frosken Skrevet 21. april 2016 Skrevet 21. april 2016 Et øyeblikk siden, Lillemus skrev: Og ikke minst - om noe skjer med brillene og jeg må sende dem inn til optikeren?! Jeg kan jo ikke være uten briller en uke! Sjansen er i alle fall stor for at den optikeren som tar dem over disk kan fikse det der og da. Akkurat nå det gjelder det med reparasjoner, så har jeg mange ganger gått inn til nærmeste optiker og fått dem til å fikse løse stenger, stramme skruer osv. De spør aldri om jeg har kjøpt brillene hos dem og såfremt det ikke er deler involvert, så vil de heller aldri ha penger for det. Så på dette området yter optikerbransjen god service. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 21. april 2016 Forfatter Skrevet 21. april 2016 47 minutter siden, frosken skrev: Har du briller nå som du synes fungerer? Det vil sikkert være en fordel for deg med en erfaren optiker, og også samme optiker fra gang til gang. Jeg har god erfaring med optiker Erik hos Specsavers i Henrik Ibsensgate. Han klarte også å finne løsninger for min manns synsvansker (som var omfattende) da han ikke lenger klarte å svare på alle spørsmålene de vanligvis stiller. Hei! Nei egentlig ikke, men jeg kjøper ferdige briller på Nille, så de fungerer sånn passe, noen par som kjørebriller, andre som lesebriller. Men da jeg en dag var med naboen på loppemarked, merker hun hvor vanskelig jeg har for å orientere meg og se det de fleste greier å se. Jeg fant feks ingen som jobbet der, og stadig skumpet mennesker bort i meg, uten å si unnskyld, naboen sa at det er lett å finne mennesker som jobber der, de har gule vester, men jeg så ingen. Men hva som skyldes dårlige briller og autisme, vet jeg ikke, men lesebriller kan jeg på en måte kanskje finne, de jeg har nå er fra spacesaver, men de er fulle av riper, jeg har klagd en gang, og fikk nye glass, men nå tørr jeg ikke klage en gang til, men ripefrie er i vertfall ikke disse glassene. Jeg klarer ikke å gå med briller, jeg blir da opphengt i kantene på brillene, og det betyr enda mer å forholde meg til, så jeg tar briller av og på. Jeg tar de på når jeg skal se noe klart, så tar jeg de av når jeg feks bare skal se rett bortover og langs en vei. Men når jeg kjører bil, fordi jeg ikke greide lese skilt lenger, sa fastlegen at sånn hadde han fått det også, da kjøpte han briller med mindre styrke hos Nille, og det gjorde jeg så, jeg har derfor flere par, i de ulike bilene, og de prøver jeg ha på når jeg kjører, men som regel tar jeg de av og på, for jeg ser jo veien og de andre bilene, det er kun hvis jeg skal lese på trafikkskilt og lese på GPS, sette på radio osv...jeg må ta de på. Jeg skulle ønske jeg hadde greid å bruke linser, det virker enkelt, men jeg tror ikke jeg greier få på linser selv, så derfor blir nok ikke det så lett. Og den operasjonen jeg skulle ta, må man ta i våken tilstand, slik at når jeg ikke greier sitte i ro, og rykker til lett, så kan jo det være farlig. Jeg måtte love sitte helt stille, og det er jeg usikker på om jeg greier. 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 21. april 2016 Skrevet 21. april 2016 8 minutter siden, Madelenemie skrev: Men hva som skyldes dårlige briller og autisme, vet jeg ikke, men lesebriller kan jeg på en måte kanskje finne, de jeg har nå er fra spacesaver, men de er fulle av riper, jeg har klagd en gang, og fikk nye glass, men nå tørr jeg ikke klage en gang til, men ripefrie er i vertfall ikke disse glassene. Jeg klarer ikke å gå med briller, jeg blir da opphengt i kantene på brillene, og det betyr enda mer å forholde meg til, så jeg tar briller av og på. Jeg tar de på når jeg skal se noe klart, så tar jeg de av når jeg feks bare skal se rett bortover og langs en vei. Hvordan får du glassene fulle av riper? Briller skal oppbevares i etui når de ikke er i bruk, og da får ikke riper. Jeg er forsiktig med mine briller (de er dyre...), og har ikke riper i glassene selv om de er flere år gamle. Om du har dem løst i vesken er det klart det blir riper, eller hvordan får du egentlig ripene? