Gå til innhold

Svekkede åndsevner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

På side 7 i brev fra Nav, står det om de svekkede åndsevnene.

For å ta det raskt fra start, jeg har fått nye høreapparater, det er lenge siden, flere år, både ørelegen og audiografen sa at søknad til nav er enkel og noe man bare sender inn, så jeg fikk høreapparatene før jeg fikk innvilget. Dette fordi ørelegen sa alle med nedsatt hørsel/ min sykdom får dette innvilget.

Men så enkelt skulle det ikke vise seg å være, men audiografen tok alt arbeide med å klage på diverse avslag som har kommer i mangfold etter søknaden som ble innsendt første gang for kanskje ca 2 år siden, om de nye apparatene.

I desember hadde jeg nok en hørselstest og ytterliggere var den blitt noe svekket, men fordi audiografen skulle ut i permisjon, sa hun at hun håpet å få endelig svar før den tid, men så skjedde ikke.

Så da jeg fikk svar, og brev var utsendt fra en komite på 5 medlemmer i Nav Tønsberg, 13 mars, så måtte jeg greie lese dette 9 siders brevet selv, og evt klage. Og det var vanskelig, jeg var sliten og hadde både barn og en nabo som man trygt kan si hadde større vankser enn meg, så da jeg endelig fikk lest brevet og tatt tak i den saken, og for meg å lese det brevet, det var litt en av utfordring.

Men etter flere forsøk, der jeg ikke fant noen begrunnelser for avslag, fant jeg til slutt at nå var det noe med at jeg ikke hadde overholdt en frist, og det var for de 5 komitemedlemmene enstemmig derfor avgjort at jeg ikke har respekt for Navs frister og trygderetten, og at dette er alvorlig:-(

Jeg er mer enn lei meg for det.

Så stod det på side 7 at om jeg har varige svekede åndsevner så kan det bli sett bort i fra disse reglene, evt ellers en sykehusinnleggelse.

Jeg ble så fortvilt, jeg har bare autisme og om det medfører vansker av denne type, med at det er svekkede åndsevner, det er mer vanskelig for meg å vite?

Men jeg svarte komiteen på 5 medlemmer som enstemmig har vedtatt og skrevet dette lange brevet, om åndsevner og min ringakt at trygderettens regler...:-( , at jeg i det minste tror jeg har varige svekkede sjelsevner og at min fastlege 21 april sikkert kan dokumentere dette i en legeærklering. 

Jeg sa til en psykolog mellom kl 08.00 og 09.00 i dag, at sånn er saken. Da sa psykologen at jeg ikke har svekkede åndsevner, og jeg sa at Nav skriver i vertfall at har man det, kan de se bort i fra at jeg denne siste gangen ikke har svart i forhold til trygderettens regler for klageadgang og at dette er så alvorlig at jeg ringakter regler for navs klageadgang.

Psykologen sa så at nav må da skjønne at ved autisme har man eksekutive funksjonsvansker, men jeg måtte da svare at det forholder ikke nav seg til, de vet om autismen, og jeg prøvde ringe de i fjor høst, Martin Wiik, var en veldig hyggelig mann som svarte meg, men fordi jeg ikke greide ta inn alle de paragrafene nøyaktig, måtte jeg si dette, og dermed var Martin Wiik så vennlig at han ville ringe øre nese hals avdelingen.

Og på den måten fikk jeg inntrykk av at alt hadde ordnet seg, men det hadde det slettes ikke.

Jeg har derfor skrevet dette brevet nå, til nav, der jeg annser det som sannsynlig at jeg har svekkede åndsevner og at dette forhåpentligvis kan bekreftes av fastlege 21 april,  Det jeg frykter litt er at fastlegen ikke er enig i at jeg har svekkede åndsevner, men jeg er for sliten for å orke ta tak i denne saken nå, så, da er det det lettere for meg å ha svekkede åndsevner, for jeg orker ikke mer.

Audiografen er i permisjon, og jeg har ikke overskudd for å kjempe, opp i alt jeg jobber med om disse apparatene jeg må ha på ørene i følge ørelegen, audiografen og andre:-(

Det er like før jeg legger høreapparatene og alt utstyret hos ørelegen og sier, "takk for hjelpen men nå orker jeg ikke mer".

