Gå til innhold

Redd ekstrasystoler

Anbefalte innlegg

Gjest lunalovegood
Skrevet

Hei. Jeg har noen spørsmål om ekstrasystoler.

Legen ga meg Brintellix for moderat depresjon og angst. En halvtime-time etter at jeg tok første tablett, fikk jeg en del symptomer i form av merkelige kroppslige fornemmelser. Morgenen etter følte jeg meg fyllesyk da jeg våknet, og da jeg reiste meg fra sengen fikk jeg mitt første anfall med ekstrasystoler. Jeg tenkte at det måtte være Brintellix som hadde utløst det, og tok derfor ikke flere piller.

Et par dager etter dette, gikk jeg til togstasjonen. Jeg gikk i samme tempo som jeg pleier, med et middels høyt stressnivå. Da jeg stoppet på perrongen kjentes det ut som hjertet slo unormalt, og jeg kjente flere ekstrasystoler på pulsen min. Denne gangen var det et par vanlige slag, og så et ekstraslag. Dette varte vel i rundt 2-3 minutter. Jeg ble egentlig ganske skrekkslagen, men klarte å ikke få panikk. Samme kveld, fikk jeg ekstrasystoler hver gang jeg reiste meg fra sittende stilling, og fant derfor ut at det var best å holde seg i ro. På dette tidspunktet ingen medisiner.

Etter dette fikk jeg et anfall av ekstrasystoler omtrent hver 9 dag (noen ganger oftere, ikke sjeldnere). Samme mønster. Jeg har vært i aktivitet, og fått opp pulsen i forskjellig grad, og når jeg stopper opp under eller etter aktiviteten, så har ekstrasystolene kommet. Omtrent på hvert 3 slag. Det har oftest gått fint å trene (jogge, styrke, gå tur). -Men et par av gangene har jeg fått ekstrasystoler under jogging, og rask gange. Uavhengig av om stressnivået eller angsten har vært høy akkurat på forhånd. Jeg får nesten panikk når ekstrasystolene kommer, men fortsetter aktiviteten uten større problemer. Angsten gjør at jeg føler det blir litt tungt å puste, men jeg har ingen fysiske symptomer utover ekstrasystolene. 

Forrige gang jeg trente, tok jeg meg helt ut. Jeg spilte innebandy, og hadde det ganske gøy. -Men mellom intervallene, etter jeg hadde gjort en innsats og stoppet opp litt, så kjente jeg ekstraslag. Jeg løp også til toget etter treningen, og da fulgte 2 minutter med ekstraslag, blandet med vanlige slag, da jeg satt meg ned i setet. Min umiddelbare reaksjon når dette skjer, er at jeg skal ta det med ro. Roe ned pulsen, og så gir ekstrasystolene seg. Nå kvier jeg meg for å trene. Jeg har tatt to EKG, der alt har vært normalt. Får selvfølgelig ikke ekstraslag et ene minuttet legen skal sjekke hjertet. Selv om jeg har fått beskjed om at jeg ikke skal bekymre meg, og at angsten er årsaken til dette, så gjør jeg det.

Jeg er vant til å trene, og jeg liker det så godt. Det er en god måte å opprettholde selvtilliten og mestringsfølelsen i en vanskelig periode, som jeg er i nå. -Men nå stoler jeg ikke på hjertet mitt. Det at jeg gjør aktiviteter som øker pulsen gir meg hjerterytmeforstyrrelser, gjør at jeg tolker det som om kroppen sier at jeg skal hode meg i ro. Jeg klarte å ikke bekymre meg en stund, men etter innebandytreningen, så har jeg blitt veldig skremt. Jeg er redd hjertet mitt vil svikte meg, hvis jeg presser det i trening. Typisk er også at jeg går opp trapper, og så setter meg ned. Da kan det komme ekstraslag. 

Jeg har gått på Fluoxetin i et par mnd, vet ikke om det kan øke sjansen for ekstrasystoler? Leste på nett at dette medikamentet kan hindre magnesium i å bli tatt opp i kroppen, men jeg vet ikke i hvilken grad det forekommer. Jeg mangler også vitamin-d, og har litt lavt jern. Har det noe å si? 

Er det farlig å trene for meg nå? Vil økt intensitet på treningen øke sjansen for at ekstrasystolene skader hjertet mitt? Jeg aner ikke om det er sves eller ves. Huff, jeg håper dette gir seg, for det gjør alt så mye verre.

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke sluttet med en medisin som fungerer fordi du får ekstraslag. Med et normalt EKG er ekstraslag (mange eller få) helt ufarlig. Men hvis ekstraslagene gir mer angst enn medisinen hjelper deg med, så er jo vitsen litt borte, jeg ser den. 

Du kan ta en betablokker for å få vekk ekstraslagene hvis de er ekstremt plagsomme.

At du får mer ekstraslag når du stopper med en aktivitet er helt typisk. Det er fordi pulsen faller raskere enn adrenalinets halveringstid, altså provoserer adrenalinet ekstraslag. 

