Gå til innhold

Svekkede åndsevner

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Trine skrev:

Dette var skikkelig unødvendig av deg, du vet at TS er ekstremt redd for å bli oppfattet som svindler og du vet hun er redd for politiet. Da trenger du ikke skremme henne med tull. TS er uføretrygdet så det er ikke hun i den familien som er rik. Desuten har de måtte bruke enormt mye penger pga barns sykdom. Det er ikke trygdesvindel når hun faktisk har krav på å få dekket utgiftene til høreapparat. At man må dekke utgifter til briller selv er jo dumt, men prisen på briller er veldig mye mindre enn prisen for høreapparat. Å få dekket utgifter for å kunne høre, men ikke kunne se er like dumt som at man får dekket lege, men ikke tannlege. Uansett er det ikke TS som har laget disse reglene.

Hei!

Takk for svaret ditt,

om vi vil ha et system basert på inntekt utelukkende, så må mye omlegges,

Jeg tror ikke vi er tjent med det som samfunn, og før jeg med min inntekt skal nektes feks høreapparater, som koster ca 45 000 kr så blir det nok mange andre som vil lide langt tidligere for et sånt system.

Jeg syns rett til til fri helsehjelp bør alle som betaler skatt i et sosialdemokrati ha, også Røkke og fru Stordalen og min psykiater som tjener ca 5 ganger så mye som meg, og som likevel er langt fra å være mangemillionær, og hun får gratis kneopperasjoner, og hun er en av mange rike som får sånne goder. 

Jeg er : trygdemillionær:-) I vertfall har jeg vært det så lenge de riktige sosialdemokratiske prinsipper lå til grunn for beslutninger, jo mer blå politikken ble, jo verre ble det for de fleste.

Men selv om jeg evt eier, luksusbiler, båter, private fly, og en mengde landesteder, og jeg er imponert over hva jeg eier etter hvert som trådene på dol går videre, så er jeg altså i en situasjon hvor jeg er ca halvt døv, har sterk tinnitus, lever foreløpig greit med det, og jeg har ansvar for barn.

Jeg vurderer nå søke om cochlear implant, min mann sa i kveld at nå går vi for dette, jeg var ikke enig da, men jeg er det når jeg får tenkt meg om, jeg kunne nok mange år fått god hjelp av kun høreapparater, men med avslagene som er kommet nå, så er det kanskje like greit å gå rett på søknad om operasjon.

Og jeg ønsker det nå, jeg har nok nedsatt hørsel også.

Jeg ville jo sette på et smilefjes der, men dette er egentlig ikke særlig morsomt, så jeg greide tvinge meg selv til å la være.

Skrevet
4 timer siden, Lillemus skrev:

Uten å trekke inn trådstarter her så er jeg faktisk enig i at briller burde vært subsidiert når man har syn som er dårligere enn et visst nivå. Selv har jeg ikke lov til å kjøre bil uten briller og bare glassene kostet sist gang ca. 3500,- stykket... Med innfatning, synstest og diverse så drar lappene raskt avgårde da.

På favoptic får du innfatning og glass til 1000-lappen. Ingen grunn til å betale unødvendig mye.

Skrevet
7 timer siden, slabbedask skrev:

På favoptic får du innfatning og glass til 1000-lappen. Ingen grunn til å betale unødvendig mye.

Det er noen av oss som har så sterk synsfeil, at vi må ha spesialglass, og da er det ikke snakk om å gå glass og innfatning til 1000 kr nei. Jeg aner ikke hva slags synsfeil Lillemus har, men jeg har omtrent så skjeve hornhinner som er mulig å ha (hvis jeg har forstått optikeren rett), og da funker ikke linser ordentlig, og brilleglassene er veldig dyre. Tror jeg betalte ca 6500 for brillene mine i fjor, og da valgte jeg en forholdsvis rimelig innfatning (tror det var ca 1000 kr).

Skrevet
1 minutt siden, påskelilje skrev:

Det er noen av oss som har så sterk synsfeil, at vi må ha spesialglass, og da er det ikke snakk om å gå glass og innfatning til 1000 kr nei. Jeg aner ikke hva slags synsfeil Lillemus har, men jeg har omtrent så skjeve hornhinner som er mulig å ha (hvis jeg har forstått optikeren rett), og da funker ikke linser ordentlig, og brilleglassene er veldig dyre. Tror jeg betalte ca 6500 for brillene mine i fjor, og da valgte jeg en forholdsvis rimelig innfatning (tror det var ca 1000 kr).

