Gå til innhold

Tror du vi har sjel? Eller er vi bare hjernekjemi?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
7 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det var høyst naturvitenskapelig :-)

Tenk heller over, hvor mange mennesker blir meningsløst drept (terror, korstog, henrettelser, krig) og mishandlet/undertrykket på grunn av denne såkalte guden, og at man ikke gjør som han visstnok sier (hvordan i alle dager vet prestene hva Gud sier anyway?). Det er for jævlig. 

Se på sitatet ditt! Nå har du klart å skvise meg ut sånn du ønsket. 

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, Wretch skrev:

Jeg vet egentlig ikke hva de fleste religiøse i Norge gjør anderledes enn ateistene. Hva er forskjellen?

Jeg vet ikke hva kristne gjør generellt. Det varierer, men sånne karismatiske menigheter ligner på hjernevask og føleri. Lite rom for refleksjon, og veldig overfladisk. Men det er mange ikke-karismatisk kristne som sikkert lever gode liv, med sunn refleksjon.

Anonymkode: 9c7fb...3a3

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg vet ikke hva kristne gjør generellt. Det varierer, men sånne karismatiske menigheter ligner på hjernevask og føleri. Lite rom for refleksjon, og veldig overfladisk. Men det er mange ikke-karismatisk kristne som sikkert lever gode liv, med sunn refleksjon.

Vel, man får da i alle fall være i fred for de vanlige kristne. Det tror jeg kirkene også får være. Vitnene kommer på døra én gang i måneden.

Annonse

Jeg mener at det vi kaller sjelen, kun er hjernekjemi.  Den dør sammen med hjernen.

Forøvrig mener jeg at kriger og konflikter ville oppstått selv om vi aldri hadde hatt religion. Det er menneskenes natur som skaper dette, ikke religionen. 

31 minutes ago, Kalevaala said:

Jeg mener at det vi kaller sjelen, kun er hjernekjemi.  Den dør sammen med hjernen.

Forøvrig mener jeg at kriger og konflikter ville oppstått selv om vi aldri hadde hatt religion. Det er menneskenes natur som skaper dette, ikke religionen. 

Du mener at ingen ideologi er skadelig, eller gjelder det bare religioner?

7 timer siden, Wretch skrev:

Du mener at ingen ideologi er skadelig, eller gjelder det bare religioner?

Tja, jeg tenker at det ikke er religioner og andre ideologier som i seg selv er skadelige. For de er skapt av mennesker. 

Mennesker som vil ondt, vil forsøke å få til det uavhengig av hvilken religion/ideologi de tilhører.  Om alle religioner og andre ideologier forsvant, ville menneskene lage seg noen nye. 

AnonymBruker
2 minutter siden, Kalevaala skrev:

Tja, jeg tenker at det ikke er religioner og andre ideologier som i seg selv er skadelige. For de er skapt av mennesker. 

Mennesker som vil ondt, vil forsøke å få til det uavhengig av hvilken religion/ideologi de tilhører.  Om alle religioner og andre ideologier forsvant, ville menneskene lage seg noen nye. 

Religion kan mest sammenlignes med psykose. Det er skummelt fordi det får folk til å mene og gjøre ting basert på et ikke-eksistrende fantasifoster.

Anonymkode: f7ecc...623

Gjest Gargamel
Den 23.4.2016 at 0.05, Wretch skrev:

Jeg vet egentlig ikke hva de fleste religiøse i Norge gjør anderledes enn ateistene. Hva er forskjellen?

Mitt inntrykk fra kristne miljø er at de er veldig positive. Alle er enige i at de har det gøy, at miljøet er fantastisk etc. Jeg må ærlig talt si at mange kristne er litt snillere og mildere enn andre. Det er på den annen side lett å få litt korrumperte ledere i et miljø med bare ja-mennesker.

Jeg ble forsøkt kristne i ungdomsårene, og fikk oppleve det jeg senere har hørt er "love bombing". Det var ganske overveldende at masse søte jenter kom bort og lurte veldig på hvem jeg var, spanderte tyggis etc. Det var uvant kost for en sjenert fyr. Det holdt ikke helt til å kristne meg, da, for jeg hadde noen "dårlige" venner også. Det var noen i den menigheten som hadde sluttet med tung rusbruk pga Jesus, så det kan være bra for noen.

31 minutes ago, Kalevaala said:

Atombomben er også skapt av mennesket... likevel ønsker mange å fjerne atomvåpen. Nazismen oppstod ikke av intet, men hadde noen "fjernet" den tankegangen (tanke-eksperiment), så hadde nok ikke holocaust hendt...

Uten sammenligning forøvrig. Vi snakker ideologi.

Annonse

2 minutes ago, Gargamel said:

Mitt inntrykk fra kristne miljø er at de er veldig positive. Alle er enige i at de har det gøy, at miljøet er fantastisk etc. Jeg må ærlig talt si at mange kristne er litt snillere og mildere enn andre. Det er på den annen side lett å få litt korrumperte ledere i et miljø med bare ja-mennesker.

Jeg ble forsøkt kristne i ungdomsårene, og fikk oppleve det jeg senere har hørt er "love bombing". Det var ganske overveldende at masse søte jenter kom bort og lurte veldig på hvem jeg var, spanderte tyggis etc. Det var uvant kost for en sjenert fyr. Det holdt ikke helt til å kristne meg, da, for jeg hadde noen "dårlige" venner også. Det var noen i den menigheten som hadde sluttet med tung rusbruk pga Jesus, så det kan være bra for noen.

Det er vel fordeler og ulemper med et slikt miljø, for noen er det nok helklaff.

Hvor stor andel av Norges befolkning ville du tippe definerer seg selv som kristne?

13 minutter siden, Gargamel skrev:

Hmm...jeg har helt motsatt erfaring. Opplevde at de fleste var veldig opptatt av status. Om man ikke var sånn og slik så ble man oversett og baksnakket.

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Mennesket har gruppetenkning. "oss og dem" det er samme mekanisme i:

"jævla utlendinger, vi tar dem"

som i

"nå drar vi å banker noen Nasser dere"..

Ser du ikke forskjellen? Ikke at jeg syns man skal banke eller ta noen.

AnonymBruker
8 minutter siden, Wretch skrev:

Ser du ikke forskjellen? Ikke at jeg syns man skal banke eller ta noen.

Mekanismen er den samme "vi tar de som ikke er som oss, eller vi tar dem som ikke er enig med oss".

Sistnevnte har høyere kredibillitet i dagens samfunn, men det er "VI tar DEM".

Just now, AnonymBruker said:

Mekanismen er den samme "vi tar de som ikke er som oss, eller vi tar dem som ikke er enig med oss".

Sistnevnte har høyere kredibillitet i dagens samfunn, men det er "VI tar DEM".

Joda, jeg er enig i at det er "oss mot dem". Sånn sett ja.

Men "utlendinger" er nå en ganske blandet gruppe, selv om mange nok har like ille ideologi som nasser har. Uansett er det vel egentlig handlinger det går på. Det er sikkert mange nazister som har en helt grei livsførsel.

Bare noe jeg tenkte på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...