Gå til innhold

Tankekjør, hva er det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

er det ett psykotisk symptom eller noe uspessifisert?

Anonymkode: 72fe9...f12

Skrevet

For meg er tankekjør når mange tanker farer rundt i hodet på en gang og jeg får ikke riktig tak på de.

Jeg leste i Harry Potter-bøkene at det fantes en "tanketank" (pensieve) hvor rektor kunne ta tankene ut av hodet med tryllestaven og legge de ned i denne tanketanken. Jeg synes det er et fascinerende bilde som kanskje kan brukes i tanken til hjelp når man har tankekjør? At man tar ut alle tanker og lar de ligge for en stund.

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Elionoe said:

Jeg leste i Harry Potter-bøkene at det fantes en "tanketank" (pensieve) hvor rektor kunne ta tankene ut av hodet med tryllestaven og legge de ned i denne tanketanken. Jeg synes det er et fascinerende bilde som kanskje kan brukes i tanken til hjelp når man har tankekjør? At man tar ut alle tanker og lar de ligge for en stund.

Nå er jeg ikke helt med du, hva konkret tenker du på?

Anonymkode: d4201...e4f

Skrevet (endret)

F.eks min stemme som utbroderer og utgreier i mente min situasjon og jeg hjelpesløst bare hører på, utrolig slitsomt, slutter aldri, repeterer, ekko, etc

tror det kan være en innkjøringsfase til psykose 

Endret av Annkarin
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg ikke helt med du, hva konkret tenker du på?

Du må nesten ha lest Harry Potter-bøkene for å forstå bildet, men jeg kan gjøre mitt beste i å forklare:

Rektor på en skole for trollmenn tømmer hodet sitt for tanker med å ta tryllestaven mot hodet og flytte alle tankene over i et kar. På den måten kan han jobbe konsentrert om det han må uten å måtte bli forstyrret av tanker.

Håper jeg fremstite det riktig nå. Er mer enn 8 år siden jeg leste den boken...

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Elionoe said:

Du må nesten ha lest Harry Potter-bøkene for å forstå bildet, men jeg kan gjøre mitt beste i å forklare:

Rektor på en skole for trollmenn tømmer hodet sitt for tanker med å ta tryllestaven mot hodet og flytte alle tankene over i et kar. På den måten kan han jobbe konsentrert om det han må uten å måtte bli forstyrret av tanker.

Håper jeg fremstite det riktig nå. Er mer enn 8 år siden jeg leste den boken...

Ja, jeg har sett filmene, men jeg skjønner ikke hvordan man skal få til det...

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har sett filmene, men jeg skjønner ikke hvordan man skal få til det...

Du får det selvsagt ikke til direkte, men sammenlign det med en student som skal lese til eksamen. H*n bestemmer seg for å lese konsentrert i 20 minutter og har full fokus på dette. Når de 20 minuttene er gått kan h*n tillate andre tanker. En mer ubevisst mekanisme er at vi kan høre en klokke tikker høyt i et rom og en nyhetsoppleser på radio står på. Plutselig oppdager du at tikkingen fra klokken er borte. Den ble i ett med resten. Du tenkte ikke over den. Du hørte den, uten å høre den. Den psykologiske mekanismen bak dét må noen andre forklare :) 

Poenget mitt, i alt dette skravelet, er at du må se på det i overført betydning. Forsøk å tøm hodet for alle tanker eller kroppen for alle følelser. Det er mulig, med litt trening :) 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutes ago, Elionoe said:

Du får det selvsagt ikke til direkte, men sammenlign det med en student som skal lese til eksamen. H*n bestemmer seg for å lese konsentrert i 20 minutter og har full fokus på dette. Når de 20 minuttene er gått kan h*n tillate andre tanker. En mer ubevisst mekanisme er at vi kan høre en klokke tikker høyt i et rom og en nyhetsoppleser på radio står på. Plutselig oppdager du at tikkingen fra klokken er borte. Den ble i ett med resten. Du tenkte ikke over den. Du hørte den, uten å høre den. Den psykologiske mekanismen bak dét må noen andre forklare :) 

Poenget mitt, i alt dette skravelet, er at du må se på det i overført betydning. Forsøk å tøm hodet for alle tanker eller kroppen for alle følelser. Det er mulig, med litt trening :) 

Jeg syns det jeg tenker er riktig å tenke, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg skulle tenke på noe annet.

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Elionoe skrev:

For meg er tankekjør når mange tanker farer rundt i hodet på en gang og jeg får ikke riktig tak på de.

Sånn er det for meg og.  Vanskelig å la tankene ligge da, skulle ønske jeg fant en trykkestav ja :)

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det jeg tenker er riktig å tenke, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg skulle tenke på noe annet.

Ikke jeg heller, jeg liker å tenke tankene mine, tror de er viktige for meg - men mulig jeg tar feil.  Mulig livet ville vært bedre uten, det vet jeg ikke, for det har jeg aldri prøvd.  Jeg tror tankene er mitt liv, og har alltid trodd det,  

Anonymkode: 2efae...113

Skrevet (endret)

Ordet tankekjør  hørte jeg første gang på psykiatrisk , der  en som  fortalte meg at han flyttet stereoanlegget sitt  20 ganger frem og tilbake på en natt,, for han kunne ikke bestemme seg. Mannen kalte dette for tankekjør. Han hadde bipolar 2 , og var flere ganger i året innlagt  når han merket dette tankekjøret.

Endret av FGT
Skrevet

Tankekjør for meg er massevis av tanker som surrer ukontrollert i hode og jeg klarer ikke å få stoppet det. Får ingenting ut av tankene, de er bare der å surrer og jeg blir utslitt og er nesten villig til å gjøre alt for å få slutt på det. Heldigvis så roet det seg ned etter at jeg begynte med Sarotex, hadde ikke klart å holde ut så veldig lenge med det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...