Gå til innhold

Når ingen behandlin har effekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bedre perioder og dårligere perioder. Jeg har bedre tider på dagen og jeg har dårligere tider på dagen. Slik kunne det være før jeg begynte med behandling, og slik er det etter at jeg begynte med behandling. Kanskje det er normalt å ha det slik.

Men jeg orker det ikke lenger. Tenker mye på at andre ville hatt det bedre uten meg. Jeg føler meg mislykket og mindre verdt på jobb, blant venner og familie. livet er for tungt for meg, men jeg har ikke mot til å gjøre noe med det.

Anonymkode: 0e149...d91

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg orker det ikke lenger. Tenker mye på at andre ville hatt det bedre uten meg. Jeg føler meg mislykket og mindre verdt på jobb, blant venner og familie. livet er for tungt for meg, men jeg har ikke mot til å gjøre noe med det.

Du føler deg mislykket og mindre verdt på jobb, blant venner og familie. Livet er for tungt, men du har ikke mot til å gjøre noe med det. Dette er fryktelig tunge tanker.

Men likevel; du går på jobb (?) og du er ute blant familie og venner - til tross for denne blytunge tankeballasten. Da vil jeg si til deg: Det er dette som er mot, ikke det å gi opp. Å fortsette, kjempe og krige når en føler seg på sitt absolutte rock bottom er mot i ordets rette forstand. Du tenker kanskje ikke slik, men jeg vil tro dine nærmeste som kjenner deg og hvordan du har det vil se det på den måten. 

Å fortsette når en har det som verst krever karakter, å gi opp krever ingenting.

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bedre perioder og dårligere perioder. Jeg har bedre tider på dagen og jeg har dårligere tider på dagen. Slik kunne det være før jeg begynte med behandling, og slik er det etter at jeg begynte med behandling. Kanskje det er normalt å ha det slik.

Diagnose og medisinvalg? Hva slags behandling får du?

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, XbellaX skrev:

Diagnose og medisinvalg? Hva slags behandling får du?

Diagnose: BP2

Medisiner: SS og AD

Behandling: samtaler

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Annkarin skrev:

Har du prøvd Abilify? Den anbefales!

Jeg har ikke prøvd den, men mye annet. Har ikke lenger tro på at medisiner hjelper meg.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Janus30 skrev:

Du føler deg mislykket og mindre verdt på jobb, blant venner og familie. Livet er for tungt, men du har ikke mot til å gjøre noe med det. Dette er fryktelig tunge tanker.

Men likevel; du går på jobb (?) og du er ute blant familie og venner - til tross for denne blytunge tankeballasten. Da vil jeg si til deg: Det er dette som er mot, ikke det å gi opp. Å fortsette, kjempe og krige når en føler seg på sitt absolutte rock bottom er mot i ordets rette forstand. Du tenker kanskje ikke slik, men jeg vil tro dine nærmeste som kjenner deg og hvordan du har det vil se det på den måten. 

Å fortsette når en har det som verst krever karakter, å gi opp krever ingenting.

Det er en evig rundans. Du skriver mye fornuftig, men jeg orker ikke mer. Likevel fortsetter det som før. Jeg har ingen annet valg så lenge jeg ikke har mot til noe annet.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diagnose: BP2

Medisiner: SS og AD

Behandling: samtaler

Hva slags samtaler? Hva prater dere om? Regner med du har prøvd ut ulike medisin-kombinasjoner?

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke prøvd den, men mye annet. Har ikke lenger tro på at medisiner hjelper meg.

Abilify hjalp etter litium sviktet

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, XbellaX skrev:

Hva slags samtaler? Hva prater dere om? Regner med du har prøvd ut ulike medisin-kombinasjoner?

Vi prater om hvordan det går. Medisiner. Sykdommen. Andre ting som påvirker meg. Vi prater om mye forskjellig.

Jeg har prøvd mange forskjellige medisinkombinasjoner. Felles for de fleste er at de bare er effektive en stund.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi prater om hvordan det går. Medisiner. Sykdommen. Andre ting som påvirker meg. Vi prater om mye forskjellig.

Jeg har prøvd mange forskjellige medisinkombinasjoner. Felles for de fleste er at de bare er effektive en stund.

Hva slags teknikker har du lært/ prater dere om for at du bedre skal kunne håndtere hverdagen?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, XbellaX skrev:

Hva slags teknikker har du lært/ prater dere om for at du bedre skal kunne håndtere hverdagen?

