Gå til innhold

Hvor mange kaker?

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Et øyeblikk siden, påskelilje skrev:

Så stilig! Og det så jo faktisk enkelt ut! Men en trenger en kakesprøyte da, og sånne tuter. Det har ikke jeg, så det får bli en annen gang.

:rolleyes:yepp, superenkelt,

Jeg gjør mer avanserte ting, men når jeg sier noe er enkelt og at alle kan få det til, ja så er det sant.

Andre ting, feks laging av sjokoladesugerør, og sjokoladeroser, krever trening, tilpassing av temperatur, temperering av spesialsjokolade m.m. og er ikke noe man bare hiver seg ut og og lykkes med.

Men andre ting er så enkelt at man bør unne seg gleden av å få til et vakkert kakemesterverk som egentlig er så kjempelett, bare man har en sprøyte og en god sirkumsarum kremtutt på:-)

Jeg har imponert på mange tenråingsjentekvelder/bursdager med en slik rosa rosekake, da sier de "ååå se:-", og gleden gjør det jo ganske gøy å bake, spesielt til alle som liker søte saker;)

Fortsetter under...

Madelenemie
24 minutter siden, Cilien skrev:

Det er alltid så kjekt å lese om når du skriver om mat og baking, Madelenemie! Jeg blir helt inspirert og får lyst til å lage masse fine kaker! :)

:-)

Det var skikkelig hyggelig å lese, jeg er jo så glad i både å bake og å lage god mat:-)

påskelilje
3 minutter siden, Madelenemie skrev:

:rolleyes:yepp, superenkelt,

Jeg gjør mer avanserte ting, men når jeg sier noe er enkelt og at alle kan få det til, ja så er det sant.

Andre ting, feks laging av sjokoladesugerør, og sjokoladeroser, krever trening, tilpassing av temperatur, temperering av spesialsjokolade m.m. og er ikke noe man bare hiver seg ut og og lykkes med.

Men andre ting er så enkelt at man bør unne seg gleden av å få til et vakkert kakemesterverk som egentlig er så kjempelett, bare man har en sprøyte og en god sirkumsarum kremtutt på:-)

Jeg har imponert på mange tenråingsjentekvelder/bursdager med en slik rosa rosekake, da sier de "ååå se:-", og gleden gjør det jo ganske gøy å bake, spesielt til alle som liker søte saker;)

Sirkumsarum? Høres ut som abrakadabra....??!!! :-)

Madelenemie
5 minutter siden, påskelilje skrev:

Sirkumsarum? Høres ut som abrakadabra....??!!! :-)

yepp, det er det tutten heter:-)

så blir det abrakadabra bra;)

Sirkumsarum er bedre enn M1, for M1 høres strengt og avansert ut, jeg kan lage de rosene med en nesten hvilen som helst tupp eller tipp, :-) så enkelt er det:-)

Man trenger mer glede enn masse fancy utstyr for å lage glade kaker:-) 

Men hvis du vil ha eksakt navn, så er det altså M1 og kakesprøyteposen er av de profesjonelle, men jeg trenger ikke annet enn en tupp og litt papir, så vips er det er rose der:-) 

påskelilje
1 minutt siden, Madelenemie skrev:

yepp, det er det tutten heter:-)

så blir det abrakadabra bra;)

Sirkumsarum er bedre enn M1, for M1 høres strengt og avansert ut, jeg kan lage de rosene med en nesten hvilen som helst tupp eller tipp, :-) så enkelt er det:-)

Man trenger mer glede enn masse fancy utstyr for å lage glade kaker:-) 

Men hvis du vil ha eksakt navn, så er det altså M1 og kakesprøyteposen er av de profesjonelle, men jeg trenger ikke annet enn en tupp og litt papir, så vips er det er rose der:-) 

Minner om noe jeg stadig vekk ble oppfordret til å kjøpe i Tuppervare-partyer før, men jeg kjøpte aldri. Er ikke noe flink til å dekorere kaker - kanskje jeg ville synes det var gøy hvis jeg hadde et verktøy som gjorde det enkelt for meg :-) Jeg liker jo å bake kaker (hater å lage middag...), men er ikke flink med pyntingen.

