Gå til innhold

Medisin mot lyst på alkohol

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var på forvern fikk jeg vite om en medisin som gjorde at en ikke fikk lyst på alkohol. Er det noen som vet hva den heter? Er visst ganske ny.

Begynner på S eller C. 

Hadde vært fint å prøve den I forbindelse med innleggelsen, men vil ikke de kroppslige symptomene være tilstede selv om man står på den?

Skjelvinger, svette, alt kjennes nesten ut som sterk angst om det går en dag uten alkohol. Nå skal jeg få hjelp til å komme ut av det- grugleder meg. Gruer meg til symptomene, men gleder meg til å ikke føle at jeg MÅ ha alkohol for å få en ok dag og slippe ubehaget abstinensene gir. Jeg vil ha et normalt forhold til alkohol,evt ikke drikke mer I det hele tatt.

Anonymkode: f8d67...831

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Campral. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var på forvern fikk jeg vite om en medisin som gjorde at en ikke fikk lyst på alkohol. Er det noen som vet hva den heter? Er visst ganske ny.

Begynner på S eller C. 

Hadde vært fint å prøve den I forbindelse med innleggelsen, men vil ikke de kroppslige symptomene være tilstede selv om man står på den?

Skjelvinger, svette, alt kjennes nesten ut som sterk angst om det går en dag uten alkohol. Nå skal jeg få hjelp til å komme ut av det- grugleder meg. Gruer meg til symptomene, men gleder meg til å ikke føle at jeg MÅ ha alkohol for å få en ok dag og slippe ubehaget abstinensene gir. Jeg vil ha et normalt forhold til alkohol,evt ikke drikke mer I det hele tatt.

Selincro

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for raskt svar!

Jeg ble veldig usikker på hva de på den posten sa, men tror det var Selincro. Jeg får se hva som skjer, oppfølgingstjenesten skulle høre med fastlegen om mulig oppstart før kommende innleggelse.

Det ser ut som at Campral ville vært best, ut fra hva som står I Felleskatalogen. Innleggelsen vil vare I ca.3 uker, etter det blir det vel oppfølging hos fastlege tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Har dere noen erfaringer med disse medisinene? 

Jeg går på AD,AP og stoffskiftemedisin.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Psykia AS skrev:

Selincro

Tusen takk for at du/dere bidrar med ekspertsvar her inne :) 

Anonymkode: abc90...499

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Selincro og Campral skiller seg på disse punktene/indikasjonene:

Campral er for å dempe alkoholsug for de som ønsker å holde seg mest mulig avholdende.

Selincro er for de som har tenningsreaksjon. Dvs at de har tenkt å drikke noe, men som når de starter ikke greier å stoppe og drikker til de stuper/baren stenger/det er tomt/de er blakke. Disse kan ta Selincro før planlagt drikking for å klare å drikke moderate mengder uten å få tenningsreaksjon.

AnonymBruker
Skrevet

Takk!

Ja, da forsto jeg Felleskatalogen riktig. Jeg må dempe suget frem til jeg klarer velge selv. Da skal jeg høre om ikke Campral blir det rette for meg. Har ikke drukket daglig I mer enn to mnd sammenhengende (en 6pack halvlitere, ett par flasker vin eller en vinflaske og minimum 2 halvlitere) men ønsker ikke bli som besteforeldrene mine. Jeg har tatt et valg, trenger hjelp for å komme I havn. Nå seiler jeg på kraftig sjø, satser på at det blir bedre med hjelp og støtte. Det er altfor dyrt å drikke, og når jeg I tillegg får vondt I magen hver gang jeg drikker (siste par ukene), blir dette helt feil. Og helsa ellers har ikke godt av dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...