swingstang Skrevet 25. april 2016 Skrevet 25. april 2016 Føler uttrykket "kosmetisk psykoterapi over år", som jeg så i en annen tråd, godt kan få en egen tråd. Hva menes det egentlig? Pludring med behandler over mange år uten mål og mening? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. april 2016 Skrevet 25. april 2016 Ja, for eksempel dette. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 Skrevet 25. april 2016 Har man krav på erstatning? Anonymkode: e50df...ac8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 Skrevet 25. april 2016 Hva om man har behov for langtidsterapi med mål og mening, er det også kosmetisk her på dol? Er det bare tunge medisiner som ikke er kosmetisk? Anonymkode: 032d5...676 0 Siter
ISW Skrevet 25. april 2016 Skrevet 25. april 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva om man har behov for langtidsterapi med mål og mening, er det også kosmetisk her på dol? Er det bare tunge medisiner som ikke er kosmetisk? Anonymkode: 032d5...676 Hva er egentlig tunge medisiner? Hva bestemmer om en medisin er tung eller lett? Synes et slikt begrep blir så misvisende siden alle medisiner er tunge (hvis det betyr sterk virkning) så lenge dosen er høy nok. Tilsvarende er ingen medisiner spesielt tunge i lave doser. Hvis en medisin gir mer effekt enn bivirkninger, så er den bra. Gir den mer bivirkninger enn effekt, så spis sukkertøy i stedet. Trenger det være mer komplisert? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 Skrevet 25. april 2016 4 minutter siden, issomethingwrong skrev: Hva er egentlig tunge medisiner? Medisiner man blir trøtt, sløv, zombie, neddopet og feit av. Anonymkode: ac4a6...3ea 0 Siter
ISW Skrevet 25. april 2016 Skrevet 25. april 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Medisiner man blir trøtt, sløv, zombie, neddopet og feit av. Anonymkode: ac4a6...3ea Ja, men det er jo doseavhengig. På 120 mg Zeldox ble jeg trøtt, sløv og litt zombie. På 40 mg ingenting av dette. Det betyr jo bare at på 120 mg var dosen for høy for meg, ikke at det er noe galt med medisinen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 Skrevet 25. april 2016 42 minutter siden, issomethingwrong skrev: Hva er egentlig tunge medisiner? Hva bestemmer om en medisin er tung eller lett? Synes et slikt begrep blir så misvisende siden alle medisiner er tunge (hvis det betyr sterk virkning) så lenge dosen er høy nok. Tilsvarende er ingen medisiner spesielt tunge i lave doser. Hvis en medisin gir mer effekt enn bivirkninger, så er den bra. Gir den mer bivirkninger enn effekt, så spis sukkertøy i stedet. Trenger det være mer komplisert? Tunge medisiner er medisiner som gir en rekke plagsomme og helseskadelige bivirkninger, som sløvhet, konsentrasjonsvansker, overvekt (med påfølgende diabetes), tarmplager o.l. Altså sterke bivirkninger som gjør virkningen kostbar helsemessig. Uansett så synes jeg det er et fokus her på dol der andre terapiformer blir nedvurdert til å bare handle om pjatt, når man kanskje egentlig bearbeider dype traumer. Jeg synes de ulike terapeutene heller burde lære litt av hverandre enn å nedvurdere andre terapiformer. Og man burde heller se hver pasient som et individ med ulike behov, som ikke nødvendigvis kan passe inn i en pakkeløsning. Som du skrev i en annen tråd, så er folk ulike. Du har et mekanisk syn (om jeg oppfattet deg riktig) og ser på terapi som en slags transaksjon. Jeg, derimot, ser på den profesjonelle relasjonen med terapeuten som noe av det viktigste for å få til bedring. Uten en god relasjon, så blir det ikke en effektiv terapi for min del. Jeg skjønner at andre ikke har det samme behovet og ikke ser på det på samme måten. For vi er ikke pakker. Anonymkode: 032d5...676 1 Siter
ISW Skrevet 25. april 2016 Skrevet 25. april 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tunge medisiner er medisiner som gir en rekke plagsomme og helseskadelige bivirkninger, som sløvhet, konsentrasjonsvansker, overvekt (med påfølgende diabetes), tarmplager o.l. Altså sterke bivirkninger som gjør virkningen kostbar helsemessig. Uansett så synes jeg det er et fokus her på dol der andre terapiformer blir nedvurdert til å bare handle om pjatt, når man kanskje egentlig bearbeider dype traumer. Jeg synes de ulike terapeutene heller burde lære litt av hverandre enn å nedvurdere andre terapiformer. Og man burde heller se hver pasient som et individ med ulike behov, som ikke nødvendigvis kan passe inn i en pakkeløsning. Som du skrev i en annen tråd, så er folk ulike. Du har et mekanisk syn (om jeg oppfattet deg riktig) og ser på terapi som en slags transaksjon. Jeg, derimot, ser på den profesjonelle relasjonen med terapeuten som noe av det viktigste for å få til bedring. Uten en god relasjon, så blir det ikke en effektiv terapi for min del. Jeg skjønner at andre ikke har det samme behovet og ikke ser på det på samme måten. For vi er ikke pakker. Anonymkode: 032d5...676 Godt svar. Hyggelig å kunne ha en saklig uenighet med AB. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. april 2016 Skrevet 25. april 2016 2 minutter siden, issomethingwrong skrev: Godt svar. Hyggelig å kunne ha en saklig uenighet med AB. Takk, og det samme til deg Greit å være uenige, så lenge man er saklig. Anonymkode: 032d5...676 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.