Annonse

påskelilje
1 minutt siden, mariaflyfly skrev:

Hver dag er ikke en fest, påskelilje! :rolleyes:

Nei, det er sannelig sant :-P

(har svigermor på besøk, men det skal jeg ikke skrive detaljert om her...)

Men altså - når det gjelder kakene, så skal jeg spise masse kaker på søndag, og litt kake på mandag og litt på tirsdag, og så får det holde. Og så sitronfromasj da, som er desserten.... mmmmm..... herlig..... - håper der blir litt til overs av den også!

Så får jeg heller ut og løpe maraton kommende uke :-P

mariaflyfly
19 minutter siden, påskelilje skrev:

Nei, det er sannelig sant :-P

(har svigermor på besøk, men det skal jeg ikke skrive detaljert om her...)

Men altså - når det gjelder kakene, så skal jeg spise masse kaker på søndag, og litt kake på mandag og litt på tirsdag, og så får det holde. Og så sitronfromasj da, som er desserten.... mmmmm..... herlig..... - håper der blir litt til overs av den også!

Så får jeg heller ut og løpe maraton kommende uke :-P

Hvorfor skal du spise kake på mandag og tirsdag når du prøver å gå ned i vekt?

Madelenemie
12 timer siden, påskelilje skrev:

Minner om noe jeg stadig vekk ble oppfordret til å kjøpe i Tuppervare-partyer før, men jeg kjøpte aldri. Er ikke noe flink til å dekorere kaker - kanskje jeg ville synes det var gøy hvis jeg hadde et verktøy som gjorde det enkelt for meg :-) Jeg liker jo å bake kaker (hater å lage middag...), men er ikke flink med pyntingen.

Hei!

Ja det gjør ting enklere, jeg bruker disse, har ulike størelser av dem.

http://www.cacas.no/Produkt/404-5168

http://www.cacas.no/Produkt/411-1006

og ulike varianter av tipper

http://www.cacas.no/ProduktKategori/28

For rosekaken bruker jeg M1 tipp, men jeg har brukt andre også.

jeg kjøper kun farger fra cacas, de er sterke og man trenger så lite at bakekonsistens ikke ødelegges, også mange kule essenser, det bruker jeg feks i pikekyss:-)

Ellers har jeg lite bakeutstyr, tipper er et must, men med karamell lager man enkelt pynt, stivner jo så fort:-)

og med sjokolade, så mer fantasien som setter grenser.

Billede

og her sjokoladedesign uten særlig bakeutstyr.

påskelilje
7 timer siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Ja det gjør ting enklere, jeg bruker disse, har ulike størelser av dem.

http://www.cacas.no/Produkt/404-5168

http://www.cacas.no/Produkt/411-1006

og ulike varianter av tipper

http://www.cacas.no/ProduktKategori/28

For rosekaken bruker jeg M1 tipp, men jeg har brukt andre også.

jeg kjøper kun farger fra cacas, de er sterke og man trenger så lite at bakekonsistens ikke ødelegges, også mange kule essenser, det bruker jeg feks i pikekyss:-)

Ellers har jeg lite bakeutstyr, tipper er et must, men med karamell lager man enkelt pynt, stivner jo så fort:-)

og med sjokolade, så mer fantasien som setter grenser.

Billede

og her sjokoladedesign uten særlig bakeutstyr.

Du skulle vært konditor, du!

Jeg har mye konditorblod i årene mine, men det er visst mye annet blod der også som absolutt ikke har noen kreative gener i seg, så arven etter min oldefar er visst temmelig uttynnet :-P

Den 19. mai 2016 at 23.53, Madelenemie skrev:

Sirkumsarum i forbindelse med kakesprøytetipper har jeg aldri hørt. :D Vel ... skal man søke på YouTube etter videoer som viser hvordan den brukes, eller lete på en nettbutikk etter sprøytetipper for den del, så kommen man ikke utenom 1M, strengt og avansert eller ikke. Vil tro det er enklere for vanlig dødelige å huske 1M enn sirkumsarum. ;) Sprøytetipper navngis rett og slett med tall og bokstaver.

Poenget er uansett at det å lage de rosene ikke er avansert overhodet om man har det rette utstyret.

