Nicklusheletida Skrevet 19. april 2016 Skrevet 19. april 2016 2 minutter siden, Trine skrev: Ok. Det kan vel ikke ødelegge for andre jobber enn ev de man må ha sikkerhetsklarering for å få? Jeg kan ikke komme på noen andre jobber hvor arb.giver har lov til å få slike opplysninger. Jeg kan ikke huske de spurte noe om psykiske lidelser på sikkerhetsklareringen engang. Det var alkohol, rus og om man kjente en terrorist eller var det selv. Men det er noen år siden jeg fylte ut slike papirer så kan hende jeg husker feil. Jeg skjønner jo at det ikke er så kult å ha det på papiret, men for de aller fleste vil jeg tro det ikke har så mye å si. Mange er jo "lykkelig" uvitende om hva det står i journalen at man har av lidelser. Det er en grunn til at man skriver journal og at denne skal være riktig, både i forhold til sikkerhetsklarering og at man ved en senere anledning skal få riktig behandling når en oppsøker lege. I min journal står det at jeg har vært i et land jeg aldri har vært i etter en matforgifning. Legen hørte ikke ordentlig etter, men dette har ingen betydning, så det får bare stå slik. Om det hadde stått i journalen at jeg hadde en alvolig diagnose jeg ikke har, skal jeg love deg at jeg hadde reagert I verste fall kan det få alvorlige konsekvenser. 0 Siter
frosken Skrevet 19. april 2016 Skrevet 19. april 2016 1 time siden, Trine skrev: Hvordan kan en diagnose ødelegge så mye gjennom hele livet? Enten så har man diagnosen og de problemene som følger den, ellerså har man ikke diagnosen og da er det jo ikke noe annet enn skrift på et papir. Jeg forstår ikke hvorfor folk er så redde for enkelte diagnoser. Jeg forstår dersom det fører til feil behandling, men det virker ikke som at det er det som menes. Noen som vil forklare meg? Diagnoser kan komme til å bli mye mer enn skrift på papir. Diagnoser er også med å skape virkelige konsekvenser - og det kan de gjøre helt uavhengig av om diagnosen er korrekt eller ikke. Jeg har sett eksempler på at NAV kan bli opphengt i alvorlige psykiatridiagnoser og derfor forsøke å nekte mer krevende utdanningsløp for mennesker som går på AAP. I ett slikt tilfelle så var det to ulike vurderinger av hvorvidt diagnosen schizofreni var korrekt eller ikke, og en viktig del av argumentasjonen med NAV gikk nettopp på at uttalelsene fra psykiateren som hadde kjent pasienten lengst, også burde tillegges størst vekt. NAV endret til slutt vedtak som følge av dette. Generelt sett så ser det ut til at deler av behandlingssystemet raskt gir opp ambisjoner om tilknytning til arbeidslivet når de alvorligste diagnosene settes, og når behandlingssystemet ikke forventer mestring på dette området, så vil det fort kunne påvirke hva resultatet blir også. I tillegg til dette er det enkelte diagnose som gjør at en del helsepersonell møter pasienten med en ganske skeptisk instilling. Dette kan også få svært store konsekvenser for behandlingen disse pasientene mottar f.også i somatisk helsevesen. 1 Siter
Trine Skrevet 19. april 2016 Skrevet 19. april 2016 2 minutter siden, frosken skrev: Diagnoser kan komme til å bli mye mer enn skrift på papir. Diagnoser er også med å skape virkelige konsekvenser - og det kan de gjøre helt uavhengig av om diagnosen er korrekt eller ikke. Jeg har sett eksempler på at NAV kan bli opphengt i alvorlige psykiatridiagnoser og derfor forsøke å nekte mer krevende utdanningsløp for mennesker som går på AAP. I ett slikt tilfelle så var det to ulike vurderinger av hvorvidt diagnosen schizofreni var korrekt eller ikke, og en viktig del av argumentasjonen med NAV gikk nettopp på at uttalelsene fra psykiateren som hadde kjent pasienten lengst, også burde tillegges størst vekt. NAV endret til slutt vedtak som følge av dette. Generelt sett så ser det ut til at deler av behandlingssystemet raskt gir opp ambisjoner om tilknytning til arbeidslivet når de alvorligste diagnosene settes, og når behandlingssystemet ikke forventer mestring på dette området, så vil det fort kunne påvirke hva resultatet blir også. I tillegg til dette er det enkelte diagnose som gjør at en del helsepersonell møter pasienten med en ganske skeptisk instilling. Dette kan også få svært store konsekvenser for behandlingen disse pasientene mottar f.også i somatisk helsevesen. Ok, dette forklarer jo litt mer. Jeg har en diagnose (hvis de ikke har endret på det) i journalen som jeg slett ikke har. Har tenkt at det ikke spiller noen rolle om den står der eller ikke. Nå er jo ikke det en så alvorlig diagnose som schizofreni da, og jeg tror ikke den vil sette noen kjepper i hjula for meg. Så jeg gidder ikke bry med å få den fjernet. 0 Siter
