Gå til innhold

NHD: Hetetokter - Lamictal eller annet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvinne, 38 år. Jeg står fra før av på 150 mg Efexor og 200 mg Seroquel mot BPII og har nylig begynt med Lamictal. Har nå stått på 200 mg i seks uker og skal videre opp til 300 mg (serumkonsentrasjon på 10 på nåværende dose). Jeg merker allerede nå effekt av Lamictal og håper jeg etterhvert kan trappe ned på Seroquelen, muligens også Efexor.

Problem: Den siste tiden har jeg opplevd voldsomme hetetokter, spesielt om natten. Våkner gjennomvåt av svette flere ganger hver natt, til tross for at jeg egentlig har svært god søvneffekt av Seroquel.

Tilleggsopplysninger:

- Jeg har i samme periode hatt svært intense drømmer, og det føles innimellom som om jeg aldri kommer ned i "dypsøvn".

- Jeg opplever imidlertid de samme hetetoktene også når jeg unntaksvis har måttet jobbe natt. Jeg har da ikke tatt Seroquel, og naturlig nok ikke sovet/drømt. Jeg har også sporadiske hetetokter på dagtid,

- Jeg hadde mindre intense hetetokter den første tiden jeg sto på Efexor. Dette gikk imidlertid over i løpet av et par måneder, og jeg har deretter stått på 150 mg et års tid uten disse plagene.

- Jeg er mildt angrepet av endometriose, men bruker ingen hormonpreparater.

- Jeg er normalvektig og ikke-røyker,

- Jeg har lett forhøyet kroppstemperatur under disse hetetoktene, men ikke feber.

Så vidt jeg vet, er ikke hetetokter noen registrert bivirkning av Lamictal. Mine spørsmål:

1. Er det sannsynlig at hetetoktene likevel skyldes Lamictal? Jeg er dessverre ikke sikker på om oppstart sammenfaller med tiltakende hetetokter.

2. Er det sannsynlig at hetetoktene skyldes Efexor etter at disse har tatt en "pause" i over et år? Under oppstart av Efexor hadde jeg også problemer med svette i forbindelse med enhver fysisk aktivitet. Det har jeg ikke nå, kun i forbindelse med hetetoktene.

3. Er det andre forklaringsmodeller jeg bør vurdere? Tidlig overgangsalder (ikke spesielt uregelmessig menstruasjon)? Noen blodprøver jeg eventuelt bør ta? 

Hetetoktene er svært plagsomme, men effekten av medisinene mer enn veier opp for bivirkningen - om det altså er det det er. Jeg ønsker bare ikke å slå meg til ro før jeg eventuelt har utredet andre muligheter - skulle gjerne bli kvitt dette, ettersom det spesielt påvirker søvnkvaliteten.

Anonymkode: f6ad9...7a6

Skrevet

Hei. Jeg bruker også Efexor og Lamictal. Har det samme problemet som deg med hetetokter både når jeg sover og på dagtid. Jeg tror det er mest efexor som er årsaken til varmen, men kan jo også være en kombinasjon av begge tabl. Er ganske slitsomt å ha det slik. Føler meg også stort sett alltid litt mer varm enn vanlig uten at jeg har feber. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg plages også av hetetokter om natta. Bruker Lamictal og opplevde aldri det før jeg starta med medisinen.. Veldig rart at det ikke står oppført som bivirkning!

Anonymkode: 93c3e...e4d

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har mest tro på t det er komboen av Efexor og Lamictal

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker også komboen efexor og lamictal, og sliter i perioder med det samme.

Anonymkode: 31e7e...2a7

Skrevet
5 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg har mest tro på t det er komboen av Efexor og Lamictal

Hva skal man gjøre med det da ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...