Gå til innhold

Hvordan lære meg å reagere når jeg må reagere?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en kunde som alle synes er ekkel. Han er alkoholiker men virket edru. Han har bla sextrakassert et par unge kolleger tidligere.

Jeg opprørte meg slik jeg alltid gjør, og jeg tror jeg aldri har fått noen klage på det før. 

"Du har en sarkastisk humor", sa han til meg.  Jeg sa ok, hva mener du med det? Han sa "at du er ufordragelig for den som opplever deg". 

Jeg ble så "sjokkert" og satt ut.Jeg sa bare "ok" og fortsatte å betjene neste kunde og forsøkte å holde maska. Var helt varm i ansiktet og kjempelei meg.

Hva skulle jeg sagt? Jeg stivner alltid til i situasjoner jeg blir overrasket og "sjokkert", jeg får ikke frem et ord, aner heller ikke hva jeg skal si. Det bare stopper opp. Hjernen kortslutter fullstendig. 

Hvordan skal jeg takle slike situasjoner heretter? Er det mulig å trene bort denne reaksjonen? For det trenger jeg virkelig å lære meg, også for jobbens skyld. Det er viktig for meg, jeg har bl a hatt en ransopplevelse som jeg ikke klarte å reagere på og handle slik vi er blitt lært på kurs. Det førte bl.a  til at politiet ikke fant ut hvem han var.

Anonymkode: 1503f...650

AnonymBruker
Skrevet

Setter pris på evt råd, da skal jeg bruke tiden fremover til å jobbe med det. Det er mange andre tilfeller som jeg ikke klarer å reagere av samme årsak, og det blir så jeg bare bærer det negative inni meg. 

Anonymkode: 1503f...650

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en kunde som alle synes er ekkel. Han er alkoholiker men virket edru. Han har bla sextrakassert et par unge kolleger tidligere.

Jeg opprørte meg slik jeg alltid gjør, og jeg tror jeg aldri har fått noen klage på det før. 

"Du har en sarkastisk humor", sa han til meg.  Jeg sa ok, hva mener du med det? Han sa "at du er ufordragelig for den som opplever deg". 

Jeg ble så "sjokkert" og satt ut.Jeg sa bare "ok" og fortsatte å betjene neste kunde og forsøkte å holde maska. Var helt varm i ansiktet og kjempelei meg.

Hva skulle jeg sagt? Jeg stivner alltid til i situasjoner jeg blir overrasket og "sjokkert", jeg får ikke frem et ord, aner heller ikke hva jeg skal si. Det bare stopper opp. Hjernen kortslutter fullstendig. 

Hvordan skal jeg takle slike situasjoner heretter? Er det mulig å trene bort denne reaksjonen? For det trenger jeg virkelig å lære meg, også for jobbens skyld. Det er viktig for meg, jeg har bl a hatt en ransopplevelse som jeg ikke klarte å reagere på og handle slik vi er blitt lært på kurs. Det førte bl.a  til at politiet ikke fant ut hvem han var.

Anonymkode: 1503f...650

Bare ignorer det, og ikke tenkt mer på det.

Anonymkode: ef619...06b

Nicklusheletida
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en kunde som alle synes er ekkel. Han er alkoholiker men virket edru. Han har bla sextrakassert et par unge kolleger tidligere.

Jeg opprørte meg slik jeg alltid gjør, og jeg tror jeg aldri har fått noen klage på det før. 

"Du har en sarkastisk humor", sa han til meg.  Jeg sa ok, hva mener du med det? Han sa "at du er ufordragelig for den som opplever deg". 

Jeg ble så "sjokkert" og satt ut.Jeg sa bare "ok" og fortsatte å betjene neste kunde og forsøkte å holde maska. Var helt varm i ansiktet og kjempelei meg.

Hva skulle jeg sagt? Jeg stivner alltid til i situasjoner jeg blir overrasket og "sjokkert", jeg får ikke frem et ord, aner heller ikke hva jeg skal si. Det bare stopper opp. Hjernen kortslutter fullstendig. 