Trine Skrevet 19. april 2016 Skrevet 19. april 2016 44 minutter siden, Nicklusheletida skrev: Det er en grunn til at man skriver journal og at denne skal være riktig, både i forhold til sikkerhetsklarering og at man ved en senere anledning skal få riktig behandling når en oppsøker lege. I min journal står det at jeg har vært i et land jeg aldri har vært i etter en matforgifning. Legen hørte ikke ordentlig etter, men dette har ingen betydning, så det får bare stå slik. Om det hadde stått i journalen at jeg hadde en alvolig diagnose jeg ikke har, skal jeg love deg at jeg hadde reagert I verste fall kan det få alvorlige konsekvenser. Ok. Jeg har gitt opp å håpe på korrekte journaler. I den ene jeg har lest står det at jeg har sagt noe jeg aldri har sagt. I den andre står det at jeg har en diagnose jeg er langt unna å ha. Fikk en henvisning en gang, til fysioterapi. Der sto det: "Blablabla....smerter venstre kna. Diagnose: Magesmerter." Legene roter noe helt ekstremt. Men det er klart at ikke noe av dette kan sammenlignse med schizofreni. Psykiateren som behandler meg bryr seg ikke om hva som står i journalen fra hun som utredet meg. 0 Siter
frosken Skrevet 19. april 2016 Skrevet 19. april 2016 21 minutter siden, Trine skrev: Ok. Jeg har gitt opp å håpe på korrekte journaler. I den ene jeg har lest står det at jeg har sagt noe jeg aldri har sagt. I den andre står det at jeg har en diagnose jeg er langt unna å ha. Fikk en henvisning en gang, til fysioterapi. Der sto det: "Blablabla....smerter venstre kna. Diagnose: Magesmerter." Legene roter noe helt ekstremt. Men det er klart at ikke noe av dette kan sammenlignse med schizofreni. Psykiateren som behandler meg bryr seg ikke om hva som står i journalen fra hun som utredet meg. Jeg gidder heller ikke å henge meg opp i bagatellmessige feil eller ting som jeg ikke kan se vil få noen betydning. Da jeg leste gjennom min manns journal så fant jeg plutselig et journalnotat om en kvinnelig ballettdanser som hadde brukket et ben ;-) 1 Siter
Nicklusheletida Skrevet 19. april 2016 Skrevet 19. april 2016 (endret) 33 minutter siden, Trine skrev: Ok. Jeg har gitt opp å håpe på korrekte journaler. I den ene jeg har lest står det at jeg har sagt noe jeg aldri har sagt. I den andre står det at jeg har en diagnose jeg er langt unna å ha. Fikk en henvisning en gang, til fysioterapi. Der sto det: "Blablabla....smerter venstre kna. Diagnose: Magesmerter." Legene roter noe helt ekstremt. Men det er klart at ikke noe av dette kan sammenlignse med schizofreni. Psykiateren som behandler meg bryr seg ikke om hva som står i journalen fra hun som utredet meg. Ja, det kan fort bli mye rot hvis ikke lege lytter til pasienten. « Klovnen » på sykehuset skrev at jeg hadde « ubestemmelige» plager da jeg gikk med ei lang stang i leggen min. Da hadde jeg forklart han detaljert hva som plaget meg. Han lyttet ikke, han var mest opptatt av å vitse og tulle da jeg satt der. Jeg tenkte at hvis jeg i verste fall måtte ta i bruk fritids og ulykkesforsikringa, kunne det få konsekvenser for meg, da det så ut som at jeg hadde diktet opp plagene. ( jeg kunne ikke løpe uten å halte og jeg kunne ikke sitte på kne ) jeg var litt skeptisk da det viste seg at det var samme lege som skulle operere stanga ut, da jeg ikke greide å se på han som seriøs. Bare en jeg kunne le av. Heldigvis ble det vellykket og jeg fikk ikke bruk for forsikringen Da er det ikke så nøye lenger hva som står der heller Endret 19. april 2016 av Nicklusheletida 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 Skrevet 19. april 2016 Schizofreni diagnosen er den diagnosen som folk flest har mange misforståelser mot.Og det er ikke noe bedre i helsevesenet, med en schizofreni diagnosen kan en miste venner,naboer kan holde avstand osv.Og en kan få dårligere hjelp i det somatiske helsevesenet. De med BP blir nok ikke møtt med de samme fordommene. Anonymkode: e630a...5ba 0 Siter
