Gå til innhold

Musikktråden for de som ikke får, eller vil, sove

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

1 minute ago, AnonymBruker said:

Men er Tor og Odin noe bedre?

Har aldri forstått meg på denne fasinasjonen om vikingtiden.

men men.

Anonymkode: 1209c...401

Jeg tror ikke på æsene, men som livssyn så er det såklart mye bedre enn de konfliktskapende, hatefulle og destruktive religionene som har opphav i semittene.

AnonymBruker
Et øyeblikk siden, Wretch skrev:

Jeg tror ikke på æsene, men som livssyn så er det såklart mye bedre enn de konfliktskapende, hatefulle og destruktive religionene som har opphav i semittene.

Du tenker på at alt var så fredelig under vikingtiden?

9 minutes ago, AnonymBruker said:

Du tenker på at alt var så fredelig under vikingtiden?

Det var såklart et tøft samfunn, men jeg har ikke hørt om inkvisisjoner og moralpoliti fra vikingtiden... jeg skal si deg det at kvinnerettighetene under vikingtiden var gode, kirken ble et stort skritt tilbake i så måte, de ble ikke ble restituert før på 1900-tallet en gang.

Endret av Wretch
AnonymBruker
8 minutter siden, Wretch skrev:

Det var såklart et tøft samfunn, men jeg har ikke hørt om inkvisisjoner og moralpoliti fra vikingtiden... jeg skal si deg det at kvinnerettighetene under vikingtiden var gode, kirken ble et stort skritt tilbake i så måte, de ble ikke ble restituert før på 1900-tallet en gang.

8 minutter siden, Wretch skrev:

Ok, mulig jeg må lese meg opp på vikingtiden.

I Gulatingsloven fra rundt 930 e.kr. så var voldtekt ansett som en alvorlig forbrytelse, som kunne straffes med at overgriper ble utstøtt, slik at vedkommende i praksis kunne drepes av enhver, innenfor lovens rammer. Æresvoldtekt, som er aktuelt i sharia 2016, er ikke noe begrep. Man har ikke skriftlige kilder så langt tilbake fra denne perioden, men disse lovene sier noe om hvordan det var bakover også.

Kvinnerettighetene i europeeisk kristendom var kanskje ikke så veldig mye bedre enn sharia...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...