Hvordan skal jeg takle slike situasjoner heretter? Er det mulig å trene bort denne reaksjonen? For det trenger jeg virkelig å lære meg, også for jobbens skyld. Det er viktig for meg, jeg har bl a hatt en ransopplevelse som jeg ikke klarte å reagere på og handle slik vi er blitt lært på kurs. Det førte bl.a  til at politiet ikke fant ut hvem han var.

Anonymkode: 1503f...650

Du skulle ikke ha sagt : - Hva mener du med det ? Da åpnet du opp for videre dialog. Det hadde holdt meg et "ok" eller et " javel"

Ellers er det da vel ingen ting å bry seg om hva en fyllik skulle finne på å si .

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Du har en sarkastisk humor", sa han til meg.  Jeg sa ok, hva mener du med det? Han sa "at du er ufordragelig for den som opplever deg". 

Jeg ble så "sjokkert" og satt ut.Jeg sa bare "ok" og fortsatte å betjene neste kunde og forsøkte å holde maska. Var helt varm i ansiktet og kjempelei meg.

Hva skulle jeg sagt? 

Anonymkode: 1503f...650

Han er en vanskelig kunde, ikke sjefen din.  Det er ikke viktig i det hele tatt hva han mener, du skal bare få ham til å betale og forlate lokalet, på en høflig måte: 

- Du har en sarkastisk humor

- Jaså (evt. "javel" eller noe annet som ikke krever noe svar)? Trenger du pose? 

Hvis han allikevel velger å utdype: Bare trykk "ignore" og gjør det du skal, som hvis en kunde har med en unge som hyler.  Sånne folk har ikke injurierende kraft ;)  

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en kunde som alle synes er ekkel. Han er alkoholiker men virket edru. Han har bla sextrakassert et par unge kolleger tidligere.

Jeg opprørte meg slik jeg alltid gjør, og jeg tror jeg aldri har fått noen klage på det før. 

"Du har en sarkastisk humor", sa han til meg.  Jeg sa ok, hva mener du med det? Han sa "at du er ufordragelig for den som opplever deg". 

Jeg ble så "sjokkert" og satt ut.Jeg sa bare "ok" og fortsatte å betjene neste kunde og forsøkte å holde maska. Var helt varm i ansiktet og kjempelei meg.

Hva skulle jeg sagt? Jeg stivner alltid til i situasjoner jeg blir overrasket og "sjokkert", jeg får ikke frem et ord, aner heller ikke hva jeg skal si. Det bare stopper opp. Hjernen kortslutter fullstendig. 

Hvordan skal jeg takle slike situasjoner heretter? Er det mulig å trene bort denne reaksjonen? For det trenger jeg virkelig å lære meg, også for jobbens skyld. Det er viktig for meg, jeg har bl a hatt en ransopplevelse som jeg ikke klarte å reagere på og handle slik vi er blitt lært på kurs. Det førte bl.a  til at politiet ikke fant ut hvem han var.

Anonymkode: 1503f...650

Jeg jobbet en del i servicebransjen i studietiden, og ja man er gjenstand for utrolig mye ubehøvlet kritikk og annet idioti.

Man må bare gi faen rett og slett, du får prøve å tenke at dritten som kommer bunner i rimelige triste liv hos avsenderne og at dette ikke skal få forsure ditt liv.

Humor er et fint virkemiddel, le og vits litt av hendelsene i sammen med kollegaer og venner.

Ellers er det å invitere slike folk inn i en dialog det siste man burde gjøre.

 

Hvordan man reagerer i en krisesituasjon som ran det vet man ikke før man står i en, uansett hvor mye kursing man har fått.

Din jobb var å overleve, å ta gjerningsmannen er politiet sin jobb, du skal ikke føle noe skyld her og du skal heller ikke la noen fortelle deg noe annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...