Jeg har også veldig skjeve hornhinner, og ser like godt med brillene til favoptic.

Skrevet
1 minutt siden, slabbedask skrev:

Jeg har også veldig skjeve hornhinner, og ser like godt med brillene til favoptic.

Hmmmm... interessant! Jeg har nå vært trofast mot optikeren min siden jeg begynte med briller rundt 1985, så jeg vet ikke helt om jeg har moral til å bytte. Men det var jo interessant da!

Skrevet
3 minutter siden, påskelilje skrev:

Det stemmer at enkelte typer glass koster mye mer enn andre, men det er også slik prisvariasjonene i dette markedet ikke nødvendigvis samvarierer med grad av kvalitet. Jeg hører stadig om folk som går inn i de dyreste butikkene og betaler mer enn dobbelt så mye som samme kvalitet (dvs. briller som fungerer like bra og ser like fine ut) ville ha kostet andre steder. Virker som om mange forbrukere ganske enkelt lar seg lure. Optikeren jeg bruker drev før en tradisjonell optikerforretning med høyt prisnivå og valgte så å gå inn i specsaver-kjeden da den kom til Norge. Jeg betaler mye, mye mindre nå enn jeg gjorde for noen år siden.

Skrevet
8 timer siden, slabbedask skrev:

Så fint at du vet hvilken styrke og hvilke synsfeil jeg har da. :) Ikke sikkert jeg har -2 på begge øyne og ikke noe mer vet du. Er nok dessverre litt mer enn det gitt.

Skrevet
30 minutter siden, frosken skrev:

Det stemmer at enkelte typer glass koster mye mer enn andre, men det er også slik prisvariasjonene i dette markedet ikke nødvendigvis samvarierer med grad av kvalitet. Jeg hører stadig om folk som går inn i de dyreste butikkene og betaler mer enn dobbelt så mye som samme kvalitet (dvs. briller som fungerer like bra og ser like fine ut) ville ha kostet andre steder. Virker som om mange forbrukere ganske enkelt lar seg lure. Optikeren jeg bruker drev før en tradisjonell optikerforretning med høyt prisnivå og valgte så å gå inn i specsaver-kjeden da den kom til Norge. Jeg betaler mye, mye mindre nå enn jeg gjorde for noen år siden.

Jeg vurderer også sterkt å prøve en annen optiker neste gang, men slike nettopptikere som slabbedask anbefaler holder jeg meg langt unna, dessuten må man jo da ta en synstest hos en annen optiker først for å få riktig styrke på glassene og det synes jeg er litt usmakelig, men det er kanskje bare meg...?

Skrevet
7 minutter siden, Lillemus skrev:

Så fint at du vet hvilken styrke og hvilke synsfeil jeg har da. :) Ikke sikkert jeg har -2 på begge øyne og ikke noe mer vet du. Er nok dessverre litt mer enn det gitt.

Er det noe spesielt du er misfornøyd med brillene dine fra favoptic?

Skrevet
6 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg vurderer også sterkt å prøve en annen optiker neste gang, men slike nettopptikere som slabbedask anbefaler holder jeg meg langt unna, dessuten må man jo da ta en synstest hos en annen optiker først for å få riktig styrke på glassene og det synes jeg er litt usmakelig, men det er kanskje bare meg...?

Det er ingen ting suspekt med den type "nettoptikere". Du får glassene tilpasset etter brilleseddel nøyaktig på samme måte som hos en "vanlig" (og overpriset) optiker.

Skrevet
5 minutter siden, slabbedask skrev:

Er det noe spesielt du er misfornøyd med brillene dine fra favoptic?

Jeg har ikke briller derfra. Foretrekker en optiker jeg kan snakke med, som kjenner øyehelsen min og som kan hjelpe meg å finne frem briller jeg kan prøve. Og ikke minst en som kan tilpasse brillene mine når jeg henter dem, ofte må jo stengene tilpasses bak ørene osv.

2 minutter siden, slabbedask skrev:

Det er ingen ting suspekt med den type "nettoptikere". Du får glassene tilpasset etter brilleseddel nøyaktig på samme måte som hos en "vanlig" (og overpriset) optiker.

Men du tar jo ikke synstest hos nettopptikeren? Jeg så det sto at noen hadde lagret sine data der fra før, men jeg tror ikke jeg har hatt samme styrke på glassene på mer enn to brillepar på rad, selv ikke i voksen alder. Og nå har jeg havnet i progressiv-mølla og det endrer seg i alle fall foreløbig fra gang til gang. 

