Gå til innhold

Måtte jeg være psykotisk for Gud å nå inn til meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

alltid vært ateist. Men i psykose lyste alt opp og jeg VISSTE det er en Gud.

men alt annet jeg trodde da, var vrangforestillinger 

mem får ikke motbevist det som dreide seg om Gud og forvarsler kum bekreftet en forvarsel ...

Skrevet

Min erfaring er att gud ikke finnes.

Jeg vet dette, fordi da jeg var psyk, så trodde jeg satan satte inn tanker i hodet mitt slik att gud som selvføglelig hørte på, skulle tro det var jeg som var ond. Jeg så også tegn på alt mulig, og alt hadde skjulte betydninger. Jeg var overbevist om att jeg var på vei til fortapelse, og att jeg spredde ulykke. Dette gikk over etter langvaring AP behandlig. Og selv om jeg ba konstant, så skjønte jeg att gud er en gammel skrøne, en ond skrøne sådan. Men det er min mening da.

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at Gud finnes.

Men allmennt godkjente bevis for eller mot en guddommelig eksistens finnes ikke, så til syvende og sist må en selv velge om en vil tro eller ikke tro. 

Jeg velger å tro.

Anonymkode: 820de...a77

AnonymBruker
Skrevet

Og nei, man trenger ikke nødvendigvis å være psykotisk for å høre fra Gud.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at Gud finnes.

Men allmennt godkjente bevis for eller mot en guddommelig eksistens finnes ikke, så til syvende og sist må en selv velge om en vil tro eller ikke tro. 

Jeg velger å tro.

I hvilken grad kan man "velge å tro"? Det var svært naivt sagt. Kan du velge å feks begynne å tro på julenissen? Sånn helt uten bevis?. Tro er selvfølgelig ikke ett valg i det hele tatt. Det kommer an på om man er overtroisk anlagt eller ikke. I dag som det er så lett å finne all mulig informasjon, er det selvfølgelig kjempevanskelig å tro, det krever en hel masse tilpassninger, som man feks så kirkemøtet gjorde nylig. Da de valgte å tillate homofil vielse, selv om dette i følge de kristne sine tekster og tradisjoner er strengt forbudt.

De eneste gangene jeg har vært svært religiøs er når jeg har hatt psykose. Så nå som "bedre" kan jeg selvfølgelig ikke velge å tro når jeg så hvor fraværende den guden var, da jeg trengte han. Men det er selvfølgelig bare nok ett bevis for meg att han ikke finnes. Du har kanskje motsatte erfaringer, men da er det litt rart att du tror det er ett valg... Enten er man overtroisk eller så er man ikke. Det er ikke ett valg. :)

Skrevet

Enig , troen var ikke et valg fra min side...

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og nei, man trenger ikke nødvendigvis å være psykotisk for å høre fra Gud.

Det er ikke friskt.

Anonymkode: 05363...e61

stjernestøv
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke friskt.

Anonymkode: 05363...e61

Joda, Gud/den energien/lyset er inni deg, ergo er du Gud.Og man kan lytte til sjelen, da lytter man til Gud. 

Skrevet
10 timer siden, Annkarin skrev:

alltid vært ateist. Men i psykose lyste alt opp og jeg VISSTE det er en Gud.

men alt annet jeg trodde da, var vrangforestillinger 

mem får ikke motbevist det som dreide seg om Gud og forvarsler kum bekreftet en forvarsel ...

Ja en slags gud kan du jo kalle det,  det finnes jo dem som prøver å villede folk på et følelsesmessig  plan.  Men trenger du svar på dine spørsmål om gud, så vil du ikke finne dem i en psykose.  Psykosen lyser ikke noe mer opp om gud en evolusjonen gjør. Kun bibelkunnskap.. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...