Gå til innhold

Når ingen behandlin har effekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, XbellaX skrev:

Å bare prate om hvordan du har det funker bra der og da men har liten effekt utover akkurat det -å berolige deg de minuttene du er der, jeg skjønner helt ærlig fint lite av hvorfor du får den type samtaler. Hva med kognitiv terapi slik at du kan få litt kontroll over disse tankene som i blant løper løpsk og lære deg teknikker på hvordan du skal jobbe med hodet ditt?

Jeg har ikke tro på noe lenger, etter å ha vært hos flere behandlere og prøvd alle mulige medisinkombinasjoner. Jeg har bedre perioder. Men det hjelper meg ikke å komme igjennom de dårlige.

Anonymkode: 0e149...d91

AnonymBruker
Skrevet
Den 20. april 2016 at 14.31, AnonymBruker skrev:

Jeg har bedre perioder og dårligere perioder. Jeg har bedre tider på dagen og jeg har dårligere tider på dagen. Slik kunne det være før jeg begynte med behandling, og slik er det etter at jeg begynte med behandling. Kanskje det er normalt å ha det slik.

Men jeg orker det ikke lenger. Tenker mye på at andre ville hatt det bedre uten meg. Jeg føler meg mislykket og mindre verdt på jobb, blant venner og familie. livet er for tungt for meg, men jeg har ikke mot til å gjøre noe med det.

Hvis det varierer flere ganger om dagen, så tyder det mer på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline), enn BP1. BP har variasjoner som gjerne varer uker og måneder ikke timer. Sikker på at du har fått rett diagnose, når du ikke responederer noe særlig på medisiner? BP kan vel som oftest behandles effektivt med medisiner, eupf kan ikke det i like stor grad. Det og selvmordstankene kan også tyde på eupf. Man kan også ha begge deler. Mener ikke å si at du har det, men har liknende erfaringer med medisiner og diagnose.

Anonymkode: 188b3...fae

Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke tro på noe lenger, etter å ha vært hos flere behandlere og prøvd alle mulige medisinkombinasjoner. Jeg har bedre perioder. Men det hjelper meg ikke å komme igjennom de dårlige.

Hva er årsaken til de tunge timene, kommer de av enkelte hendelser/situasjoner (som du da spinner/grubler videre på) eller oppstår de uten årsak? 

Endret av XbellaX
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, XbellaX skrev:

Hva er årsaken til de tunge timene, kommer de av enkelte hendelser/situasjoner (som du da spinner/grubler videre på) eller oppstår de uten årsak? 

Det er nok begge deler. Det har vært alvorlige sykdommer og flere andre ting jeg har blitt nedkjørt av. Når jeg kommer langt nok ned så reagerer jeg på det meste i tillegg til at jeg blir nedstemt uten grunn.

Skrevet

også Lamictal står på felleskatalogen er hos bipolar 1, og alle vet den er veldig god for de fleste med bipolar 2, så jeg ville ikke fnyst av antipsykotikak som behandling for bipolare depresjoner...

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det varierer flere ganger om dagen, så tyder det mer på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse (borderline), enn BP1. BP har variasjoner som gjerne varer uker og måneder ikke timer. Sikker på at du har fått rett diagnose, når du ikke responederer noe særlig på medisiner? BP kan vel som oftest behandles effektivt med medisiner, eupf kan ikke det i like stor grad. Det og selvmordstankene kan også tyde på eupf. Man kan også ha begge deler. Mener ikke å si at du har det, men har liknende erfaringer med medisiner og diagnose.

Anonymkode: 188b3...fae

Det er et merkelig skille mellom to lidelser som har en del felles, men har helt forskjellig grunn. Bp er genetisk, og du kan gjøre lite med det selv uten å ta medisiner og leve stabilt. Men straks det er raskere skiftninger så er det personlighetsforstyrrelse, og blir du ikke da frisk så oppfattes det som man ikke klarer å gjøre en god nok jobb med seg selv. 

Jeg hadde god effekt av SS over lang tid. Men så avtok effekten. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et merkelig skille mellom to lidelser som har en del felles, men har helt forskjellig grunn. Bp er genetisk, og du kan gjøre lite med det selv uten å ta medisiner og leve stabilt. Men straks det er raskere skiftninger så er det personlighetsforstyrrelse, og blir du ikke da frisk så oppfattes det som man ikke klarer å gjøre en god nok jobb med seg selv. 

jeg hadde god effekt av SS i 10 år. Nå har jeg god effekt av AP.

Dessuten er det ikke ved eupf at man ikke gjør en god nok jobb selv, man må ha riktig behandling for det?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke det du sier der. Selv ved BP er det tiltak man må iverksette selv, det er ikke et medisiner + gode søvnrutiner og så er absolutt alle problemer løst. Mange må, spes ved bp2, - i tillegg til medisiner,  gjøre en ganske betydelig innsats gjennom terapi (f.eks psykoedukasjon/kognitivterapi/adferdsterapi ) ikke kun mens man er "nede" men og som svært viktig ledd i forebygging og vedlikehold.

AnonymBruker
Skrevet
Den 22. april 2016 at 22.44, XbellaX skrev:

Det stemmer ikke det du sier der. Selv ved BP er det tiltak man må iverksette selv, det er ikke et medisiner + gode søvnrutiner og så er absolutt alle problemer løst. Mange må, spes ved bp2, - i tillegg til medisiner,  gjøre en ganske betydelig innsats gjennom terapi (f.eks psykoedukasjon/kognitivterapi/adferdsterapi ) ikke kun mens man er "nede" men og som svært viktig ledd i forebygging og vedlikehold.

Det er det inntrykket jeg ofte har fått her. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det inntrykket jeg ofte har fått her. 

Uansett om en har den ene eller den andre diagnosen, eller begge, så er det symptomene man må jobbe med for å mestre/endre - ikke selve diagnosen. En plages jo ikke av diagnosen(e), men av symptomene diagnosen(e) gir. En diagnose er bare et navn, et verktøy for oss og terapeutene. 

Anonymkode: cd953...02e

AnonymBruker
Skrevet
Den 23. april 2016 at 23.40, AnonymBruker skrev:

Uansett om en har den ene eller den andre diagnosen, eller begge, så er det symptomene man må jobbe med for å mestre/endre - ikke selve diagnosen. En plages jo ikke av diagnosen(e), men av symptomene diagnosen(e) gir. En diagnose er bare et navn, et verktøy for oss og terapeutene. 

Anonymkode: cd953...02e

Jeg ser det også slik, men har reagert på slik jeg har oppfattet mye helsepersonell ser på det. Om man har raske eller sjeldne svingninger vil man bli møtt med samme respekt. Jeg tror heller ikke at forskjell på raske og sjeldne svingninger alltid har en klar forskjellig årsak.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svingte fra et øyeblikk til et annet i timen på dps idag og har bp1. Gått fra maniutvikling trinn 1 til lammende depresjon på et blunk. Så håper jeg det at jeg tar abilify og zyprexa vil hjelpe meg raskt. Og håper jeg ikke får et digert matkick for det har jeg ikke penger til

Anonymkode: dc085...b94

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...