Jeg gjør ikke det, selv om jeg heller vil greie meg uten høreapparater, men de har altså hjulpet meg, og jeg må stå løpet ut, men derfor vil jeg gjerne ha svekkede åndsevner, hvis det forenkler alt.

Men hva betyr svekkede åndsvner? :-(

Jeg vet ikke det engang, men jeg skrev at jeg tror jeg har det og jeg har sendt brevet til nav og jeg har beklaget min dårlige moral, min ringakt for trygderetten, men jeg skrev i vertfall, at selv om dere mener jeg ikke har respekt og ringakter trugderetten, så kan jeg bare beklage, jeg kan også håpe at jeg vil få mer respekt, men jeg vet jo ikke, for flere i psykiatrien sier at en del av vanskene de påpeker rett og slett har med autisme å gjøre:-(

Uff

Jeg vil ikke bruke autisme som en unnskyldning, men jeg har virkelig en del konkrete vansker, som for de fleste i behandlingsapparatet er av en sånn karakter at jeg får hjelp, sånn at det kan hende det ikke er så ille som de skriver at jeg ringakter trygderettens klageinnstans.

Men hva menes egentlig med varig svekkede sjelsevner?

Psykologen hadde vansker med å tro at det stod det i brevet, men det står det. Så når jeg sa jeg tror jeg har det, og psykologen sa, "nei nei..." så sa jeg "jo, jeg trenger at det er sånn, for jeg orker ikke mer snakke nå".

Da motsa ikke psykologen mer, så jeg tror skjønte at man må bare innrømme at man har dette, men selv psykologen ante ikke hva dette betyr.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du er frustrert og trist over dette. Du har ikke blitt behandlet bra, synes jeg. 

Hvis dere ikke får høreapparatene dekket håper jeg dere kanskje har midler til å dekke dem selv, siden du så tydelig trenger dem. Kanskje dere kan ta opp et lån? Det er jo viktig å høre.

Anonymkode: 96d3f...a99

stjernestøv
Skrevet

Du har ikke svekkede åndsevner, langt der ifra :) Klem <3

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Madelenemie skrev:

Jeg har derfor skrevet dette brevet nå, til nav, der jeg annser det som sannsynlig at jeg har svekkede åndsevner og at dette forhåpentligvis kan bekreftes av fastlege 21 april,  Det jeg frykter litt er at fastlegen ikke er enig i at jeg har svekkede åndsevner, men jeg er for sliten for å orke ta tak i denne saken nå, så, da er det det lettere for meg å ha svekkede åndsevner, for jeg orker ikke mer.

Altså du har åpenbart ikke svekkede åndsevner, så å hevde det ville være trygdesvindel (legen vil neppe gå med på dette). Har du ikke mulighet til å betale høreapparetene selv?

Anonymkode: 551d1...d20

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Madelenemie skrev:

Men hva betyr svekkede åndsvner? :-(

Antar det betyr at man er psykisk utviklingshemmet i større eller mindre grad.

Skrevet
42 minutter siden, stjernestøv skrev:

Du har ikke svekkede åndsevner, langt der ifra :) Klem <3

hm javel,

Men nå vil jeg gjerne ha det, men siden du vet hva det betyr, hva betyr det?

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, Madelenemie skrev:

hm javel,

Men nå vil jeg gjerne ha det, men siden du vet hva det betyr, hva betyr det?

Uff nei si det men tror ikke du har det, du er jo veldig oppegående. Høres ut som noe som er veldig sykt. 

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at du er frustrert og trist over dette. Du har ikke blitt behandlet bra, synes jeg. 

Hvis dere ikke får høreapparatene dekket håper jeg dere kanskje har midler til å dekke dem selv, siden du så tydelig trenger dem. Kanskje dere kan ta opp et lån? Det er jo viktig å høre.

Anonymkode: 96d3f...a99

Hei!

Jeg har ikke midler til å dekke dette selv, jeg/vi setter oss i milliongjeld pga av barns sykdom, så da vil jeg heller høre 50%

Jeg har større problemer i livet enn hørsel, så kanskje jeg derfor bør kvitte meg med problemet, bare kjøre ned til ørelegen med alt det fancy utstyret, jeg orker ikke tror jeg akkurat en sånn kamp, da kan jeg leve med å si " hva sa du?".