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 21. april 2016 Forfatter Skrevet 21. april 2016 1 time siden, frosken skrev: Du betaler for synstesten, så du utnytter ikke optikeren om du velger å kjøpe brille et annet sted. Det særegne med optikerne som yrkesgruppe er at de på den ene siden fremstår som helsepersonell samtidig som hovedinteressen deres muligens er å tjene gode penger på brillesalg. Som følge av dette, mener jeg man med god grunn kan være prisbevisst og sjekke ulike alternativer. For noen dager siden hadde en venninne av meg vært hos optiker og kjøpt sine første briller for ordinær alderslangsynthet. Betalte kr 8000 etter anbefaling av brille fra optikeren. Moren min sin øyelege anbefaler henne å kjøpe briller på f.eks. nille for tilsvarende synsproblem. Tror de fleste hadde reagert på om leger hadde sin hovedinntekt fra salg av medikamenter. Egentlig litt rart at det ikke er større fokus på optikerbransjens litt spesielle fremtoning. ok, fint å vite. Jeg ser ikke på optikere som helsepersonell, men selgere. Sikkert pga av dette samrøre som du er inne på. Dessuten hos øyelegen, får man dråper på øynene som bedøver muskelfibre, og dermed får man reellt vite hvor dårlig man ser, så kanskje burde jeg bare brukt en øyelege, men de er vanskelige å få time hos, og den siste jeg var hos, ventet jeg på time til kanksje 9 mnd, og jeg kjente han ikke, så jeg syns ikke det var så enkelt. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 21. april 2016 Forfatter Skrevet 21. april 2016 4 minutter siden, Xtra skrev: Hvordan får du glassene fulle av riper? Briller skal oppbevares i etui når de ikke er i bruk, og da får ikke riper. Jeg er forsiktig med mine briller (de er dyre...), og har ikke riper i glassene selv om de er flere år gamle. Om du har dem løst i vesken er det klart det blir riper, eller hvordan får du egentlig ripene? Hei! De skulle være ripefrie og jeg betalte i vertfall 700 kr ekstra for å få spesielle ripefrie glass, jeg betalte også ekstra for å få så tynne glass som mulig. osv... Siden jeg ikke går med briller, men tar de på og av, så har jeg de i lommen eller vesken, men jeg kan ikke ta dem ut og inn av etui hele tiden, jeg trenger de jo alt for ofte. Når jeg handler feks må jeg jo se prisene, men jeg greier ikke gå med brillene på meg, da blir jeg svimmel også, de er alt for sterke. 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 21. april 2016 Skrevet 21. april 2016 Et øyeblikk siden, Madelenemie skrev: Hei! De skulle være ripefrie og jeg betalte i vertfall 700 kr ekstra for å få spesielle ripefrie glass, jeg betalte også ekstra for å få så tynne glass som mulig. osv... Siden jeg ikke går med briller, men tar de på og av, så har jeg de i lommen eller vesken, men jeg kan ikke ta dem ut og inn av etui hele tiden, jeg trenger de jo alt for ofte. Når jeg handler feks må jeg jo se prisene, men jeg greier ikke gå med brillene på meg, da blir jeg svimmel også, de er alt for sterke. Jeg har det på samme måte som deg, tar briller av og på minst 30 ganger om dagen eller noe sånt, men er nøye med å alltid ha dem i etui likevel. Har ikke kjennskap til såkalt ripefrie glass, og vet ikke om mine dyre glass er det, men tror jeg ville vært påpasselig med etuiet uansett. Hater grumsete glass, enten det skyldes riper eller smuss. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 21. april 2016 Forfatter Skrevet 21. april 2016 3 minutter siden, Xtra skrev: Jeg har det på samme måte som deg, tar briller av og på minst 30 ganger om dagen eller noe sånt, men er nøye med å alltid ha dem i etui likevel. Har ikke kjennskap til såkalt ripefrie glass, og vet ikke om mine dyre glass er det, men tror jeg ville vært påpasselig med etuiet uansett. Hater grumsete glass, enten det skyldes riper eller smuss. hm ok I butikken har jeg de ofte på hodet, så jeg kan jo prøve å bli flinkere. Men vet du et sted jeg kan få kjøpt briller, fine og ikke så tunge og klumpete med styrke 5 + og 6+? Jeg kjøpte hos spacsavers noen innfatningsløse, men de sa at de er så skjøre så de bør man ikke ta av og på, så de bruker jeg ikke. Man kunne heller ikke ha dem på hodet, så de er i vertfall uten riper. Jeg plages med innfatninger av at jeg ser så mye på kantene, men ikke for lesebriller, de går det lettere med, sikkert fordi jeg leser en tekst. 