Inner self Skrevet 19. april 2016 Skrevet 19. april 2016 Jeg har også schizofreni som diagnsose. Jeg har møtt flere leger som sier att andre leger kan tolke meg i en spesiell rettning pga det, men ikke dem selv. Derfor tror jeg ikke det er noe problem, egentlig. Kanskje er det noe som henger igjenn fra gamle dager? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 Skrevet 19. april 2016 Har et eksempel på hva jeg mener fra en gang jeg var hos tannlegen, tannlegen ønsket å vite grunnen til at jeg hadde gratis tannbehandling og jeg forklare det med diagnosen. Da jeg satte meg i tannlegestolen begynte tannlegen å snakke til meg som jeg var et lite barn,alså forklarte hva han skulle gjøre med en måte å snakke på som om jeg var 4 år. Først syntes jeg det var litt rart og så gikk det opp for meg at han ikke trodde jeg forsto en normal forklaring som andre voksne. Det er kunne diagnosen som kan ha gjort dette da vi ikke hadde snakket sammen uten om sånn normalt høflighet og mitt svar på spørsmålet hans. Har også opplevd flere episoder på sykehuset. Anonymkode: e630a...5ba 0 Siter
Trine Skrevet 19. april 2016 Skrevet 19. april 2016 7 timer siden, Nicklusheletida skrev: Ja, det kan fort bli mye rot hvis ikke lege lytter til pasienten. « Klovnen » på sykehuset skrev at jeg hadde « ubestemmelige» plager da jeg gikk med ei lang stang i leggen min. Da hadde jeg forklart han detaljert hva som plaget meg. Han lyttet ikke, han var mest opptatt av å vitse og tulle da jeg satt der. Jeg tenkte at hvis jeg i verste fall måtte ta i bruk fritids og ulykkesforsikringa, kunne det få konsekvenser for meg, da det så ut som at jeg hadde diktet opp plagene. ( jeg kunne ikke løpe uten å halte og jeg kunne ikke sitte på kne ) jeg var litt skeptisk da det viste seg at det var samme lege som skulle operere stanga ut, da jeg ikke greide å se på han som seriøs. Bare en jeg kunne le av. Heldigvis ble det vellykket og jeg fikk ikke bruk for forsikringen Da er det ikke så nøye lenger hva som står der heller Ja, i sånne situasjoner kan det jo få endel følger dersom det står feil i journalen. Bra operasjonen ble vellykket 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 Skrevet 19. april 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har et eksempel på hva jeg mener fra en gang jeg var hos tannlegen, tannlegen ønsket å vite grunnen til at jeg hadde gratis tannbehandling og jeg forklare det med diagnosen. Da jeg satte meg i tannlegestolen begynte tannlegen å snakke til meg som jeg var et lite barn,alså forklarte hva han skulle gjøre med en måte å snakke på som om jeg var 4 år. Først syntes jeg det var litt rart og så gikk det opp for meg at han ikke trodde jeg forsto en normal forklaring som andre voksne. Det er kunne diagnosen som kan ha gjort dette da vi ikke hadde snakket sammen uten om sånn normalt høflighet og mitt svar på spørsmålet hans. Har også opplevd flere episoder på sykehuset. Anonymkode: e630a...5ba Får man gratis tannbehandling pga schzofreni diagnose? Anonymkode: cdff5...1b6 0 Siter
stjernestøv Skrevet 19. april 2016 Skrevet 19. april 2016 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får man gratis tannbehandling pga schzofreni diagnose? Anonymkode: cdff5...1b6 Ikke det jeg vet. Dessuten det er ikke noe farlig å ha den diagnosen. 0 Siter
Inner self Skrevet 19. april 2016 Skrevet 19. april 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får man gratis tannbehandling pga schzofreni diagnose? Anonymkode: cdff5...1b6 Nei, men hvis man er pasient i DPS eller hjemmesykepleien kan man få det. Varierer litt fra kommune til kommune. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 Skrevet 19. april 2016 Du kan også ha rett til gratis tannbehandling vis du går på medisiner som gir tørrhet i munnen,tannlegen kan finne det ut med en enkel test. Anonymkode: e630a...5ba 0 Siter
tilstede Skrevet 19. april 2016 Skrevet 19. april 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du kan også ha rett til gratis tannbehandling vis du går på medisiner som gir tørrhet i munnen,tannlegen kan finne det ut med en enkel test. Anonymkode: e630a...5ba Jeg får refusjon pga stor munntørrhet, men det er bare halve beløpet som dekkes. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 Skrevet 19. april 2016 Rart vis det er forskjell på hvor mye en får i refusjon, jeg får alt dekket og har fått det i mange år. Anonymkode: e630a...5ba 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. april 2016 Skrevet 19. april 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rart vis det er forskjell på hvor mye en får i refusjon, jeg får alt dekket og har fått det i mange år. Anonymkode: e630a...5ba Jeg får ikke dekket noe som helst. men har råd til å betale selv, da er det jo umoralsk å klage. Anonymkode: cdff5...1b6 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.