Gå til innhold

Pakkeforløp i psykiatrien

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leser at regjeringen vil innføre pakkeforløp i psykiatrien etter samme modell som i Danmark.

Tiden etter standarder pakkeforløp i Danmark er  samlet behandlingstid på  16  timer fra pasienten kommer i behandlingen hos spesialhelsetjenesten til han /hun er ferdig behandlet. 

For behandling av OECD blir tiden 13 timer og for ustabil personlighetsforstyrrelse 59 timer .

Alle diagnoser utenom schizofreni har nå fått sin faste tider i Danmark, fastlegen skal ha ansvaret for videre oppfølging etter endt behandling i spesialisthelsetjenesten. 

Hvordan har myndighetene tenkt at alvorlig syke mennesker skal bli friske etter ca 20 timer i psykiatrien? 

Og hva med dem som ikke blir frisk i løpet av pakkeforløpet?

Info hentet fra link i Aftenposten 12 august i fjor. 

Anonymkode: 55cb6...605

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er slik i psykiatrien i Norge fortsatt at det er ekstremt stor spredning i type behandling en person får for samme problemstilling. Dette beror mye på kulturen og trosretningen på institusjonen, men også på den enkelte terapeut.

For å bøte på dette og gi mer lik og vitenskapelig dokumentert behandling basert på diagnose, vil en innføre pakkeforløp. Dette skal standardisere behandlingen og sørge for at alle sikres en viss minimumspakkke basert på diagnose.

På toppen av dette må behandlingspakken tilpasses den enkelte pasient basert på alvorlighetsgrad, komorbide lidelser, sosiale forhold etc.

De aller fleste syke og trengende pasienter vil få langt bedre behandling.

Det vil sannsynligvis bli verre å drive kosmetisk psykoterapi over år for trygdens regning. 

Skrevet
12 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er slik i psykiatrien i Norge fortsatt at det er ekstremt stor spredning i type behandling en person får for samme problemstilling. Dette beror mye på kulturen og trosretningen på institusjonen, men også på den enkelte terapeut.

For å bøte på dette og gi mer lik og vitenskapelig dokumentert behandling basert på diagnose, vil en innføre pakkeforløp. Dette skal standardisere behandlingen og sørge for at alle sikres en viss minimumspakkke basert på diagnose.

På toppen av dette må behandlingspakken tilpasses den enkelte pasient basert på alvorlighetsgrad, komorbide lidelser, sosiale forhold etc.

De aller fleste syke og trengende pasienter vil få langt bedre behandling.

Det vil sannsynligvis bli verre å drive kosmetisk psykoterapi over år for trygdens regning. 

Hva anser du for å være "kosmetisk psykoterapi"?

AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan skal helsemyndighetene måle hvilkene terapeuter som gjør en god jobb eller ikke,hjelper ikke pasienten å få ,la oss si 30 timer etter vedtatt pakkeforløp vis terapeuten ikke holder mål.

Og vis det nå er så mange behandlinger som er innarbeidet og kulturer i de enkelte institusjoner som ikke holder mål da må vel dette forandres før et pakkeforløp? 

Begynner helsemyndighetene i fei ende her?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, frosken skrev:

Hva anser du for å være "kosmetisk psykoterapi"?

Sikkert psykodynamisk terapi, han er visst ikke så begeistret for det. Jeg får akkurat nå reddet livet av en slik type terapeut. Heller det enn en pakke som skal passe for alle, selv om vi alle er ulike. 

Anonymkode: 15a89...cb0

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan skal helsemyndighetene måle hvilkene terapeuter som gjør en god jobb eller ikke,hjelper ikke pasienten å få ,la oss si 30 timer etter vedtatt pakkeforløp vis terapeuten ikke holder mål.

Og vis det nå er så mange behandlinger som er innarbeidet og kulturer i de enkelte institusjoner som ikke holder mål da må vel dette forandres før et pakkeforløp? 

Begynner helsemyndighetene i fei ende her?

Blir mye byråkrati av dette når alt skal måles, veies og vurderes i henhold til standarder.

Og hva hvis man ikke er frisk, eller i hvertfall brukbart velfungerende, etter tilmålte antall timer. Blir man stuet bort på trygd da?

Anonymkode: 7069a...59c

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, frosken skrev:

Hva anser du for å være "kosmetisk psykoterapi"

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kosmetisk psykoterapi er sikkert noe hjelp som ikke går i dybden, men bare skraper overflaten. Brannslukking, kanskje. Man forføker å behandle  symptomene, men har ikke ressurser til å finne årsaken. Og på den måten kan folk gå i årevis i "behandling" uten at det fører noen annen vei enn på stedet hvil. Ikke ulikt hvordan det allerede er mange steder i landet, altså. Man pynter på og forsøker å dekke over problemene, men de er der like herlig under overflaten uansett. Ved en slik foreslått "pakkeløsning" sikres iallefall pasienten et tilbud som er godt og veldokumentert bedre enn det ulike terapeuter, forståsegpåere og synsere klarer å hoste opp etter eget forgodtbefinnende. 

Anonymkode: 7e2d5...4ad

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 7e2d5...4ad

Får håpe det var det NHD mente. 

Anonymkode: 15a89...cb0

Skrevet

Jeg legger ikke skjul på at jeg ser på helsetjenester/behandling som rimelig transaksjonsbasert. Jeg betaler penger for en tjeneste som er å bli frisk. Jeg har ingen emosjonelle bånd til behandler, ei heller ser jeg på vedkommende som noen venn eller støttespiller foruten den terapi jeg går til eller betaler for. Jeg er fullt inneforstått med at jeg og mine problemer er jobben til legen, det han tjener penger på.

Det er derfor klart at jeg er tilhenger av en systematisk behandling. Jeg trenger ingen skulder å gråte på, jeg trenger evidensbasert behandling for å bli frisk. Og jeg trenger en tidsramme for når jeg kan forvente å bli det.

Med det sagt, jeg har full forståelse for at det finnes andre mennesker med andre tilstander som ser det annerledes og som trenger nettopp denne skulderen å gråte på og støtte i en annen grad enn jeg gjør. Noe som er riktig for meg kan være feil for andre. Men jeg tror også at man ikke bør knytte for tette bånd med behandler. Det er ikke en venn, det er en som skal behandle en tilstand. At det lages "pakker" for behandling trenger ikke være sårende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...