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 21. april 2016 Skrevet 21. april 2016 6 minutter siden, Madelenemie skrev: hm ok I butikken har jeg de ofte på hodet, så jeg kan jo prøve å bli flinkere. Men vet du et sted jeg kan få kjøpt briller, fine og ikke så tunge og klumpete med styrke 5 + og 6+? Jeg kjøpte hos spacsavers noen innfatningsløse, men de sa at de er så skjøre så de bør man ikke ta av og på, så de bruker jeg ikke. Man kunne heller ikke ha dem på hodet, så de er i vertfall uten riper. Jeg plages med innfatninger av at jeg ser så mye på kantene, men ikke for lesebriller, de går det lettere med, sikkert fordi jeg leser en tekst. De har mye fine briller hos Krogh på Majorstuen, men jeg tror også det er en av byens dyreste optikere. Aner ikke hvem som kan ha slike briller som du snakker om. Om du stadig setter brillene opp på hodet kan innfatningen fort miste litt formen, så det bør du være litt forsiktig med når det gjelder gode briller. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 21. april 2016 Forfatter Skrevet 21. april 2016 43 minutter siden, Xtra skrev: De har mye fine briller hos Krogh på Majorstuen, men jeg tror også det er en av byens dyreste optikere. Aner ikke hvem som kan ha slike briller som du snakker om. Om du stadig setter brillene opp på hodet kan innfatningen fort miste litt formen, så det bør du være litt forsiktig med når det gjelder gode briller. Hei! Skal til legen snart og er usikker på hvordan jeg skal legge frem for han det med svekkede åndsvner, grad av det, jeg skal ta med brevet, Jeg er nå i tvil med hvor mye mer arbeide jeg skal legge i dette? For det står slik etter at de har skissert grunner (sånt som sykehusinnleggelse og svekkede åndsevner) for at Nav kan se bort i fra at ankefrist ikke er overholdt, at, "Nav klageinnstans vil bemerke at muligheten for eventuelt å nå frem med anken, ikke kan ansees som "særlig grunn". Dette er uttalt i trygderetten i prinsippsak 07/03176 De viste samtidig til at dette i så fall ville kunne undergrave bestemmelsen om ankefrist. Denne forståelsen er også lagt til grunn av Trygderetten i senere kjennelser, herunder 11/00707." Bittelite utdrag fra noe de refererer til, men kan det ikke på dette virke som at selv om jeg har en grunn for å ikke å ha overholdt ankefristen, så hjelper det likevel ikke, mener de det? Det er særlig den første setningen jeg ikke forstår helt? Fastlegen kan ikke greie bruke 20 min på å sette seg inn i denne saken. 0 Siter
Gjest Gargamel Skrevet 21. april 2016 Skrevet 21. april 2016 1 time siden, Madelenemie skrev: Hei! De skulle være ripefrie og jeg betalte i vertfall 700 kr ekstra for å få spesielle ripefrie glass, jeg betalte også ekstra for å få så tynne glass som mulig. osv... Siden jeg ikke går med briller, men tar de på og av, så har jeg de i lommen eller vesken, men jeg kan ikke ta dem ut og inn av etui hele tiden, jeg trenger de jo alt for ofte. Når jeg handler feks må jeg jo se prisene, men jeg greier ikke gå med brillene på meg, da blir jeg svimmel også, de er alt for sterke. Hvis du har styrke 5-6 er det litt rart du ikke har dem på hele tiden. Jeg tør ikke si hvor mye jeg har betalt for mine briller, for jeg slår nok alle i denne tråden med god margin. Det offentlige burde vel i prinsippet sponset briller, i alle fall av den billige men brukbare typen. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 21. april 2016 Forfatter Skrevet 21. april 2016 Et øyeblikk siden, Gargamel skrev: Hvis du har styrke 5-6 er det litt rart du ikke har dem på hele tiden. Jeg tør ikke si hvor mye jeg har betalt for mine briller, for jeg slår nok alle i denne tråden med god margin. Det offentlige burde vel i prinsippet sponset briller, i alle fall av den billige men brukbare typen. Hei! Ja jeg har det. Men det er lesebrillene som har den styrken. Kjørebrillene har 3 tror jeg. Jeg ser mye klarere med briller, det er bare vanskelig å ha dem på. Jeg testet dette da jeg var 17 år og resultatet var nesten det samme som for noen år siden. Det er mye det offentlige burde sponset, også tannlege for de med store utgifter og feks uføretrygd el.l. Mulig et slags egenandelstak, 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. april 2016 Skrevet 21. april 2016 2 timer siden, Madelenemie skrev: Men når jeg kjører bil, fordi jeg ikke greide lese skilt lenger, sa fastlegen at sånn hadde han fått det også, da kjøpte han briller med mindre styrke hos Nille, og det gjorde jeg så, jeg har derfor flere par, i de ulike bilene, og de prøver jeg ha på når jeg kjører, men som regel tar jeg de av og på, for jeg ser jo veien og de andre bilene, det er kun hvis jeg skal lese på trafikkskilt og lese på GPS, sette på radio osv...jeg må ta de på. Og du durer rundt i 130 km/t uten å se stort!? Nå skal jeg ikke si det jeg hadde tenkt for da hadde du blitt skremt, men vær så snill og sjekk opp med optiker eller øyenlege om du faktisk har lov til å kjøre bil uten briller. Det du sier her høres mildt sagt kjempeskummelt ut! 0 Siter
frosken Skrevet 21. april 2016 Skrevet 21. april 2016 1 time siden, Madelenemie skrev: Hei! Skal til legen snart og er usikker på hvordan jeg skal legge frem for han det med svekkede åndsvner, grad av det, jeg skal ta med brevet, Jeg er nå i tvil med hvor mye mer arbeide jeg skal legge i dette? For det står slik etter at de har skissert grunner (sånt som sykehusinnleggelse og svekkede åndsevner) for at Nav kan se bort i fra at ankefrist ikke er overholdt, at, "Nav klageinnstans vil bemerke at muligheten for eventuelt å nå frem med anken, ikke kan ansees som "særlig grunn". Dette er uttalt i trygderetten i prinsippsak 07/03176 De viste samtidig til at dette i så fall ville kunne undergrave bestemmelsen om ankefrist. Denne forståelsen er også lagt til grunn av Trygderetten i senere kjennelser, herunder 11/00707." Bittelite utdrag fra noe de refererer til, men kan det ikke på dette virke som at selv om jeg har en grunn for å ikke å ha overholdt ankefristen, så hjelper det likevel ikke, mener de det? Det er særlig den første setningen jeg ikke forstår helt? Fastlegen kan ikke greie bruke 20 min på å sette seg inn i denne saken. Den første setningen betyr at selv som din sak er av en slik karakter at den ville hatt god mulighet til å bli avgjort til din fordel om den var blitt fremmet innen tidsfristen, så innebærer ikke det en slik "særlig grunn" som gjør at saken vil kunne behandles til tross for utløpt tidsfrist. "Særlig grunn" må handle om manglende mulighet til å overholde tidsfrist. 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 21. april 2016 Skrevet 21. april 2016 1 time siden, Madelenemie skrev: Hei! Skal til legen snart og er usikker på hvordan jeg skal legge frem for han det med svekkede åndsvner, grad av det, jeg skal ta med brevet, Jeg er nå i tvil med hvor mye mer arbeide jeg skal legge i dette? For det står slik etter at de har skissert grunner (sånt som sykehusinnleggelse og svekkede åndsevner) for at Nav kan se bort i fra at ankefrist ikke er overholdt, at, "Nav klageinnstans vil bemerke at muligheten for eventuelt å nå frem med anken, ikke kan ansees som "særlig grunn". Dette er uttalt i trygderetten i prinsippsak 07/03176 De viste samtidig til at dette i så fall ville kunne undergrave bestemmelsen om ankefrist. Denne forståelsen er også lagt til grunn av Trygderetten i senere kjennelser, herunder 11/00707." Bittelite utdrag fra noe de refererer til, men kan det ikke på dette virke som at selv om jeg har en grunn for å ikke å ha overholdt ankefristen, så hjelper det likevel ikke, mener de det? Det er særlig den første setningen jeg ikke forstår helt? Fastlegen kan ikke greie bruke 20 min på å sette seg inn i denne saken. Skjønner ikke helt hva dette har med brillene (som jeg kommenterte) å gjøre? Jeg har nok lite å bidra med når det gjelder det øvrige du skriver omm, men skriver under på at du ikke ha svekkede åndsevner, til tross for dine vanskeligheter. Håper det løser seg, det tror jeg det gjør. 0 Siter
