Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg holdt på i flere timer i går med å få på linsene, det gikk ikke.

I dag fikk jeg hjelp av min mann og min datter, en holdt øyet åpent, og en satte på, det tok likevel 45 min fordi jeg greide ikke la være å blunke.:-(

Nå er de på, :-) jeg ser ganske bra og selvsagt mye bedre enn normalt, men ting på avstand blir litt for uklart, muligens burde jeg ha linser som er 3 +, gå med disse også en lesebrille ved siden av på 2.5

Nå har jeg 4+ på linsene og 1,5 i lesebrille. Det som står rett forran meg er klart , men ting på lenger avstand er altså litt mer uklart, ( vanskelig å forklare, men som om man har på litt for sterke briller) fordelene om jeg greier bruke disse er imidlertid at jeg kan lese faktisk litt uten briller, Jeg tok et brev og leste det som stod uten å måtte engang sette på lesebrille, selv om litt anstrengende over tid.

Når jeg nå skriver på pc, syns jeg det er litt mer uskarpt lesebilde på skjermen, men kanskje må man venne seg litt til det?

Er det noen som vet?

Jeg har ikke noe ubehag ved å ha dem på, kjenner dem knapt, men altså det litt uskarpe når jeg nå leser på skjermen er annerledes og uvant. Og det stemmer man kan sove med disse døgnlinsene og bruke de i inntil 30 dager før man skifter.

Men det er så deilig å slippe skifte briller, det er anstrengende og hele tiden ta briller på og av, fordi man ikke greier ha dem på hele tiden, ha ulike par til ulike formål osv... I tillegg til høreapparater blir det ganske mye å holde styr på. Så jeg håper dette vil fungere bra til jeg muligens opererer øynene, for nå fikk jeg lyst til å ha det så enkelt. Bare når jeg skulle drive med mikroskop hadde jeg vansker pga av briller og stadig opplever jeg hvor vanskelig det er å være avhengig av briller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/411275-f%C3%A5tt-p%C3%A5-linsene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Jeg holdt på i flere timer i går med å få på linsene, det gikk ikke.

I dag fikk jeg hjelp av min mann og min datter, en holdt øyet åpent, og en satte på, det tok likevel 45 min fordi jeg greide ikke la være å blunke.:-(

Nå er de på, :-) jeg ser ganske bra og selvsagt mye bedre enn normalt, men ting på avstand blir litt for uklart, muligens burde jeg ha linser som er 3 +, gå med disse også en lesebrille ved siden av på 2.5

Nå har jeg 4+ på linsene og 1,5 i lesebrille. Det som står rett forran meg er klart , men ting på lenger avstand er altså litt mer uklart, ( vanskelig å forklare, men som om man har på litt for sterke briller) fordelene om jeg greier bruke disse er imidlertid at jeg kan lese faktisk litt uten briller, Jeg tok et brev og leste det som stod uten å måtte engang sette på lesebrille, selv om litt anstrengende over tid.

Når jeg nå skriver på pc, syns jeg det er litt mer uskarpt lesebilde på skjermen, men kanskje må man venne seg litt til det?

Er det noen som vet?

Jeg har ikke noe ubehag ved å ha dem på, kjenner dem knapt, men altså det litt uskarpe når jeg nå leser på skjermen er annerledes og uvant. Og det stemmer man kan sove med disse døgnlinsene og bruke de i inntil 30 dager før man skifter.

Men det er så deilig å slippe skifte briller, det er anstrengende og hele tiden ta briller på og av, fordi man ikke greier ha dem på hele tiden, ha ulike par til ulike formål osv... I tillegg til høreapparater blir det ganske mye å holde styr på. Så jeg håper dette vil fungere bra til jeg muligens opererer øynene, for nå fikk jeg lyst til å ha det så enkelt. Bare når jeg skulle drive med mikroskop hadde jeg vansker pga av briller og stadig opplever jeg hvor vanskelig det er å være avhengig av briller.

Kan ikke hjelpe deg med dine spørsmål, men kan fortelle litt om min erfaring, og håper det går bedre med deg.

