Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har gått i behandling i ett år, og har diagnosene depresjon og sosial fobi. Har vært snakk om grensepsykose og psykose lenge nå, men i det siste har de lent mer mot schizofreni. Det jeg ikke forstår er, at ifølge ALT jeg leser, så har ikke jeg dette? Jeg hører stemmer, og har en del av de 'negative symptomene' (som for meg bare er depresjonen, da?), men har ikke mistet taket med virkeligheten i det hele tatt, som er det diagnosen er basert på? Har litt paranoia, men ingen vrangforestillinger. Er klar over at det kun er jeg som hører stemmene, og pleier ikke alltid å gjøre det dem ber meg om. Er nå livredd for å få en slik alvorlig diagnose når den ikke passer til meg? Jeg forklarte at jeg ikke trodde jeg hadde dette, men virker ikke som om at jeg ble tatt på alvor. Noen som kan gå litt mer i detaljer i hvilke symptomer man har ved schizofreni? 

Anonymkode: 37793...c18

Skrevet

Følelsen av å være styrt utenfra, få innsatt tanker, og tankekrinkasting og slikt, er vanlige schizofrenisymptomer.

Skrevet
Et øyeblikk siden, Inner self skrev:

Følelsen av å være styrt utenfra, få innsatt tanker, og tankekrinkasting og slikt, er vanlige schizofrenisymptomer.

Dette fikk jeg da jeg hadde mani

Skrevet
1 minutt siden, Annkarin skrev:

Dette fikk jeg da jeg hadde man

Oki, kanskje det kun er vanlige psykosesymtpomer da :) 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Inner self skrev:

Jeg har ingen av disse problemene/symptomene, burde jeg bytte behandler kanskje? Vil absolutt ikke få diagnosen når jeg ikke har den. 

Har paranoide tanker og kan av og til føle at folk kan lese mine tanker, og hører stemmer på en daglig basis - men igjen, er klar over at dette er 'spesielt'. Dermed har jeg fortsatt kontakt med virkeligheten, og er ikke schizofren. 

TS

Anonymkode: 37793...c18

Skrevet

Hvis du er psykotisk kan vel ikke vi stole på deg når du sier du har kontakt med virkeligheten. :P

Skrevet

Å føle andre kan lese tanker, er jo tankekrinkastning det da. men du trenger ikke være schizofren fordet.

Skrevet

Jeg understreker att jeg bare er legperson.

Skrevet (endret)

Da jeg var manisk skjønte jeg ikke at jeg hørte stemmer, trodde virkelig jeg kommuniserte med mennesker jeg kjenner opptil 500km unna meg...

hadde tankene deres i hodet.

ble styrt av han jeg var forelska i, han lærte meg tenke strukturert så jeg greide vaske badet før jeg dro på flyplassen .. Mens han fulgte med på meg via et kamera han hadde plantet i laptopen min. Dette visste jeg. At the time 

han styrte spillet jeg var i også

trodde biler kjørte etter og overvåket meg

fikk SMS fra han som ba meg dumpe en pose med sko på flyplassen

Var helt lost

Endret av Annkarin
Skrevet (endret)

Kanskje det er vanskelig å skille mani og schizofreni når man er psykotisk

men ser manien på all energien. Men venninna mi som studerte master i psykologi trodde jeg var schizofren fordi jeg var sengeliggende i to mnd mens jeg var manisk. Men det var fysisk utslitelse pga jeg fikk ikke i meg mat og fikk ikke sove.

men tankene rullet rundt og stoppet aldri. Men jeg gråt hver formiddag.

Endret av Annkarin
AnonymBruker
Skrevet

Ikke godta schizofreni diagnosen uten at en annen behandler uavhengig av det stedet du får behandling nå har gitt en grundig vurdering og mener det er samme diagnose. 

Denne diagnosen kan ødelegge så mye for deg gjennom resten av livet.

Anonymkode: e630a...5ba

Skrevet (endret)

Føler ærlig talt jeg har negative symptomer jeg og...

har en venn som ikke tror noe på at jeg har hatt mani fordi jeg ikke har energi i det daglige og hviler mye lol

Endret av Annkarin
Skrevet

Har du noen gang vært så lost i vrangforestillinger som jeg var?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg skjønner at de tenker i den retning, men jeg skjønner også dine motforestillinger.

Uansett er det dine symptomer og dine vansker som skal behandles og ikke diagnosen.

Tankene om at noen kan lese ens tanker og det å ha kommanderende stemmer er symptomer en skal ta på alvor. I de fleste tilfeller vil en anbefale lave til moderate doser antipsykotika og kognitiv terapi.

Skrevet

Hvordan kan en diagnose ødelegge så mye gjennom hele livet? Enten så har man diagnosen og de problemene som følger den, ellerså har man ikke diagnosen og da er det jo ikke noe annet enn skrift på et papir. Jeg forstår ikke hvorfor folk er så redde for enkelte diagnoser. Jeg forstår dersom det fører til feil behandling, men det virker ikke som at det er det som menes. Noen som vil forklare meg?

Nicklusheletida
Skrevet
21 minutter siden, Trine skrev:

Hvordan kan en diagnose ødelegge så mye gjennom hele livet? Enten så har man diagnosen og de problemene som følger den, ellerså har man ikke diagnosen og da er det jo ikke noe annet enn skrift på et papir. Jeg forstår ikke hvorfor folk er så redde for enkelte diagnoser. Jeg forstår dersom det fører til feil behandling, men det virker ikke som at det er det som menes. Noen som vil forklare meg?

Jeg forstår godt at folk ikke vil ha en så alvorlig diagnose på papiret hvis ikke det stemmer. Det kan f.eks ødelegge i forhold til enkelte jobber. 

Skrevet
31 minutter siden, Trine skrev:

Kanskje man er redd for å fremstå som "gal"?

Skrevet
1 minutt siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg forstår godt at folk ikke vil ha en så alvorlig diagnose på papiret hvis ikke det stemmer. Det kan f.eks ødelegge i forhold til enkelte jobber. 

Ok. Det kan vel ikke ødelegge for andre jobber enn ev de man må ha sikkerhetsklarering for å få? Jeg kan ikke komme på noen andre jobber hvor arb.giver har lov til å få slike opplysninger. Jeg kan ikke huske de spurte noe om psykiske lidelser på sikkerhetsklareringen engang. Det var alkohol, rus og om man kjente en terrorist eller var det selv. Men det er noen år siden jeg fylte ut slike papirer så kan hende jeg husker feil.

Jeg skjønner jo at det ikke er så kult å ha det på papiret, men for de aller fleste vil jeg tro det ikke har så mye å si. Mange er jo "lykkelig" uvitende om hva det står i journalen at man har av lidelser.

Skrevet
1 minutt siden, slabbedask skrev:

Kanskje man er redd for å fremstå som "gal"?

Men om man hører stemmer så er man vel litt gal selv om man vet at stemmene egentlig ikke er der? Så er det jo ikke sånn at journalen kommer på trykk i vg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...