Gå til innhold

NHD - Lyrica

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn skal nå settes på Lyrica mot nevropatiske smerter. Samtidig leser jeg i Felleskatalogen at Lyrica også kan brukes mot forskjellige angstlidelser. Deler disse to lidelsene, med to totalt forskjellige uttrykk, samme reseptorer i hjernen? Kan altså det samme området i hjernen huse både fysiske og psykiske lidelser?  Jeg vet at dette gjelder for Lamictal mot både epilepsi og bipoar lidelse. Vil medisiner mot f.eks leddgikt påvirke hjernen i så stor grad  at det får et psykisk uttrykk? Dette rimer jo ganske godt med ap og oksehunger. Lamictal og utslett.

Kanskje jeg har svart delvis på dette selv, men jeg lurer fremdeles på mekanismene bak dette.

Finnes det en side hvor man kan lese om hjernens mekanismer som er popularvitenskapelig?

Skrevet

psykiske lidelser er jo egentlig fysiske lidelser i hjernen som gir psykiske uttrykk?

Skrevet
1 time siden, Annkarin skrev:

psykiske lidelser er jo egentlig fysiske lidelser i hjernen som gir psykiske uttrykk?

Er vi bare fysikk?

stjernestøv
Skrevet
7 minutter siden, Gondor skrev:

Er vi bare fysikk?

Nei!  Kropp, sinn og ånd. 

Skrevet
7 minutter siden, stjernestøv skrev:

Kan du dokumentere det? :)

Skrevet
8 minutter siden, stjernestøv skrev:

Blir alt da påvirket av medisiner?

stjernestøv
Skrevet (endret)
1 minutt siden, Gondor skrev:

Blir alt da påvirket av medisiner?

Ja alt blir påvirket av medisiner. Foressten ikke ånden, men man kan miste kontakten med den. 

Endret av stjernestøv
stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Kan du dokumentere det? :)

Jada :) 

Skrevet

Jeg vet iallfall min bipolare lidelse er 100% fysisk, sjel eller ikke.

Skrevet (endret)

Gondor: tenkte å prøve og si noe om det du lurte på.

Når det gjelder Lamictal for bipolar lidelse og epilepsi, så er det mange som mener at begge lidelsene skyldes forstyrrelser i samme signalsubstanser (GABA og glutamat). Lamictal demper utskillelsen av glutamat, som roer ned nervecellene. 

Lyrica har også en dempende effekt på nervecellene, som både kan hjelpe mot nervesmerter og angst (og epilepsi). Uten at det heller er samme sykdom. 

Ellers er det sånn med mange medisiner at de ofte påvirker flere typer reseptorer (uten at jeg tror dette gjelder Lyrica). Det kan utnyttes ved at medisinen kan hjelpe mot flere sykdommer, men kan ofte føre til mer bivirkninger (ref TCA vs SSRI mot depresjon, SSRI er ganske selektive mens TCA kan ha 15-20 virkningsmekanismer). 

Endret av issomethingwrong
Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Jada :) 

Hvordan kan du dokumentere det?

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, Gondor skrev:

Hvordan kan du dokumentere det?

Det kan jeg ikke avsløre, men jeg har svaret :) 

Skrevet
3 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det kan jeg ikke avsløre, men jeg har svaret :) 

Å jo! Avslør, avslør, avslør. Har det noe med aliens å gjøre?

Skrevet
48 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Gondor: tenkte å prøve og si noe om det du lurte på.

Når det gjelder Lamictal for bipolar lidelse og epilepsi, så er det mange som mener at begge lidelsene skyldes forstyrrelser i samme signalsubstanser (GABA og glutamat). Lamictal demper utskillelsen av glutamat, som roer ned nervecellene. 

Lyrica har også en dempende effekt på nervecellene, som både kan hjelpe mot nervesmerter og angst (og epilepsi). Uten at det heller er samme sykdom. 

Ellers er det sånn med mange medisiner at de ofte påvirker flere typer reseptorer (uten at jeg tror dette gjelder Lyrica). Det kan utnyttes ved at medisinen kan hjelpe mot flere sykdommer, men kan ofte føre til mer bivirkninger (ref TCA vs SSRI mot depresjon, SSRI er ganske selektive mens TCA kan ha 15-20 virkningsmekanismer). 

Dette er jo meget spennende. Jeg får lyst til å forske mer

stjernestøv
Skrevet
5 minutter siden, Gondor skrev:

Å jo! Avslør, avslør, avslør. Har det noe med aliens å gjøre?

Ja det har det, nå har jeg sagt nok ;) 

Skrevet
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ja det har det, nå har jeg sagt nok ;) 

Føler du at det er ansvarlig ovenfor andre som er syke og engstelige her å poste alt mulig rart om aliens, illuminati, osv?

stjernestøv
Skrevet
Et øyeblikk siden, issomethingwrong skrev:

Føler du at det er ansvarlig ovenfor andre som er syke og engstelige her å poste alt mulig rart om aliens, illuminati, osv?

Nei kan ta hensyn til andre og ikke poste mer, beklager til de som er halvpsykotisk. Det er ikke meningen å skremme dere. Bare slett det jeg har skrevet du ISW. 

Skrevet
6 minutter siden, stjernestøv skrev:

Nei kan ta hensyn til andre og ikke poste mer, beklager til de som er halvpsykotisk. Det er ikke meningen å skremme dere. Bare slett det jeg har skrevet du ISW. 

Jeg kan ikke slette og jeg er ikke redd, men jeg tenker at andre kan bli bekymret.

stjernestøv
Skrevet
Et øyeblikk siden, issomethingwrong skrev:

Jeg kan ikke slette og jeg er ikke redd, men jeg tenker at andre kan bli bekymret.

Å? Trodde siden du bestemte var du en admin, men men. Er ikke meningen å skremme andre så da får admin slette da.

Skrevet
29 minutter siden, stjernestøv skrev:

Å? Trodde siden du bestemte var du en admin, men men. Er ikke meningen å skremme andre så da får admin slette da.

Jeg bestemmer ikke, men jeg tenker at det ikke er heldig for deg heller å skrive sånt.

Mange vil le, mange vil riste på hodet og påstå at du er syk, noen vil bli irritert å se på det som spam. Noen som allerede er syke vil bli engstelige.

Det medfører altså ingenting positivt for deg å skrive sånt, det er bare nedsider forbundet med det. Det blir litt som at svært få blir direkte glade for å få Jehovas Vitner på døra. Så mitt råd er at du skriver om noe annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...