Gå til innhold

Angst for å være langt unna legevakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal jeg klare å trene meg på å klare å kjøre lengre og lengre vekk fra legevakt / sykehus?

Har den angsten som kommer når det er lang vei til legevakt, det betyr at jeg ikke kan være langt unna legevakter. Jeg har øvd meg mye de siste årene, har brukt vival for å klare å kjøre. Har blitt henvist til dps her jeg bor og har fått time hos psykolog spesialist i begynnelsen på juli. Sliter med mye annet også, men angsten for å kjøre påvirker meg veldig sosialt, det samme gjelder i lange tunneler.

Anonymkode: bd555...f3e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal jeg klare å trene meg på å klare å kjøre lengre og lengre vekk fra legevakt / sykehus?

Har den angsten som kommer når det er lang vei til legevakt, det betyr at jeg ikke kan være langt unna legevakter. Jeg har øvd meg mye de siste årene, har brukt vival for å klare å kjøre. Har blitt henvist til dps her jeg bor og har fått time hos psykolog spesialist i begynnelsen på juli. Sliter med mye annet også, men angsten for å kjøre påvirker meg veldig sosialt, det samme gjelder i lange tunneler.

Hva trenger du legevakten til? 

Skrevet

Skjønner hva du mener. Det er vel heller regelen enn unntaket med helseangst at man er sånn.

Har vært der selv. Hatet hytteturer, osv. Var redd for å dra til utlandet. Fly var grusomt. 

Jeg beklager å si det, men man blir ikke kvitt dette ved å regne på sannsynlighet, osv. Du må bestemme deg for to ting, det ene er å endre synet på døden til at "dør jeg, så dør jeg. Jeg kan ikke kontrollere døden", og "legevakten er IKKE et sted for beroligelser. Det er KUN et sted for alvorlig akutt sykdom".

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får snakke med psykologen om dette. Alvorlig sterk og panikkangst er en alvorlig akutt sykdom da. Ikke bare fysisk sykdom som er alvorlig. Å vite det er kort tid til legevakt er beroligende om man skulle trenge øyeblikkelig hjelp. Men vet jo at jeg må jobbe meg ut av det. Dumt av meg å skrive inn her. sorry

Skrevet

Mens du venter på psykologtimen, kan du høre på (nett)-foredrag av - og lese bøker av Ingvard Wilhelmsen.  Han underviser i å takle livets usikkerhet.  

Det er det det handler om, som ISW sier over her.  Du kommer aldri til å få en garanti for at du ikke er syk og trenger legevakt innenfor den neste halvtimen.  Derfor er det bare det å lære seg å leve med usikkerheten, som kan hjelpe.  Det er det du må lære deg, og det finnes det gode teknikker for.  

Jeg tror at du kommer til å klare det - men kanskje ikke alene.  Det er bra at du har oppsøkt hjelp. 

Skrevet
Det er ikke dumt av deg å skrive om dette, det er sikkert mange som kan kjenne seg igjen i temaet.

Dette blir ikke helt det samme, men for noen år siden havnet jeg akutt på sykehus to ganger. Den ene gangen med ambulanse. Siden den gang har jeg ikke reist ut av byen jeg bor i, fordi jeg er redd for å havne på sykehus langt unna familien min.

Jeg tenker at jeg bare skal ta tiden til hjelp, at jeg vil bli modigere etterhvert. Det er flott at du får hjelp og jobber med saken!

Skrevet

Ikke noe å beklage men jeg mener du tar feil. Panikkanfall er ikke noen alvorlig akutt sykdom. Har hatt det selv før, det er utrolig ekkelt men ikke farlig i det hele tatt.

(med mindre man er alvorlig suicidal eller har alvorlige hjerteproblemer, da trenger man hjelp uansett men ikke fra legevakten som regel).

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ikke noe å beklage men jeg mener du tar feil. Panikkanfall er ikke noen alvorlig akutt sykdom. Har hatt det selv før, det er utrolig ekkelt men ikke farlig i det hele tatt.

(med mindre man er alvorlig suicidal eller har alvorlige hjerteproblemer, da trenger man hjelp uansett men ikke fra legevakten som regel).

Om ikke akutt, så er det er alvorlig nok når man ikke klarer å arbeide, ikke klarer å gå ut av huset, etc.

Anonymkode: e7c51...3cc

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du har agorafobi. Det må du få hjelp med i psykoterapi. Dessverre hjelper ikke eksponeringstrening som gjøres når en bruker benzo.

AnonymBruker
Skrevet

Det har hjelpet meg noe å bruke vival til kjøring. Saker er at jeg fikk angst for å kjøre 1 minutt unna der jeg bor, og det nå har jeg klart å kjøre ca en halvtime unna legevakt osv. Så det har hjelpet meg til å komme dit jeg er nå, men jeg må komme meg videre. Dette startet etter jeg var på ferie med en tidligere ex. vi kjørte til tyskland med bil, og på den turen skjedde det noe på veien som gjorde at jeg fikk angst. Jeg vet ikke hva som skjedde men noe skjedde inni meg. Etter det ble det et rent helvete.

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har hjelpet meg noe å bruke vival til kjøring. Saker er at jeg fikk angst for å kjøre 1 minutt unna der jeg bor, og det nå har jeg klart å kjøre ca en halvtime unna legevakt osv. Så det har hjelpet meg til å komme dit jeg er nå, men jeg må komme meg videre. Dette startet etter jeg var på ferie med en tidligere ex. vi kjørte til tyskland med bil, og på den turen skjedde det noe på veien som gjorde at jeg fikk angst. Jeg vet ikke hva som skjedde men noe skjedde inni meg. Etter det ble det et rent helvete.

Kjører du bil etter å ha tatt vival???

Anonymkode: 58742...9c6

AnonymBruker
Skrevet

ja jeg fikk lov av legen

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja jeg fikk lov av legen

Det hjelper lite hvis det blir "promillekontroll"... Just saying...

Anonymkode: b716b...e67

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Kan man ikke bruke slike tabletter når man kjører? Når skjedde det at man ikke kan bruke da?

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Du har agorafobi. Det må du få hjelp med i psykoterapi. Dessverre hjelper ikke eksponeringstrening som gjøres når en bruker benzo.

Vel det hjalp meg ;) Rett og slett fordi man i stedet for å sitte passiv låst inn i en leilighet igjen turte å bevege seg utenfor døren. Utenfor døren ble det gjort erfaringer gang på gang som opplevdes som alt annet enn så farlig/skremmende som min angst for angsten fortalte meg. Mange gjentatte, positive erfaringer på Vival gjorde at jeg til slutt gikk uten den innabords ut (hadde den er periode tilgjengelig i lomma og i veske). Og en dag, vips, så glemte jeg "krykka" hjemme. Da var det gjort og verden var igjen min tumleplass :) 

Anonymkode: cf6e8...f41

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser man kan ta inntil 10 mg av benzo. og jeg har tatt max 10 mg vival når jeg har kjørt. Har ikke vært bort i nesten ulykker ennå pga det, og husker legen sa at jeg kunne ta max 10 mg når jeg kjørte. Har jo og tabl boksen som viser jeg har fått hos legen min. Vival er en krykke ja, bare å vite man har de med seg i vesken kan være nok beroligende også. Dem har hjelpet meg til å komme dit jeg er nå, men er ikke i mål ennå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...