Gå til innhold

Noen her med epilepsi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har opplevd GTK anfall og som kan forklare meg hvordan tilstanden deres er etter anfallet?

sliten? vondt i kroppen? vondt i hodet? forvirret? redd? trenger dere smertelindring? hvor lenge er dere reduserte? osv.

Skrevet

Jeg er som regel veldig sliten,forvirret og svært trøtt. Jeg har ikke vondt i kroppen etter anfallet, men kan ha fått det om jeg slår meg på noe hvis jeg faller og jeg kan ha bitt meg selv i munnen. Epilepsi er noe dritt. Jeg var anfallsfri i 3 1/2 år, men fikk et anfall for 4-5 uker siden. Det føltes som et nederlag. Jeg går på Lamictal og Rivotril. Kuttet ut Rivotil, men har måttet begynne på den etter siste anfall.

Skrevet (endret)

For øvrig, hadde et nytt anfall i natt og da bet jeg meg så hardt i tungespissen at jeg er helt følesesløs. Jeg burde ha ringt nevrologisk avdeling i dag, men det var først nå i ettermiddag at jeg ble i stand til å tenke klart igjen. Jeg har fått beskjed om å få time til nevrolog hver gang jeg får et anfall.

Endret av Elionoe
Skrevet
Den ‎20‎.‎04‎.‎2016 at 19.05, Elionoe skrev:

For øvrig, hadde et nytt anfall i natt og da bet jeg meg så hardt i tungespissen at jeg er helt følesesløs. Jeg burde ha ringt nevrologisk avdeling i dag, men det var først nå i ettermiddag at jeg ble i stand til å tenke klart igjen. Jeg har fått beskjed om å få time til nevrolog hver gang jeg får et anfall.

Takk for svar.

Disse anfallene ser jo ekstremt brutale ut, så var bare veldig nysgjerrig på hvordan det oppleves hos dere som får dem.

Skrevet
23 minutter siden, knusende skrev:

Takk for svar.

Disse anfallene ser jo ekstremt brutale ut, så var bare veldig nysgjerrig på hvordan det oppleves hos dere som får dem.

Det er ofte GTK-anfallene som ser voldsomme og ille ut, men det finnes jo mange typer epilepsianfall, fra noen umerkelige anfall i hjernen, til små rykninger, muskelsvakhet i et par sekunder, fjernhet osv. En liten trøst i det hele er at som oftest er man bevisstløs når de største krampene kommer.

Det eneste du som står rundt kan gjøre, er å sikre frie luftveier og ikke putt noe i munnen på epileptikeren (slik man skulle i gamledager). Krampene gir seg ofte etter noen minutter, men omm de varer i mer enn 5 min. bør man ringe 113. Da kan det være et Status Epilepticus som trenger sykehusinnleggelse.

Skrevet

Jeg skulle for øvrig aldri ha begynt å skrive i denne tråden ;) 

I går var jeg på legevakten etter et nytt kraftig anfall. En nerve har blitt berørt og jeg er følelsesløs i halve bakhodet. Ubehagelig, men ikke farlig i følge nevrologen. Hvor lenge jeg er følelsesløs vet ingen. Ytterligere doseøkning av Lamictral. Jeg må avlyse jobben fordi jeg må ha epilepsien under kontroll. Drittsykdom....

Jeg er heldigvis ikke hardest rammet. Jeg vet om personer som må gå med hjelm og i et verste tilfelet var det en person som fikk ryggen brukket. En person har blitt dement i en alder av 40 år pga. mange Status Epilepticus-anfall. Etter mitt SE-anfall var jeg dement i tre uker etterpå. Jeg måtte gjøre meg kjent på mitt eget kjøkken igjen etter en ukes innleggelse på nevrologisk avd.

Dette var ikke ment som et "sutreinnlegg", men mer for å forklare hvordan det kan være ;) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...