Det betyr ingenting om du har VES eller SVES. Du kan be om henvisning til 24t EKG for å finne ut av det, men hvis du ikke har symptomer foruten hjertebank er det kun av akademisk interesse. Hos unge mennesker er de fleste adrenalinutløste ekstraslag SVES. 

Du fikk sikkert ekstraslag av medisinene på grunn av den økte angsten man ofte får i starten. Det er ingen ting i Brintellix som skal øke ekstraslag ellers (blokkerer ikke ionekanaler, adrenalinreopptak eller andre ting som kan forårsake ekstraslag). Om noe, så har Brintellix en svak betablokker-effekt (selv om den er så svak at den neppe har betydning).

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Rart det der. Jeg har også fått problemer etter aktivitet, men har aldri tenkt på det som ekstraslag, men et eller anna merkelig i kroppen skjer. Dette begynte etter Fontex/Fluoxetin. Så når du og får "problemer", begynner jeg å tenke på at jeg kanskje ikke skulle trappa ned Seroquelen(som legen trudde var årsaken).

Håper du finner ut av det, hos meg ble det nesten som blodtrykksfall, så det er det vi har tatt utgangspunkt i da vi så på medisinene. Jeg skal ta dette innlegget med meg til legen neste gang jeg skal dit, for det var rart å høre om andre med noe av det samme fenomenet

Gjest lunalovegood
Skrevet
53 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg ville ikke sluttet med en medisin som fungerer fordi du får ekstraslag. Med et normalt EKG er ekstraslag (mange eller få) helt ufarlig. Men hvis ekstraslagene gir mer angst enn medisinen hjelper deg med, så er jo vitsen litt borte, jeg ser den. 

Du kan ta en betablokker for å få vekk ekstraslagene hvis de er ekstremt plagsomme.

At du får mer ekstraslag når du stopper med en aktivitet er helt typisk. Det er fordi pulsen faller raskere enn adrenalinets halveringstid, altså provoserer adrenalinet ekstraslag. 

Det betyr ingenting om du har VES eller SVES. Du kan be om henvisning til 24t EKG for å finne ut av det, men hvis du ikke har symptomer foruten hjertebank er det kun av akademisk interesse. Hos unge mennesker er de fleste adrenalinutløste ekstraslag SVES. 

Du fikk sikkert ekstraslag av medisinene på grunn av den økte angsten man ofte får i starten. Det er ingen ting i Brintellix som skal øke ekstraslag ellers (blokkerer ikke ionekanaler, adrenalinreopptak eller andre ting som kan forårsake ekstraslag). Om noe, så har Brintellix en svak betablokker-effekt (selv om den er så svak at den neppe har betydning).

Takk for at du tok deg tid til å skrive et godt og betryggende svar. Nå føler jeg meg i allefall litt roligere :)

Gjest lunalovegood
Skrevet
40 minutter siden, Psykojenta skrev:

Rart det der. Jeg har også fått problemer etter aktivitet, men har aldri tenkt på det som ekstraslag, men et eller anna merkelig i kroppen skjer. Dette begynte etter Fontex/Fluoxetin. Så når du og får "problemer", begynner jeg å tenke på at jeg kanskje ikke skulle trappa ned Seroquelen(som legen trudde var årsaken).

Håper du finner ut av det, hos meg ble det nesten som blodtrykksfall, så det er det vi har tatt utgangspunkt i da vi så på medisinene. Jeg skal ta dette innlegget med meg til legen neste gang jeg skal dit, for det var rart å høre om andre med noe av det samme fenomenet

Takk for svar. Ja, du kan bare ta det med til legen din. Håper det kan hjelpe deg på noen måte. 

Jeg tror ikke jeg har hatt noe blodtrykksfall, da. Kun at det kjennes ut som hjertet spretter i brystet. Når jeg da tar pulsen min på halsen, kjenner jeg at hjertet banker slik: dunk, dunk, pause, DUNK... osv. Har trent med pulsklokke, og pulsen er helt normal. Er den åpenbare forskjellen i hjerterytmen min som skremmer vannet av meg. -Det hørtes jo ikke så dumt ut, det issometingwrong skrev: At du får mer ekstraslag når du stopper med en aktivitet er helt typisk. Det er fordi pulsen faller raskere enn adrenalinets halveringstid, altså provoserer adrenalinet ekstraslag. - Dette betrygget meg litt. Det hjelper å forstå hva som skjer, og hvorfor..

Lykke til :)

Skrevet
2 timer siden, lunalovegood skrev:

Takk for at du tok deg tid til å skrive et godt og betryggende svar. Nå føler jeg meg i allefall litt roligere :)

Bare hyggelig. Glad jeg kunne hjelpe.

Jeg har tatt 24 timers EKG flere ganger. Det er egentlig ikke så interessant. På min sto det "han har et fåtall supraventrikulære ekstrasystoler som normalt forekommende, ellers ingen arytmi". Det var igrunn det jeg var klar over. Man tenker ofte at man har flere ekstraslag enn man i realiteten har. Ekstraslag er egentlig et "fact of life" og ingen sykdom. Alle har dem i større eller mindre grad og det gjør ingenting (foruten angsten det kan skape). Hjertet er laget for å tåle dem, de utgjør ingen belastning på annet enn psyken. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...