slabbedask Skrevet 21. april 2016 Skrevet 21. april 2016 4 timer siden, Lillemus skrev: Og ikke minst - om noe skjer med brillene og jeg må sende dem inn til optikeren?! Jeg kan jo ikke være uten briller en uke! Så billig som nettbrillene er har du fint råd til et reserve-par og fortsatt gå med overskudd... 0 Siter
Madelenemie Skrevet 21. april 2016 Forfatter Skrevet 21. april 2016 1 time siden, frosken skrev: Den første setningen betyr at selv som din sak er av en slik karakter at den ville hatt god mulighet til å bli avgjort til din fordel om den var blitt fremmet innen tidsfristen, så innebærer ikke det en slik "særlig grunn" som gjør at saken vil kunne behandles til tross for utløpt tidsfrist. "Særlig grunn" må handle om manglende mulighet til å overholde tidsfrist. Ok, Jeg var til fastlegen nå og han fikk se brevet og sa at her skulle det egentlig ikke vært klagd så mye, det er bare proforma sa han den klagefristen og klageinstansen som nå behandler. Så han sa det beste er å starte hele søknadsprosessen på nytt, så sånn blir det. Jeg skjønte det med "særlig grunn", selve betydningen av det, men ikke sånn som det stod i setningen, i mitt hode ble det gramatikalsk feil av en sånn karakter at det fremgikk dårlig hva setningen betydde. Jeg kjørte forresten innom og kjøpte på apoteket linser med styrke 4 + og selv om jeg leste på alle linsetypene så forstod jeg ikke helt systemet. Jeg bad så om hjelp, og jeg endte med å kjøpe Cooper Vision døgnlinse, det står at dette er en meget komfortabel kvalitetslinse, som gir god fuktighet. Linsene tilfører betydelig mer oksygen til øyet, noe som gjør at den kan brukes døgnet rundt. Døgnlinser er en månedslinse som kan brukes døgnet rundt i opp til 30 døgn. De tas ut og rengjøres i linseveske ved behov. Jeg spurte damen flere ganger og hver gang svarte hun at hun brukte de i 30 dager uten å måtte ta dem ut. Jeg spurte henne igjen, "er du sikker, jeg har hørt at man må ta ut linser hver dag?", da svarte hun "ja jeg er helt sikker jeg bruker disse selv". Nå tenkte jeg google hvordan jeg setter dem inn....Det følger ingen bruksanvisning med. Har du hørt om sånne linser? Det hadde ikke min datter. Jeg tenkte nå må jeg prøve, jeg er ikke redd for smertene hos tannlegen lenger, noen ganger kan jeg like smertene, så da tenkte jeg prøve motivere meg selv til å forsøke linser. Så kjøpte jeg en brille på 1,5 + til å ha utenpå disse når jeg skal lese. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 21. april 2016 Forfatter Skrevet 21. april 2016 1 time siden, Xtra skrev: Skjønner ikke helt hva dette har med brillene (som jeg kommenterte) å gjøre? Jeg har nok lite å bidra med når det gjelder det øvrige du skriver omm, men skriver under på at du ikke ha svekkede åndsevner, til tross for dine vanskeligheter. Håper det løser seg, det tror jeg det gjør. ok Jeg skrev det fordi du var på da, og jeg trengte svar, men alt ordnet seg. Fastlegen sa at her skulle det aldri vært klagd, her vil man konsekvent på avslag, når kommet så langt, dette er byråkratimat. Så hele prosessen skal startes på nytt, da vil dette ordne seg sa fastlegen:-) Hvis du vet hvordan man setter inn døgnlinser er jeg glad om du forklarer det, evt sender meg en god link, de ligger i linseveske ser jeg, det er 6 stk jeg kjøpte og i følge damen på apoteket kan jeg bruke de i opptil 30 dager uten å ta dem ut. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 21. april 2016 Forfatter Skrevet 21. april 2016 2 timer siden, Lillemus skrev: Og du durer rundt i 130 km/t uten å se stort!? Nå skal jeg ikke si det jeg hadde tenkt for da hadde du blitt skremt, men vær så snill og sjekk opp med optiker eller øyenlege om du faktisk har lov til å kjøre bil uten briller. Det du sier her høres mildt sagt kjempeskummelt ut! Hei! Jeg ser faktisk bra, det er ikke mange år siden jeg begynte med lesebriller til tross for at jeg hadde 5.5 + Men fra jeg begynte med lesebriller, gikk det som utfor et stup med å kunne lese uten briller, men jeg greier fokusere godt nok enda til at bilde jeg ser er klart, jeg mener det jeg ser, enten