Gå til innhold

Tror du vi har sjel? Eller er vi bare hjernekjemi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tror du mennesket har en sjel? Noe som lever videre når vi dør? Eller er vi bare resultat av instinkter som genene våre presser frem?

Jeg tror det siste, vi råtner sammen med hjernen.

Grunnen til att jeg tror vi ikke har sjel, er fordi psykofarmaka definitivt har påvirket meg, altså "selvet". Hadde jeg vært en sjel, så hadde vel ikke hjernekjemi forandret meg til det værre eller bedre? Og når folk blir demente da svinner de hen. Så det er mye som taler imot att vi ikke har en sjel, men er bare resultat av arv og miljø, og slettes ikke noe overnaturlig...

Anonymkode: 9c7fb...3a3

Fortsetter under...

Tror ikke på noen sjel. Eller, etter din forklaring så burde jeg kanskje begynne å tro på det, her virker det nemlig ikke som at noen psykofarmaka klarer påvirke "selvet". Men jeg syns egentlig du hadde en god forklaring. Jeg føler meg overbevist om at vi bare er resultat av instinkter og det som skjer i hjernen er kjemi og ikke sjel.

Hjernen er ganske komplisert og på en måte kan det være lettere å tro at følelser og personlighet er styrt av sjelen og ikke hjernen. Men det er jo ikke logisk. Og helst vil jeg at alt tar slutt når man dør så jeg tror ikke vi har noen sjel som lever videre.

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er da sjelen? Hvis den ikke er jeget, det som er vår indre stemme? Er sjelen da noe eget, da er det jo ikke "oss"... Værsågod bli gal...

Ang. det der med f.eks. demens, så tror jeg de som mener mennesket også har en åndelig side ser på sykdommen som noe som hemmer sjelen fra å komme til utrykk. At det skyldes noe "utenfor" oss selv, selv om det har med hjernen å gjøre eller er psykisk. "Psyke" betyr jo opprinnelig sjel, så tidligere trodde man nok det dreide seg om "sjelelige lidelser", men vestlig medisin er basert på naturvitenskap.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er da sjelen? Hvis den ikke er jeget, det som er vår indre stemme? Er sjelen da noe eget, da er det jo ikke "oss"... Værsågod bli gal...

Sjelen er hele  deg med  alt det det innebærer, verken mer eller mindre.

Annonse

Sjel er definert som noe ikke-materielt. Tanken er at det er noe ikke-materielt som styrer den materielle hjernen. Det er meningsløst å lage en ny definisjon.

Funfact:

I 1901 kunne vitenskapsmannen Duncan MacDougall konkludere med at sjelen veide nøyaktig 21 gram, ved å veie kropper før og etter død.

Jeg ser en fordel med å tro på sjelen. Mange opplever veldig mye smerte i livet, og da kan man tenke at det er noe som ikke betyr noe. Smerte og andre kroppslige fenomener har med ens kropp å gjøre, ikke ens virkelige selv, og det er forbigående. Det er bare midlertidig.

Noen religiøse tar dette langt, og oppsøker smerte for å komme i en mer åndelig tilstand.

Andre religiøse slutter å bry seg om denne verden med alt dens ubehag.

AnonymBruker

Jeg synes de som tilpasser seg en religion misbruker sine sjangser i livet. Feks ser man i enkelte ekstremmiljøer, homofile som lever i sølibat for ikke å bryte med guds lover osv. Det er jo da, noe vås. Det er ikke noen gud, iallefall ikke en abrahamsk gud, det har vitenskapen nesten bevist. DVS jorden er mye eldre enn 6000 år, og det er en rekke selvmotsigende ting i bibelen, koranen osv.

Just now, AnonymBruker said:

Jeg synes de som tilpasser seg en religion misbruker sine sjangser i livet. Feks ser man i enkelte ekstremmiljøer, homofile som lever i sølibat for ikke å bryte med guds lover osv. Det er jo da, noe vås. Det er ikke noen gud, iallefall ikke en abrahamsk gud, det har vitenskapen nesten bevist. DVS jorden er mye eldre enn 6000 år, og det er en rekke selvmotsigende ting i bibelen, koranen osv.

Men undersøkelser viser da at religiøse er mer lykkelige enn ateister, statistisk sett?

Jeg tror religion er et resultat av en eneste ting:

Behovet for å tro på at det er noe "mer" når livet er slutt (eventuelt den depressive varianten: at man kommer et "bedre" sted når livet er slutt). Også en sanksjonsmulighet for de som bryter med samfunnets normer: "Gud sier at..." (I fravær av egne gode argumenter) og "Han sender deg til helvete om du ikke gjør som jeg sier". 

Mennesket er mer enn nuller og ett-tall, og våre tankeevner og underbevissthet er imponerende. Også ved å skjønne hvordan celler fungerer så skjønner man hvor fantastiske vi er og hvilket under som skjer når nytt liv blir til.

Men jeg har virkelig ikke noe behov for å tro på at en eller annen fyr med skjegg sitter et sted som kalles "himmelen" og styrer alt sammen. Vi er unike i oss selv, takket være oss selv. 

stjernestøv
5 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tror religion er et resultat av en eneste ting:

Behovet for å tro på at det er noe "mer" når livet er slutt (eventuelt den depressive varianten: at man kommer et "bedre" sted når livet er slutt). Også en sanksjonsmulighet for de som bryter med samfunnets normer: "Gud sier at..." (I fravær av egne gode argumenter) og "Han sender deg til helvete om du ikke gjør som jeg sier". 

Mennesket er mer enn nuller og ett-tall, og våre tankeevner og underbevissthet er imponerende. Også ved å skjønne hvordan celler fungerer så skjønner man hvor fantastiske vi er og hvilket under som skjer når nytt liv blir til.

Men jeg har virkelig ikke noe behov for å tro på at en eller annen fyr med skjegg sitter et sted som kalles "himmelen" og styrer alt sammen. Vi er unike i oss selv, takket være oss selv. 

Du må slutte å skrive om åndelige ting selv først da! Bare se på sitatet ditt!

Endret av stjernestøv
3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Du må slutte å skrive om åndelige ting selv først da!

Det var høyst naturvitenskapelig :-)

Tenk heller over, hvor mange mennesker blir meningsløst drept (terror, korstog, henrettelser, krig) og mishandlet/undertrykket på grunn av denne såkalte guden, og at man ikke gjør som han visstnok sier (hvordan i alle dager vet prestene hva Gud sier anyway?). Det er for jævlig. 

Endret av issomethingwrong

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...