Jeg må jo uansett spørre andre om hva de sier fordi jeg ikke forstår, så da bryr jeg meg egentlig ikke om jeg må spørre pga av nedsatt høresel.

Takk:-) jeg tror jeg bare kjører ned med alt tullballutstyret i morgen til ørelegen, så får han stå til ansvar for at han ga meg alt sammen, det er jo egenltig han og klinikken som har ansvar, jeg syns man skal søke først og jeg kan søke, men jeg orker ikke nå, for jeg har den siste tiden har litt mye, og jeg er sliten.

Men jeg skal til fastlegen på torsdag, og hvis han er enig i at jeg har svekkede åndsevner og kan underskrive på det, ja om dette er ok for han, så fins det jo et håp at nav da ser borti fra at jeg har ringaktet trygderettens rimelige grenser for svarfrist.

Skrevet
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Uff nei si det men tror ikke du har det, du er jo veldig oppegående. Høres ut som noe som er veldig sykt. 

Jada men si hva betyr det?

Det står i brevet fra nav, så det betyr noe, jeg vil vite hva det betyr?

Kan min autisme ikke være nok til å ha svekkende åndsevner? Men hvorfor blander nav ånd inn i dette?

Jeg er bare oppegående når jeg må, jeg måtte hjelpe barna og naboen og en som bor lenger bort, det er bare så langt jeg greier. Jeg skrev også det i brevet, jeg skrev at jeg greier hjelpe barna mine som regel, men etter det er jeg så sliten at jeg ikke greier resten, og meg selv, så skrev jeg unnskyld, beklager, jeg er lei meg, jeg er lei meg av hele mitt hjerte, det var ikke meningen å ringakte klageadgangen, og videre at min fastlege trolig kan bekrefte at jeg ikke har onde hensikter , eller hensikter som å ringakte trygderetten. Jeg skrev alt dette i brevet, samt at jeg tror jeg har svekkede åndsevner, selv om jeg ikke forstår hva det, er, men jeg skrev det også, men at jeg kan tenke meg at jeg nok har det og at jeg skal til fastlegen på torsdag 21 /4.

Jeg tenkte ikke å ringe denne komiteen fordi de virket veldig sikre og sinte, og jeg er en lovbryter, og jeg syns ikke det da er sømmelig å ringe de som enstemmig er enige i at jeg ikke har respekt for dem.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antar det betyr at man er psykisk utviklingshemmet i større eller mindre grad.

ok,

jeg er ikke det, uff:-(

Jeg håper i vertfall fastlegen syns det er ok at jeg trenger å få være det nå, hvis ikke vil jeg ikke ha høreapparatene og alt lyduystyret som er fancy og fint, jeg vil heller høre dårlige fordi jeg er for sliten for flere ting og saker akkurat nå.

Jeg kan heller tenke på dette om noen år, men ikke nå.

stjernestøv
Skrevet
3 minutter siden, Madelenemie skrev:

Jada men si hva betyr det?

Det står i brevet fra nav, så det betyr noe, jeg vil vite hva det betyr?

Kan min autisme ikke være nok til å ha svekkende åndsevner? Men hvorfor blander nav ånd inn i dette?

Jeg er bare oppegående når jeg må, jeg måtte hjelpe barna og naboen og en som bor lenger bort, det er bare så langt jeg greier. Jeg skrev også det i brevet, jeg skrev at jeg greier hjelpe barna mine som regel, men etter det er jeg så sliten at jeg ikke greier resten, og meg selv, så skrev jeg unnskyld, beklager, jeg er lei meg, jeg er lei meg av hele mitt hjerte, det var ikke meningen å ringakte klageadgangen, og videre at min fastlege trolig kan bekrefte at jeg ikke har onde hensikter , eller hensikter som å ringakte trygderetten. Jeg skrev alt dette i brevet, samt at jeg tror jeg har svekkede åndsevner, selv om jeg ikke forstår hva det, er, men jeg skrev det også, men at jeg kan tenke meg at jeg nok har det og at jeg skal til fastlegen på torsdag 21 /4.

Jeg tenkte ikke å ringe denne komiteen fordi de virket veldig sikre og sinte, og jeg er en lovbryter, og jeg syns ikke det da er sømmelig å ringe de som enstemmig er enige i at jeg ikke har respekt for dem.