Skrevet
47 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg har ikke briller derfra. Foretrekker en optiker jeg kan snakke med, som kjenner øyehelsen min og som kan hjelpe meg å finne frem briller jeg kan prøve. Og ikke minst en som kan tilpasse brillene mine når jeg henter dem, ofte må jo stengene tilpasses bak ørene osv.

Men du tar jo ikke synstest hos nettopptikeren? Jeg så det sto at noen hadde lagret sine data der fra før, men jeg tror ikke jeg har hatt samme styrke på glassene på mer enn to brillepar på rad, selv ikke i voksen alder. Og nå har jeg havnet i progressiv-mølla og det endrer seg i alle fall foreløbig fra gang til gang. 

Hos de fleste optikere kan du få utført full synstest og få brilleseddel for noen hundrelapper. Denne kan du så benytte til å bestille briller på nett, og jeg tror glassene kan være av samme kvalitet som de du får hos optikeren. Men jeg skjønner godt at du ønsker personlig hjelp til både brillevalg og tilpasning av innfatning.

Skrevet
1 time siden, slabbedask skrev:

Hei!

Takk for tips.

Jeg får aldri helt ok briller, men jeg syns spørsmålene til optikere er for vanskelig å svare på, som regel blir det mye kanksje og vet ikke. For man unngår jo aldri få sånne spørsmål, selv om noe av testen gjøres med maskin.

Jeg bør derfor bruke disse for ingen briller jeg har fått noen gang er særlig bra, jeg har brukt Brilleland, Spacesaver, Krogh, dyrt og dårlig alt sammen. Beste brillene jeg har fått er solbrillene fra Nav med styrke, men jeg greier ikke sitte å lese med dem.

Skrevet
1 minutt siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Takk for tips.

Jeg får aldri helt ok briller, men jeg syns spørsmålene til optikere er for vanskelig å svare på, som regel blir det mye kanksje og vet ikke. For man unngår jo aldri få sånne spørsmål, selv om noe av testen gjøres med maskin.

Jeg bør derfor bruke disse for ingen briller jeg har fått noen gang er særlig bra, jeg har brukt Brilleland, Spacesaver, Krogh, dyrt og dårlig alt sammen. Beste brillene jeg har fått er solbrillene fra Nav med styrke, men jeg greier ikke sitte å lese med dem.

Husker du å si fra om at du synes spørsmålene er umulige å besvare? Hvis optikeren er klar over dette, så kan de under synsundersøkelsen i større grad sørge for å sjekke ut ting på flere måter samt vektlegge sitt kliniske skjønn i større grad enn vanlig. Mye bedre å si at man ikke kan svare på et spørsmål enn å gjette på svaret :-)

Skrevet
1 minutt siden, frosken skrev:

Husker du å si fra om at du synes spørsmålene er umulige å besvare? Hvis optikeren er klar over dette, så kan de under synsundersøkelsen i større grad sørge for å sjekke ut ting på flere måter samt vektlegge sitt kliniske skjønn i større grad enn vanlig. Mye bedre å si at man ikke kan svare på et spørsmål enn å gjette på svaret :-)

Hei!

Ja jeg sa i fra sist hos spacsaver, først på telefon da jeg ringte og fikk time, så på selve timen/synsundersøkelsen, jeg sa jeg ikke greier svare på spørsmålene de stiller for det er oftest ingen merkbar forskjell når de spør om hva som er best av noe.

Jeg fikk likevel spørsmål, jeg hadde til og med vært åpen om at jeg har en autismespekterforstyrrelse, og at det kanskje kunne ha noe med det å gjøre.

Jeg kan feks ha smerter i kroppen, gå med ubehag, uten å merke det selv ofte, jeg må få konkrete spørsmål, ikke av typen, "har du ubehag?", man må heller spørre, " Har du luftsmerter, vondt i magen...osv" så konkret, og gjerne etterfulgt av delspørsmål. Det siste var bare forslag/eksempler. Dette erfarer jeg ofte og i ulike situasjoner.

Skrevet
1 time siden, Lillemus skrev:

Du betaler for synstesten, så du utnytter ikke optikeren om du velger å kjøpe brille et annet sted. Det særegne med optikerne som yrkesgruppe er at de på den ene siden fremstår som helsepersonell samtidig som hovedinteressen deres muligens er å tjene gode penger på brillesalg. Som følge av dette, mener jeg man med god grunn kan være prisbevisst og sjekke ulike alternativer. For noen dager siden hadde en venninne av meg vært hos optiker og kjøpt sine første briller for ordinær alderslangsynthet. Betalte kr 8000 etter anbefaling av brille fra optikeren. Moren min sin øyelege anbefaler henne å kjøpe briller på f.eks. nille for tilsvarende synsproblem.