jeg kjører eller går på tur, men lese bokstaver og tall det går ikke. Men uansett ser jeg mer konturene av ting, til og med mennesker ser jeg mer fassongen på, det er som om alltid starte oppe i hjørnet av noe, også lete, famle seg frem til hva man ser, hva som er forran en, jeg følger mer linjer, det har jeg alltid gjort, når jeg ikke følger linjer, og bare ser rett frem, er det første jeg ser lys og ting som blinker, så jeg er stødig på bremselys og avstand:-) Men jeg kjøpte nå døgnlinser, som apotekeren sa jeg kunne sove med og ha på i inn til 30 døgn, styrke 4 +, samme som på kjørebrillene, vet du hvordan linser bør settes på? 0 Siter
Mirabell Skrevet 21. april 2016 Skrevet 21. april 2016 8 minutter siden, Madelenemie skrev: ok Jeg skrev det fordi du var på da, og jeg trengte svar, men alt ordnet seg. Fastlegen sa at her skulle det aldri vært klagd, her vil man konsekvent på avslag, når kommet så langt, dette er byråkratimat. Så hele prosessen skal startes på nytt, da vil dette ordne seg sa fastlegen:-) Hvis du vet hvordan man setter inn døgnlinser er jeg glad om du forklarer det, evt sender meg en god link, de ligger i linseveske ser jeg, det er 6 stk jeg kjøpte og i følge damen på apoteket kan jeg bruke de i opptil 30 dager uten å ta dem ut. Sjekk om du finner en bra demonstrasjon av å sette inn kontaktlinser her: https://www.youtube.com/results?search_query=contact+lenses+for+beginners 0 Siter
Lillemus Skrevet 21. april 2016 Skrevet 21. april 2016 Et øyeblikk siden, Madelenemie skrev: Hei! Jeg ser faktisk bra, det er ikke mange år siden jeg begynte med lesebriller til tross for at jeg hadde 5.5 + Men fra jeg begynte med lesebriller, gikk det som utfor et stup med å kunne lese uten briller, men jeg greier fokusere godt nok enda til at bilde jeg ser er klart, jeg mener det jeg ser, enten jeg kjører eller går på tur, men lese bokstaver og tall det går ikke. Men uansett ser jeg mer konturene av ting, til og med mennesker ser jeg mer fassongen på, det er som om alltid starte oppe i hjørnet av noe, også lete, famle seg frem til hva man ser, hva som er forran en, jeg følger mer linjer, det har jeg alltid gjort, når jeg ikke følger linjer, og bare ser rett frem, er det første jeg ser lys og ting som blinker, så jeg er stødig på bremselys og avstand:-) Men jeg kjøpte nå døgnlinser, som apotekeren sa jeg kunne sove med og ha på i inn til 30 døgn, styrke 4 +, samme som på kjørebrillene, vet du hvordan linser bør settes på? Minstekravet for å kjøre bil i forhold til syn er at du kan lese trafikkskiltene på minst 20 m avstand, helst skal du kunne lese dem på 40 meters avstand. Det du forteller om ditt eget syn gjør meg vettskremt! Jeg tror du ser mye dårligere enn det du selv tror. Bremselys og ting som blinker er en ting - en syklist i veikanten, et barn på vei ut i veien eller et dyr er noe helt annet. At du klarer å lese skiltene når du tar på deg brillene er helt uvesentlig så lenge du ikke har brillene på - innen du har fått dem på har du kjørt forbi skiltet for lenge siden! Jeg synes ikke du skal begynne å rote med linser sånn uten videre. Ta med deg noen som kjenner deg godt og som kan hjelpe deg til en optiker og få tatt en skikkelig synstest. Jeg vet du sier det er vanskelig, men avklar når du bestiller timen og når du kommer til timen - og gjerne underveis! - at dette er vanskelig. Ledsageren din kan også godt bryte inn om han/hun ser at du sliter. Det er dessuten lov til å si at man ikke synes det er noen stor forskjell på det optikeren spør om, det gjør alle noen ganger. Jeg har ingen erfaring med linser bare så det er sagt, men jeg trodde det var vanlig med opplæring på hvordan man setter dem inn og tar dem ut igjen og jeg ville heller ikke begynt direkte med månedslinser, skulle tro at øyet trenger tilvenning til linsebruk, men dette vet jeg ingenting om, bruker bare briller jeg. Optikeren finner ut hvilken styrke du trenger g kan hjelpe deg med korrekte linser, som du deretter kan kjøpe på apoteket eller abonnere på og få sendt hjem i posten. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.