Ok,jeg forstår ikke alt dette. Beklager, sikkert fordi jeg er dårlig nå. Men tenker svekkede åndsevner er noe noen med f.eks downs har. Men vet ikke altså, kan jo være oppegående de og. Men tenker også at noen med autisme kan ha det, men tenker ikke at du har det. Du er jo så oppegående. 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså du har åpenbart ikke svekkede åndsevner, så å hevde det ville være trygdesvindel (legen vil neppe gå med på dette). Har du ikke mulighet til å betale høreapparetene selv?

Nei,

det har jeg ikke, 

er det trygdesvindel, leverer jeg alt tilbake i morgen tidlig, det jeg trenger minst nå er trøbbel med politiet:-(

Jeg orker bare ikke mer, og jeg hater høreapparatene og alt med det!!! De klør i ørene og jeg vil ikke ha noe av det egentlig, jeg har det are fordi jeg hører for dårlig og har kraftig øresus:-(

Skrevet
Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev:

Ok,jeg forstår ikke alt dette. Beklager, sikkert fordi jeg er dårlig nå. Men tenker svekkede åndsevner er noe noen med f.eks downs har. Men vet ikke altså, kan jo være oppegående de og. Men tenker også at noen med autisme kan ha det, men tenker ikke at du har det. Du er jo så oppegående. 

ja

kanskje er jeg det:-(

Derfor leverer jeg alt tilbake til ørelegen i morgen,

kanksje bør jeg kjøre ned til politiet og si at det ikke var jeg som i utgangsounktet bad om dette og ønsket det.

Jeg vil ikke ha et krav på meg nå på 40 000 kr for trygdesvindel, jeg orker ikke dette på toppen av alt.

Men jeg leverer først alt til ørelegesenteret, før jeg kjører ned til politiet, jeg greier ikke få problemer med politiet. Jeg bad aldri om disse apparatene, jeg fikk dem, og det vil jeg og må jeg si til politiet, jeg greier ikke mer nå.

Jeg kan legge alle ting på bordet for politet sånn at de forstår at jeg ikke mente drive med trygdesvindel, kanksje jeg skal ringe dem, jeg skal tenke meg om, jeg må finne de rette ordene.

Jeg vet jeg ikke en eneste gang bad om alt dette fancy utstyret som mer er irriterende enn at jeg kunne tenke tanken om trygdesvindel i starten, men jeg burde sikkert ikke vært så naiv og mottatt dette, det fins kanskje noen paragrafer der jeg blir gjort ansvarlig fordi jeg ikke har de svekkede åndsevnene.

Jeg er fortvilt, men jeg håper politiet kan hjelpe meg.

I det minste at det er et fortvinn at jeg legger kortene på bordet og sier at jeg ikke hadde noe ønske om alt dette, jeg fikk alt utstyret av ørelegen uten å ha tenkt en tanke om at jeg kunne få det på forhånd.

stjernestøv
Skrevet
3 minutter siden, Madelenemie skrev:

ja

kanksje bør jeg kjøre ned til politiet og si at det ikke var jeg som i utgangsounktet bad om dette og ønsket det.

Jeg vil ikke ha et krav på meg nå på 40 000 kr for trygdesvindel, jeg orker ikke dette på toppen av alt.

Men jeg leverer først alt til ørelegesenteret, før jeg kjører ned til politiet, jeg greier ikke få problemer med politiet. Jeg bad aldri om disse apparatene, jeg fikk dem, og det vil jeg og må jeg si til politiet, jeg greier ikke mer nå.

Jeg kan legge alle ting på bordet for politet sånn at de forstår at jeg ikke mente drive med trygdesvindel, kanksje jeg skal ringe dem, jeg skal tenke meg om, jeg må finne de rette ordene.

Jeg vet jeg ikke en eneste gang bad om alt dette fancy utstyret som mer er irriterende enn at jeg kunne tenke tanken om trygdesvindel i starten, men jeg burde sikkert ikke vært så naiv og mottatt dette, det fins kanskje noen paragrafer der jeg blir gjort ansvarlig fordi jeg ikke har de svekkede åndsevnene.

