Gå til innhold

Sønn med muligens ADD diagnose

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, min sønn på 13 år har nå fått så mange advarseler og annmerknader at han står i fare for å bli utvist på skolen. Han har ingen diagnose enda, men er midt i prosessen. Han har hatt en del tester men er vel ei stund ijen til de kan si noe sikkert om han har det eller ikke. Han har det fryktelig vondt av og til. Han har sagt at han klarer ikke å styre seg og prøver det beste han kan. Han har også truet med å ta livet av seg eit par ganger. Spørsmålet mitt er om lærerene/rektor har lov til å utvise når han er midt i prosessen for noe slikt. Er det noen med noe erfaring og råd her? Føler meg maktesløs ...

Mvh bekymret mor

Anonymkode: 14435...e19

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, min sønn på 13 år har nå fått så mange advarseler og annmerknader at han står i fare for å bli utvist på skolen. Han har ingen diagnose enda, men er midt i prosessen. Han har hatt en del tester men er vel ei stund ijen til de kan si noe sikkert om han har det eller ikke. Han har det fryktelig vondt av og til. Han har sagt at han klarer ikke å styre seg og prøver det beste han kan. Han har også truet med å ta livet av seg eit par ganger. Spørsmålet mitt er om lærerene/rektor har lov til å utvise når han er midt i prosessen for noe slikt. Er det noen med noe erfaring og råd her? Føler meg maktesløs ...

Mvh bekymret mor

Hei,

man kan som regel ikke utvises med mindre det er snakk om alvorlig utagering og/eller vold. I slike tilfeller må skolen v/rektor fatte et enkeltvedtak hvor utvisningen gjelder f. eks ut dagen, eller i inntil tre dager. Vedtaket må behørig begrunnes. En blir ikke utvist for å ha glemt bøkene ti ganger eller slike trivielle ting. Utvisning er for øvrig uhyre sjeldent i våre dager. 

Diagnose forhindrer ikke utvisning om kriteriene for bortvisning er oppfylt, spesielt ikke en vanske innenfor ADHD-spekteret. Jeg kjenner til elever med autisme som utvises månedlig pga vold mot personale og ramponering av inventar. Men så er det viktig å klare å bruke skjønn. Et slikt vedtak må fattes på riktig grunnlag.

Jeg vil anbefale deg å presentere problemstillingen/bekymringen din for din lokale PPT og/eller kommunalsjefen for utdanning og oppvekst. Eventuelt kan du snakke med en jurist i etat for skole som bør kunne Opplæringsloven på rams.

Mvh. ansatt i PPT.

Anonymkode: 77132...4ce

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mvh bekymret mor

Hva konkret er det skolen mener kan kvalifisere til utvisning?

Dette er hva opplæringsloven sier om bortvisning:

"Kommunen kan fastsetje i ordensreglementet at elevar på årstrinna 8-10 som alvorleg eller fleire gonger bryt reglementet, kan visast bort frå undervisninga i inntil tre dagar, og at elevar på årstrinna 1-7 kan visast bort frå undervisninga for enkelttimar eller for resten av dagen.

Rektor sjølv vedtek bortvising etter å ha rådført seg med lærarane til eleven. Før det blir gjort vedtak, skal ein ha vurdert å bruke andre hjelpe- eller refsingstiltak. Foreldra til elevar på årstrinna 1-7 skal varslast før det blir sett i verk bortvising for resten av dagen."

Det skal svært gode grunner til for å bruke utvisning som sanksjon mot en trettenåring, skolen må i det minste først ha prøvd å samarbeide med eleven og hjemmet om løsninger som kan bedre hans problematiske oppførsel.

Bra at han nå utredes av BUP.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...