Jeg gjorde et tappert forsøk på å lære meg å bruke linser for få år siden (er 40+++ og har aldri brukt linser før) da jeg fikk anbefalt slike progressive linser, som skulle fungere både på langt og kort hold samt korrigere skjeve hornhinner. Dette var en ny type linser som skulle kunne sitte på en hel måned. Da jeg hadde prøvd et par uker (og med ulike tilpassede linser) ga jeg opp. Først og fremst fordi jeg fant ut at det ikke fantes linser for meg som fungerte godt nok også til lesing, jeg måtte evt. ha lesebriller i tillegg, og da forsvant vinningen opp i spinningen, synes jeg. Kfr. tidligere tråd om briller av og på 30 ganger om dagen. Jeg er ikke mye langsynt på langt hold, og klarer meg egentlig ok uten briller/linser utenom til lesing/nært hold (i hvertfall i godt lys).

I tillegg hadde jeg store problemer med å lære meg å ta linser av og særlig på, og jeg synes også jeg kunne føle linsene, og de skulle som nevnt sitte på 24/7. Men disse tingene skulle jeg kanskje kunnet venne meg til om jeg fant noen linser jeg så prima med både på nært og langt hold.

3 minutter siden, Xtra skrev:

Kan ikke hjelpe deg med dine spørsmål, men kan fortelle litt om min erfaring, og håper det går bedre med deg.

Jeg gjorde et tappert forsøk på å lære meg å bruke linser for få år siden (er 40+++ og har aldri brukt linser før) da jeg fikk anbefalt slike progressive linser, som skulle fungere både på langt og kort hold samt korrigere skjeve hornhinner. Dette var en ny type linser som skulle kunne sitte på en hel måned. Da jeg hadde prøvd et par uker (og med ulike tilpassede linser) ga jeg opp. Først og fremst fordi jeg fant ut at det ikke fantes linser for meg som fungerte godt nok også til lesing, jeg måtte evt. ha lesebriller i tillegg, og da forsvant vinningen opp i spinningen, synes jeg. Kfr. tidligere tråd om briller av og på 30 ganger om dagen. Jeg er ikke mye langsynt på langt hold, og klarer meg egentlig ok uten briller/linser utenom til lesing/nært hold (i hvertfall i godt lys).

I tillegg hadde jeg store problemer med å lære meg å ta linser av og særlig på, og jeg synes også jeg kunne føle linsene, og de skulle som nevnt sitte på 24/7. Men disse tingene skulle jeg kanskje kunnet venne meg til om jeg fant noen linser jeg så prima med både på nært og langt hold.

Optikeren min sa at kvaliteten var mye bedre på endagslinser enn månedslinser, og mener han sa at dette i særlig grad gjaldt progressive linser. Jeg så bra på både nært og fjernt med mine, men ble anbefalt å supplere med brille dersom jeg skulle lese i timevis. 

Men jeg klarer fortsatt ikke å få linsene fra fingeren og inn på øyet, de henger fast på fingeren😒

3 minutter siden, frosken skrev:

Optikeren min sa at kvaliteten var mye bedre på endagslinser enn månedslinser, og mener han sa at dette i særlig grad gjaldt progressive linser. Jeg så bra på både nært og fjernt med mine, men ble anbefalt å supplere med brille dersom jeg skulle lese i timevis. 

Men jeg klarer fortsatt ikke å få linsene fra fingeren og inn på øyet, de henger fast på fingeren😒

Hm, kan godt hende du har rett.  Jeg tror min optiker er dyktig, men disse linsene var da helt nye, og kan hende ikke vel utprøvde ennå.

Kanskje jeg må gjøre et nytt forsøk med slike dagslinser. Om jeg blir motivert... Mon om du bruker nok saltvann når du skal få linsene på? Men nå er ikke jeg den rette til å gi råd om dette.

Endret av Xtra
2 timer siden, Xtra skrev:

Takk for svar.

Interessant. Hadde du sånne linser du kunne sove med du også?

For meg er det en stor lettelse å ha de på, jeg var og handlet nettopp, og jeg så alle priser og trengte ikke opp med lesebrillene. Men jeg har jo dårligere syn enn deg på nært hold, på langt hold ser jeg imidlertid bra. Likevel begynte det å bli vanskelig å lese trafikkskilt, av typen stedsnavn og veinavn. Nå når jeg kjørte kunne jeg lese navn på alle små veier uten briller.-) Men nå som jeg leser på PC tok jeg på brillene med styrke 1.5, det hjelper litt, men jeg kan lese uten også.