I det minste at det er et fortvinn at jeg legger kortene på bordet og sier at jeg ikke hadde noe ønske om alt dette, jeg fikk alt utstyret av ørelegen uten å ha tenkt en tanke om at jeg kunne få det på forhånd.

Tror ikke du trenger å blande politiet inn i dette, prøv å slapp av. Du er jo ingen trygdesvindler heller. Og du har jo fått det, det er jo en grunn for det. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Madelenemie skrev:

Nei,

det har jeg ikke, 

er det trygdesvindel, leverer jeg alt tilbake i morgen tidlig, det jeg trenger minst nå er trøbbel med politiet:-(

Jeg orker bare ikke mer, og jeg hater høreapparatene og alt med det!!! De klør i ørene og jeg vil ikke ha noe av det egentlig, jeg har det are fordi jeg hører for dårlig og har kraftig øresus:-(

Snakk med legen først, du.

Skrevet
12 minutter siden, Madelenemie skrev:

Nei,

det har jeg ikke, 

Her er en definisjon (ånd = sjel), jeg tviler sterkt på at du har varig svekkede sjelsevner:

https://sml.snl.no/varig_svekkede_sjelsevner

Nå synes jeg du skal roe ned litt og ikke troppe opp hos hørselslegen med alt utstyret i morgen, men ta kontakt med dem enten på telefon eller mail og forklare hva som har skjedd og høre hva de sier.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Madelenemie skrev:

ja

Nei, det skal du ikke gjøre. Det er trygdesvindel å heve du har en lidelse du ikke har, men du har åpenbart dårlig hørsel, selv om nav har gitt avslag. 

Skrevet (endret)

Med forbehold om at jeg egentlig vet fint lite om NAV og helsevesenet (så hvis frosken eller noen andre fagpersoner her gir deg andre råd, skal du følge dem og ikke mine):

Du har ikke varig svekkede sjelsevner, og det er ikke noe du ønsker å ha.  Ikke påberop deg det overfor NAV.  Ta med deg alle papirene til fastlegen, men ikke regn med at han vil "bekrefte" at du har det.

Jeg vet ikke om jeg forsto alt (hvilken rolle spiller NAV Tønsberg når du bor i Oslo?) og jeg kan ingenting om refusjonsregler, men du burde få hjelp av denne ørelegen som sa at det bare var en formalitet å søke om å få apparatene dekket.  

Hvis det største problemet er en tidsfrist som ikke ble overholdt (noe du skulle ha sendt inn?), kan det tenkes at fastlegen kan skrive en erklæring om vanskene dine som skyldes autismen og at den vil løse noe.  La fastlegen og ørelegen samarbeide, de forstår forhåpentligvis hva NAV mener og krever.

Ikke bland inn politiet, de har ingenting med dette å gjøre.

Endret av laban
Skrevet

Svekket åndsevne betyr, mindre begavet. Men du, ta en telefon til NAV, forklar at du har asperger og at audiografen har tatt seg av alle klagene, men at vedkommende nå har permisjon og derfor har det ikke kommet svar i tide. Si at du ikke er i stand til å ta deg av slike ting på egenhånd. Be om å få en ny frist. Om du ikke kommer noen vei med det så snakk med fastlegen din når du skal dit. 

Veldig mye av det som står i brev fra NAV er standardisert og ikke noe du må ta så personlig.

Skrevet
3 timer siden, Madelenemie skrev:

ja

1. Du skal ikke blande politiet inn i dette, de har ingenting med det å gjøre

2. Du trenger noen til å rydde opp i saken for deg, virker som om du akkurat nå bare kaver selv. Jeg ser for meg to mulige alternativer: Du kan spørre på Voksen-habiliteringen om de har en sosionom som kan hjelpe til, eller du kan kontakte Pasient og brukerombudet i Oslo https://www.oslo.kommune.no/politikk-og-administrasjon/etater-og-foretak/pasient-og-brukerombudet-i-oslo-og-akershus-og-sosial-og-eldreombudet-i-oslo/  Saken ligger vel egentlig utenfor det ombudet skal jobbe med,  men dersom du får forklart dem litt av kaoset du står i, så tror jeg kanskje de vil prøve å hjelpe til.

3. Har du vist disse brevene til mannen din? Kanskje han kjenner en jurist som kan rydde opp i dette uten at han skal ha et alt for høyt honorar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...