eb983...99a

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...