Det er en befrielse. Jeg håper jeg venner meg til dette, det er jo ikke helt optimalt at jeg ser mer på lang sikt sånn som jeg før så på kort sikt. Jeg ser jo likevel på lang sikt, men det er ikke like skarpt, og jeg håper jeg ikke føler for stor ubehag ved det, det gikk helt fint når jeg var ute og kjørte nå, men jeg har lett hodepine nå, og jeg pleier ikke ha hodepine, sånn at jeg må vel bare følge med sånn at det ikke er linsene som er for sterke. 

Jeg betalte 500 kr for denne pakken, eller 600 kr + 99 i nye briller fra Nille, så jeg syns jeg bør bruke det opp på en måte, i vertfall prøve litt lenger før jeg evt går ned i styrke på linsene og litt opp på lesebrillene. Men jeg er så glad for hvor mye lettere det var for meg å handle nå, ofte trenger jeg jo sjekke prisene, for jeg har merket meg at flere varer varierer veldig i pris fra butikk til butikk, jeg har derfor ulike ting jeg handler fast i Kiwi, Rema og Extra. 

Når jeg var på gjenbruksstasjonen og kjøpte bark nå trengte jeg heller ikke briller:-) og da jeg skulle sjekke sms på mobilen min trengte jeg ikke briller og sånn fortsetter det:-)

Men å få dem på, det var litt av et mareritt. Jeg fant ut at vi mennesker nok er ganske så forskjellige på hvor lett vi feks har for å blunke når vi kommer nær øyet. Min mann virket nokså irritert fordi jeg blunket hver gang, så skulle han vise meg, og han kunne faktisk ta seg på øyet uten å blunke. Det erfarte han at ikke gikk for min del, så derfor holdt han med makt øyet åpent og min datter satte de på. Vi holdt på i 45 min. Jeg ble lei meg, ville så gjerne få det til, og jeg hadde tøffet meg opp, men han sa han ikke mente bli sur, han bare syns jeg ikke gjorde det de sa. Men han tror jeg kommer til å venne meg til det og klare å ta dem på selv etter en tid, så får håpe han har rett. Min datter sa hun øvde i 1.5 timer og greide det det til slutt, hun var til optiker og optikeren ga opp og sa hadde ikke mer tid, men hun øvde videre hjemme, men at hun ikke orket holde på sånn hver dag, derfor kuttet hun ut linsene, hun har ikke hørt om linser man ikke trenger å ta av om natten sier hun.

Det ser lettere ut å få dem av, dessuten er de jo helt myke, og ingen skarpe kanter som gjør vondt. Jeg merker lite til dem, litt som å ha et rusk på øyet, men det må man venne seg til sånn som jeg har forstått og lest på nettet.

Vet du om de kan falle ut, evt falle ut om jeg gnir meg i øyet?

3 timer siden, frosken skrev:

Hei!

Ja jeg greide et par ganger mens min mann holdt øyet opp, og sette fingeren med linsen på øyet, men jeg opplevde akkurat det du skriver, linsen ble med ut igjen, satt fast i fingeren??

Hvis jeg får til dette med linser skal jeg vurdere proggressive, men jeg vil ikke bruke mye penger om dette ikke går.

Annonse

3 timer siden, Xtra skrev:

Hm, kan godt hende du har rett.  Jeg tror min optiker er dyktig, men disse linsene var da helt nye, og kan hende ikke vel utprøvde ennå.

Kanskje jeg må gjøre et nytt forsøk med slike dagslinser. Om jeg blir motivert... Mon om du bruker nok saltvann når du skal få linsene på? Men nå er ikke jeg den rette til å gi råd om dette.

Hei!

Jeg brukte linseveske, de lå i disse, og var dekket av dette, samt i skålen lå det litt, bør man være våt på fingeren?

Grunnen til at jeg tørket av fingeren på papiret var fordi jeg så på de youtubevideoene, og der gjorde de det for at linsen skulle feste seg til fingeren. Kanskje det lå igjen for mye linseveske i linseskålen når jeg tok den mot øyet? jeg brukte bare den linsevesken som lå i pakkene, brukte egentlig ikke mer, for jeg så en mann som gjorde det så enkelt på youtube.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...