Annonse

Madelenemie
2 timer siden, Mrs D skrev:

Sirkumsarum i forbindelse med kakesprøytetipper har jeg aldri hørt. :D Vel ... skal man søke på YouTube etter videoer som viser hvordan den brukes, eller lete på en nettbutikk etter sprøytetipper for den del, så kommen man ikke utenom 1M, strengt og avansert eller ikke. Vil tro det er enklere for vanlig dødelige å huske 1M enn sirkumsarum. ;) Sprøytetipper navngis rett og slett med tall og bokstaver.

Poenget er uansett at det å lage de rosene ikke er avansert overhodet om man har det rette utstyret.

;)

Jeg skrev at den het M1 på første side, for dette er som med mye veldig enkelt:-)

Men forøvrig lagde jeg i går fort tredimensjonale sjokoldefigurer, og til så imponerende pynt trengs ikke noe utstyr:-)

Bare at man enten kjøper ferdig temperert sjokolade eller tempererer selv med billigsjokolade, jeg gjør det siste:-)

Den 21. mai 2016 at 15.00, Madelenemie skrev:

;)

Jeg skrev at den het M1 på første side, for dette er som med mye veldig enkelt:-)

Men forøvrig lagde jeg i går fort tredimensjonale sjokoldefigurer, og til så imponerende pynt trengs ikke noe utstyr:-)

Bare at man enten kjøper ferdig temperert sjokolade eller tempererer selv med billigsjokolade, jeg gjør det siste:-)

Tredimensjonale sjokoladefigurer og sånt lekkert stæsj, ja. Dit kommer nok aldri jeg, jeg er en kløne. Både fra skapelsen av, og etter hvert pga revmatisme i hendene. Men sprøytetipper har jeg dreisen på. :D

Madelenemie
1 time siden, Mrs D skrev:

Tredimensjonale sjokoladefigurer og sånt lekkert stæsj, ja. Dit kommer nok aldri jeg, jeg er en kløne. Både fra skapelsen av, og etter hvert pga revmatisme i hendene. Men sprøytetipper har jeg dreisen på. :D

:-)

Jeg er også litt klønete, jeg har dårlig håndskrift også får jeg ikke opp knuter og jeg greier ikke sy med nål og tråd uten å stikke meg. Men jeg har ikke revmatisme, så jeg greier mye annet:-)

Men jeg syns også sprøytetipper er fint, man kan lage det utroligste av mønster og dekorasjoner. 

Den ‎20‎.‎05‎.‎2016 at 20.36, påskelilje skrev:

Du skulle vært konditor, du!

Jeg har mye konditorblod i årene mine, men det er visst mye annet blod der også som absolutt ikke har noen kreative gener i seg, så arven etter min oldefar er visst temmelig uttynnet :-P

Du har kanskje skrevet om det et annet sted, men jeg lurer på om det ble en fin konfirmasjonsdag i går?

påskelilje
3 timer siden, frosken skrev:

Du har kanskje skrevet om det et annet sted, men jeg lurer på om det ble en fin konfirmasjonsdag i går?

Det ble en veldig fin dag! Været var ikke på vår side, det var jo litt dumt med regn det meste av dagen, men det ble et par nesten-oppholdspauser, slik at vi fikk tatt noen bilder ute. Konfirmanten strålte hele dagen, solte seg i glansen som dagens midtpunkt, og fikk mange gode ord fra alle vi som er glade i henne :-)

påskelilje
6 minutter siden, morsan skrev:

Jeg tenkte på denne tråden da jeg selv var i konf i går. :) Der var det fem kaker til ca 40 gjester. Ble mer enn nok. 

Haha :-)

Mja, det ble jo litt mye da, men alle kakene ble jo spist av, og det hardde jo vært flaut dersom alle fat ble skrapt tomme. To kaker som kanskje var litt unødvendige (som ble spist minst av), var merkelig nok min Verdens beste - den pleier å slå veldig godt an, men her var det jo andre kaker også - også gjærbaksten, den ble det tatt lite av,

Det jeg bommet totalt på, var brus. Vi drikker så lite brus i vår familie, så jeg tenkte vi skulle ha bare litt mer brus enn Farris, men det ble tomt for brus altfor fort. Måtte en snartur bort på en søndagsåpen butikk og kjøpe mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...