Ikke noe spesielt som jeg ikke vet fra før. Gå tur er noe som jeg gjør ofte. Det er nok noe som kan ha litt effekt en liten stund. Men jeg er sliten av å kjempe mot psyken. Når selvmordstanker er en stor del av hverdagen, så vet jeg ikke hva som er hensikten med å fortsette.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke noe spesielt som jeg ikke vet fra før. Gå tur er noe som jeg gjør ofte. Det er nok noe som kan ha litt effekt en liten stund. Men jeg er sliten av å kjempe mot psyken. Når selvmordstanker er en stor del av hverdagen, så vet jeg ikke hva som er hensikten med å fortsette.

Det høres ut som om du får til mye, du klarer å være i jobb, du har en familie og du har venner. Dersom alt som kan forsøkes av medisiner er forsøkt uten spesielt godt resultat kan det itillegg være nyttig å se på hvordan du jobber med å håndtere diagnosen din i hverdagen. Du sier du går turer, aktivitet er positivt men hva annet, hvordan jobber du med tankene dine? Du sier du og din behandler snakker om hvordan du har det i hverdagen, på hvilken måte hjelper disse samtalene deg mellom timene?

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, XbellaX skrev:

Å hjelpes! Prøver du å vinne pris i spørsmålstilling, eller er du bare (p)sykelig nysgjerrig?

Anonymkode: ee5de...ea4

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å hjelpes! Prøver du å vinne pris i spørsmålstilling, eller er du bare (p)sykelig nysgjerrig?

Anonymkode: ee5de...ea4

Jeg spør og graver fordi jeg synes det kan virke som om behandlingen TS får ikke er så allverdens hjelpsom. Når vedkommende går med tanker om å avslutte livet men ikke har mot til å gjøre det forteller det meg at hun/han har det vondt, og jeg lurer på om noen grep i hverdagen (hvordan man håndterer sin diagnose og de triste tankene) kanskje kan gi noen pauser.

Endret av XbellaX
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Annkarin skrev:

abilify er løsningen

I følge felleskatalogen er det bipolar 1 og zhizofreni en kan bruke abilify mot. Da er ikke den medisinen løsningen på alt.

Anonymkode: 8be49...1fd

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I følge felleskatalogen er det bipolar 1 og zhizofreni en kan bruke abilify mot. Da er ikke den medisinen løsningen på alt.

Anonymkode: 8be49...1fd

når noe funker mot bipolare depresjoner, så funker det enten det er bipolar 1 eller 2! faktisk var diagnosen min bipolar rapid cycling i årevis før de skiftet til bp1

er depresjonene jeg er kvitt!

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, XbellaX skrev:

Det høres ut som om du får til mye, du klarer å være i jobb, du har en familie og du har venner. Dersom alt som kan forsøkes av medisiner er forsøkt uten spesielt godt resultat kan det itillegg være nyttig å se på hvordan du jobber med å håndtere diagnosen din i hverdagen. Du sier du går turer, aktivitet er positivt men hva annet, hvordan jobber du med tankene dine? Du sier du og din behandler snakker om hvordan du har det i hverdagen, på hvilken måte hjelper disse samtalene deg mellom timene?

Det er lite som hjelper i lengden. Men det er godt å kunne få snakke om det som er vanskelig. Jeg forstår ikke hvordan jeg kan jobbe med tankene annet enn som når jeg går tur i ulendt terreng må jeg fokusere på hvor jeg tråkker. Er jeg oppe er tankene positive. Er jeg nede har jeg lite kontroll over tankene. Da ser jeg bare en utveg.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lite som hjelper i lengden. Men det er godt å kunne få snakke om det som er vanskelig. Jeg forstår ikke hvordan jeg kan jobbe med tankene annet enn som når jeg går tur i ulendt terreng må jeg fokusere på hvor jeg tråkker. Er jeg oppe er tankene positive. Er jeg nede har jeg lite kontroll over tankene. Da ser jeg bare en utveg.

Å bare prate om hvordan du har det funker bra der og da men har liten effekt utover akkurat det -å berolige deg de minuttene du er der, jeg skjønner helt ærlig fint lite av hvorfor du får den type samtaler. Hva med kognitiv terapi slik at du kan få litt kontroll over disse tankene som i blant løper løpsk og lære deg teknikker på hvordan du skal jobbe med hodet ditt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...