Tror de fleste hadde reagert på om leger hadde sin hovedinntekt fra salg av medikamenter. Egentlig litt rart at det ikke er større fokus på optikerbransjens litt spesielle fremtoning.

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Ja jeg sa i fra sist hos spacsaver, først på telefon da jeg ringte og fikk time, så på selve timen/synsundersøkelsen, jeg sa jeg ikke greier svare på spørsmålene de stiller for det er oftest ingen merkbar forskjell når de spør om hva som er best av noe.

Jeg fikk likevel spørsmål, jeg hadde til og med vært åpen om at jeg har en autismespekterforstyrrelse, og at det kanskje kunne ha noe med det å gjøre.

Jeg kan feks ha smerter i kroppen, gå med ubehag, uten å merke det selv ofte, jeg må få konkrete spørsmål, ikke av typen, "har du ubehag?", man må heller spørre, " Har du luftsmerter, vondt i magen...osv" så konkret, og gjerne etterfulgt av delspørsmål. Det siste var bare forslag/eksempler. Dette erfarer jeg ofte og i ulike situasjoner.

Har du briller nå som du synes fungerer? Det vil sikkert være en fordel for deg med en erfaren optiker, og også samme optiker fra gang til gang. Jeg har god erfaring med optiker Erik hos Specsavers i Henrik Ibsensgate. Han klarte også å finne løsninger for min manns synsvansker (som var omfattende) da han ikke lenger klarte å svare på alle spørsmålene de vanligvis stiller.

Endret av frosken
Skrevet
15 minutter siden, frosken skrev:

Du betaler for synstesten, så du utnytter ikke optikeren om du velger å kjøpe brille et annet sted. Det særegne med optikerne som yrkesgruppe er at de på den ene siden fremstår som helsepersonell samtidig som hovedinteressen deres muligens er å tjene gode penger på brillesalg. Som følge av dette, mener jeg man med god grunn kan være prisbevisst og sjekke ulike alternativer. For noen dager siden hadde en venninne av meg vært hos optiker og kjøpt sine første briller for ordinær alderslangsynthet. Betalte kr 8000 etter anbefaling av brille fra optikeren. Moren min sin øyelege anbefaler henne å kjøpe briller på f.eks. nille for tilsvarende synsproblem.

Tror de fleste hadde reagert på om leger hadde sin hovedinntekt fra salg av medikamenter. Egentlig litt rart at det ikke er større fokus på optikerbransjens litt spesielle fremtoning.

Den som hadde kunnet bruke Nillle-briller du... :) Jeg skjønner hva du mener, men jeg foretrekker å bruke samme optiker til brillekjøpet som til undersøkelsen i forkant, men neste gang skal jeg prøve en annen optiker for den jeg har brukt de siste gangene har blitt grisedyr.

Skrevet
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Den som hadde kunnet bruke Nillle-briller du... :) Jeg skjønner hva du mener, men jeg foretrekker å bruke samme optiker til brillekjøpet som til undersøkelsen i forkant, men neste gang skal jeg prøve en annen optiker for den jeg har brukt de siste gangene har blitt grisedyr.

Jeg velger også selv å kjøpe brillene mine hos optikeren og har brukt den samme i mange år. Men hvis han hadde vært blant de høyeste i pris, så ville jeg så avgjort ha vurdert på bytte. Og jeg kan heller ikke bruke nille-briller, men moren min, som både er øyeoperert og så avgjort ikke ung lenger, følger sin øyeleges råd om briller fra enten bokhandelen, Jernia eller nille.

Skrevet
1 minutt siden, frosken skrev:

Jeg velger også selv å kjøpe brillene mine hos optikeren og har brukt den samme i mange år. Men hvis han hadde vært blant de høyeste i pris, så ville jeg så avgjort ha vurdert på bytte. Og jeg kan heller ikke bruke nille-briller, men moren min, som både er øyeoperert og så avgjort ikke ung lenger, følger sin øyeleges råd om briller fra enten bokhandelen, Jernia eller nille.

Og ikke minst - om noe skjer med brillene og jeg må sende dem inn til optikeren?! Jeg kan jo ikke være uten briller en uke! Sjansen er i alle fall stor for at den optikeren som tar dem over disk kan fikse det der og da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...