Gå til innhold

NHD/andre. Hva kan jeg si til meg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som jeg skrev i går har jeg begynt igjen nå på Imovane 11.25. Har en misbruk historie med det. Har nå brukt det i 5 daget etter noen ukers opphold. Om dagene er jeg fast bestemt på å slutte. Er overbevist at dette ikke er noe jeg vil fortsette med. Men når kvelden kommer føler jeg meg urolig, liten og redd og da tar jeg Imovanen allikevel. Er det noe jeg kan si til meg selv som kan hjelpe meg å ikke ta/fortsette med denne medisinen som ødelegger så mye for meg?

Anonymkode: 7eceb...2de

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som jeg skrev i går har jeg begynt igjen nå på Imovane 11.25. Har en misbruk historie med det. Har nå brukt det i 5 daget etter noen ukers opphold. Om dagene er jeg fast bestemt på å slutte. Er overbevist at dette ikke er noe jeg vil fortsette med. Men når kvelden kommer føler jeg meg urolig, liten og redd og da tar jeg Imovanen allikevel. Er det noe jeg kan si til meg selv som kan hjelpe meg å ikke ta/fortsette med denne medisinen som ødelegger så mye for meg?

Et lite tips: bryt vanene dine. Inviter deg selv på overnattingsbesøk hos en god venn, inviter noen over til deg. Lag middag, lei en film, gjør noe hyggelig ut av kvelden fremfor å sitte å kjenne på hvor urolig du er. Krysser fingrene for deg.

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sørg for å ikke ha imovane tilgjengelig når kvelden kommer. Oppbevar medisinen et annet sted enn der du bor.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder de medisinene du allerede har i hus, er nok sjansen stor for at du vil bruke dem opp. Det høres litt defensivt ut, men jeg snakker etter flere år med avhengighet og misbruk selv. Hva om du bestemmer deg for å bruke dem riktig? Ta en et kvarter før du legger deg, som innsovning, nemlig det medisinen er ment til. Da kompromisser du med deg selv, og nærmer deg et skritt videre mot frihet. Du kan også ta med deg medisinen tilbake til apoteket. 

Det eneste som hjelper, etter min erfaring, er å gå til legen din og si det som det er og be ham om å ikke skrive ut mer til deg. Det var det jeg gjorde, og har vært fri i flere år nå. Jeg får nemlig ikke mer å misbruke. 

Dette klarer du.

Anonymkode: 09f07...e37

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvordan Imovane missbruket ditt artet seg før, men er selvsagt det beste å ikke ta de, men dette er jo veldig lett å si. Tar du de for å ruse deg eller er det fordi du har angst ?. Hvis det kun brukes som rus ville jeg ha drøftet dette med legen som kunne søkt på en avrusningsklinikk etc. Du sier du tar 11.25, hvordan får du til det når de finnes 5mg og 7.5mg tabletter?.

Mens du venter på å få snakket med legen kun du kanskje prøve å ta mindre dose, f.eks 7.5mg som er vanlig.

Du kan jo også ringe rustelefonen på 08588 eller chatte med dem, det er jo anonymt og de er har sikker gode råd.

Lykke til!

Anonymkode: fb9b3...a1c

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å slutte med Imovane, kast dem i do ,ikker er det en type medisin som gir abstinenser heller,kunne litt problemer med å sovne et par netter.

Sluttet selv med Imovane tvert etter innstilling 10 år.

Anonymkode: aadda...368

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, XbellaX skrev:

Et lite tips: bryt vanene dine. Inviter deg selv på overnattingsbesøk hos en god venn, inviter noen over til deg. Lag middag, lei en film, gjør noe hyggelig ut av kvelden fremfor å sitte å kjenne på hvor urolig du er. Krysser fingrene for deg.

Har mann og barn så å invitere til overnattingsbesøk eller dra til noen er uaktuelt. :-) Men det høres koselig ut med god mat og film utover kvelden. Takk for svar.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, frosken skrev:

Sørg for å ikke ha imovane tilgjengelig når kvelden kommer. Oppbevar medisinen et annet sted enn der du bor.

Det er faktisk en veldig god ide. Men kommer meg ingen plasser i kveld der jeg kan oppbevare det(kontoret). Hos venner i nærheten er helt uaktuelt..

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvordan Imovane missbruket ditt artet seg før, men er selvsagt det beste å ikke ta de, men dette er jo veldig lett å si. Tar du de for å ruse deg eller er det fordi du har angst ?. Hvis det kun brukes som rus ville jeg ha drøftet dette med legen som kunne søkt på en avrusningsklinikk etc. Du sier du tar 11.25, hvordan får du til det når de finnes 5mg og 7.5mg tabletter?.

Mens du venter på å få snakket med legen kun du kanskje prøve å ta mindre dose, f.eks 7.5mg som er vanlig.

Du kan jo også ringe rustelefonen på 08588 eller chatte med dem, det er jo anonymt og de er har sikker gode råd.

Lykke til!

Anonymkode: fb9b3...a1c

11,25 mg er 1 og en halv tablett. (7,5 mg) :-)

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å slutte med Imovane, kast dem i do ,ikker er det en type medisin som gir abstinenser heller,kunne litt problemer med å sovne et par netter.

Sluttet selv med Imovane tvert etter innstilling 10 år.

Anonymkode: aadda...368

Man skal ALDRI kaste medisiner i do!

Anonymkode: 1f045...1a2

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

11,25 mg er 1 og en halv tablett. (7,5 mg) :-)

Men har 3,25 mg Imovane fra eller til noe å si? Etter min erfaring: Nope. Er du fysisk eller psykisk avhengig tror du?

Anonymkode: d10fe...753

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har 3,25 mg Imovane fra eller til noe å si? Etter min erfaring: Nope. Er du fysisk eller psykisk avhengig tror du?

Anonymkode: d10fe...753

Jeg er kanskje psykisk avhengig og etterhvert også fysisk når jeg øker dosen..

Skrevet

Legg opp måltidene dine slik at du spiser et måltid før du legger deg. Drikk gjerne varm melk, feks med noe søtt eller kanel. Det kan være søvndyssende. Følg gode søvnråd blant annet om mindre skjerm. Sex og nærhet kan også hjelpe. Fins mindre skadelige midler du sikkert kan bruke i en overgangsperiode om du trenger det. Noen bruker allergimedisin, men det kan for en del gi hangover.. Du kan jo prøve å trappe ned sakte også. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror ikke det er så mye en en skal si, en må gjøre.

Ta 7,5 i kveld og 3,75de neste kveldene til det er tomt. Ikke forny resepten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...