Gå til innhold

Oppstart Effexor, når skal jeg måle serumskonsentrasjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet opp med Effexor/Venlafaxin depot 37,5 mg i forrige uke og økte til 75 mg i dag. Jeg har fått beskjed om å måle serumskonsentrasjonen, men når kan jeg tidligst gjøre det?

Anonymkode: a51b5...70d

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tidligst etter en uke på 75 mg.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Takk for svar :) 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

To spørsmål til:

1) Skal jeg la være å ta tablettene på morgenen (når jeg vanligvis tar dem) den dagen jeg skal ta blodprøven?

2) Jeg opplever også at bivirkningene ved oppstart er sterkere enn på andre SSRI jeg har tatt før, har følt meg dårlig både fysisk og psykisk, og helt utslitt. Kan det skyldes at Effexor er mer "potent" enn enkelte andre antidepressiva? Jeg har ikke hatt så god effekt av andre SSRI før og håper jeg endelig har funnet noe som kan fungere. Har forøvrig bipolar type 2 og tar Lamictal i tillegg, men den tar ikke depresjonene helt.

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke ta medisinen før du tar prøven nei. Du blir også sannsynligvis bedt om å oppgi klokkeslett du tok medisinen dagen før.

Jeg prøvde andre antidepressiva (SSRI) først, uten særlig effekt. Det var først på Efexor at jeg merket god bedring. Den er jo en SNRI, hvis jeg ikke tar helt feil, og da virker den på andre ting i hjernen.

Anonymkode: 7d60b...588

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke ta medisinen før du tar prøven nei. Du blir også sannsynligvis bedt om å oppgi klokkeslett du tok medisinen dagen før.

Jeg prøvde andre antidepressiva (SSRI) først, uten særlig effekt. Det var først på Efexor at jeg merket god bedring. Den er jo en SNRI, hvis jeg ikke tar helt feil, og da virker den på andre ting i hjernen.

Anonymkode: 7d60b...588

Takk for svar! Stemmer at Effexor er en SNRI, så har nok en litt annen mekanisme. Fint å høre at du fikk bedring av den, håper det er min tur til å finne noe som funker nå.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Stemmer at Effexor er en SNRI, så har nok en litt annen mekanisme. Fint å høre at du fikk bedring av den, håper det er min tur til å finne noe som funker nå.

Efexor fungerer som et SSRI opp til 150 mg.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Trine skrev:

Efexor fungerer som et SSRI opp til 150 mg.

Ah.. kjekt å vite. Takk.

AnonymBruker
Skrevet

Spør om en ting til jeg, siden dere er så greie å svare :)

Er det vanlig å bli helt "slått ut" av Effexor, i alle fall under opptrappingen? Føler meg skikkelig utmattet. Sånn kan det ikke fortsette..

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør om en ting til jeg, siden dere er så greie å svare :)

Er det vanlig å bli helt "slått ut" av Effexor, i alle fall under opptrappingen? Føler meg skikkelig utmattet. Sånn kan det ikke fortsette..

Det er vanlig å bli trøtt. Mest sannsynlig går det over etterhvert. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Trine skrev:

Det er vanlig å bli trøtt. Mest sannsynlig går det over etterhvert. 

Får håpe det, takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...