Gå til innhold

Hva vil "syk" si?

Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Trine said:

Jeg tror egentlig ikke det er en intoleranse, men noe med fordøyelsessystemet som gjør at jeg får ekstreme smerter om jeg spiser egg, avocado, fet fisk, gjær, løk, tomat, melk, det var det jeg kom på i farta. Jeg hverken dør eller klør :P Men om jeg spiser et egg så kjennes det omtrent ut som om jeg har en stein i magesekken og jeg får vondt og blir kvalm. Det varer i mange timer så jeg syns ikke det er verdt det. Men alt kan jeg spise litt av så derfor tror jeg ikke det er en intoleranse.

Ok, da skjønner jeg at du heller dropper de matvarene :) Jeg får også intense magesmerter av paprika, så det holder jeg meg helt unna. Reker blir jeg bare veldig rødflammet av, så det spiser jeg innimellom. 

Det må være et styr å unngå alt det der. Egg, melk eller gjær er det jo i nesten alt. 

Fortsetter under...

10 minutes ago, påskelilje said:

Det hender jeg koser med katter og hunder og hester uten at jeg har tatt zyrtec, vel vitende om at jeg blir syk av det - men det er så himla herlig å ha nærkontakt med dyr, så jeg gjør det av og til likevel. Jeg dør ikke  da. Heldigvis. Da hadde jeg latt vær :-P

Du også? Velkjent. Går du også med vaskeservietter og øyebadevann i veska? :) Jeg er ganske sikker på at dyr, særlig katter, kan merke en allergiker på lang avstand og ser det som en uimotståelig utfordring å få kos av oss, haha!

De er vanskelig å motstå noen ganger. Det hadde vært mye mer praktisk å være allergisk mot gresshopper og huseddekopper.

1 minutt siden, tonie skrev:

Ok, da skjønner jeg at du heller dropper de matvarene :) Jeg får også intense magesmerter av paprika, så det holder jeg meg helt unna. Reker blir jeg bare veldig rødflammet av, så det spiser jeg innimellom. 

Det må være et styr å unngå alt det der. Egg, melk eller gjær er det jo i nesten alt. 

Ja, litt styr, men jeg kan jo spise litt av det, så jeg passer på hjemme og overlever stort sett når jeg spiser borte. Baker noen ganger brød selv, uten gjær, ellerså går det greit å spise knekkebrød. Så kan jeg spise ost, men ikke drikke melk. Syrnet melk går greit. Jeg kan også spise kaker selv om de inneholder egg, men en gang spiste jeg hjemmelaget karamellpudding og da jeg hadde spist opp spurte mamma om jeg kunne spise det. Kan jeg ikke det? spurte jeg. Nei, det er jo nesten bare egg i den. Jada, takk skal du ha for å si det når jeg er ferdig med å spise :P Da fikk jeg vondt. Så savner jeg noen ganger mammas hjemmelagde boller. De er skikkelig gode.

3 minutter siden, tonie skrev:

Du også? Velkjent. Går du også med vaskeservietter og øyebadevann i veska? :) Jeg er ganske sikker på at dyr, særlig katter, kan merke en allergiker på lang avstand og ser det som en uimotståelig utfordring å få kos av oss, haha!

De er vanskelig å motstå noen ganger. Det hadde vært mye mer praktisk å være allergisk mot gresshopper og huseddekopper.

En hund jeg hadde før var allergisk mot kakerlakker ;) Her tror jeg det er bedre å være allergisk mot katter enn huseddekopper. Kattene holder seg ute, edderkoppene finner jeg overalt inne.

6 minutter siden, tonie skrev:

Nei, har faktisk ikke tenkt på å ha med meg våtservietter og øyebadevann! Det var jo lurt! Er lite flink til å planlegge, men hadde det ligget i veska eller i bilen, så hadde det jo hjulpet. En periode hadde jeg zyrtec i bilen :-)

Ja, jeg tror også at katter kan lukte en allergiker :-) Eller.... egentlig tror jeg at kattene merker at jeg liker dem, og da vil de ha kos.

Husker den katten vi hadde da jeg var liten - den var ufattelig rar - den elsket å bore hele hodet sitt inn i pappas utsvetta skinnsko :-D

Ja til gresshoppeallergi!!!!!

4 minutter siden, Trine skrev:

En hund jeg hadde før var allergisk mot kakerlakker ;) Her tror jeg det er bedre å være allergisk mot katter enn huseddekopper. Kattene holder seg ute, edderkoppene finner jeg overalt inne.

Er det sant? Var den virkelig allergisk mot kakerlakker???? Hvordan fant du ut det da?

Annonse

6 minutter siden, påskelilje skrev:

Er det sant? Var den virkelig allergisk mot kakerlakker???? Hvordan fant du ut det da?

Han hadde allergi. Etter å ha prøvd ulike medisiner så skulle jeg prøve vaksine. Da tar de en blodprøve og sender til usa. Der tester de tydeligvis det meste. Han var allergisk mot 21 forskjellige ting, men det var langt fra alle tingene som ga han noen plager. Han var bare plaget i den perioden det ikke var snø så trolig var det noe i bakken han reagerte på. Han hadde bare symptomer på potene. Men jeg stussa da jeg så lista. Husker ikke alt som sto det, men kakerlakker er det umulig å glemme ;)

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da er det bare luksusproblemer. Misbruk av helsevesenet.

Anonymkode: 35626...641

Jaha? Så da jeg var hos div. spesialister og behandlere pga smerter i foten så misbrukte jeg helsevesenet fordi jeg var i jobb og hadde familie og en hobby? Hva gjør jeg nå da, når jeg fortsatt har familie og en hobby og et par venner i tillegg, også får jeg aap? Det må jo være både misbruk av helsevesenet og trygdesvindel det da? De fleste har jo en familie. Foreldre og/eller søsken. Da er det jammen mange misbrukerer, dersom alle med familie misbruker helsevesenet.

AnonymBruker
Just now, Trine said:

Jaha? Så da jeg var hos div. spesialister og behandlere pga smerter i foten så misbrukte jeg helsevesenet fordi jeg var i jobb og hadde familie og en hobby? Hva gjør jeg nå da, når jeg fortsatt har familie og en hobby og et par venner i tillegg, også får jeg aap? Det må jo være både misbruk av helsevesenet og trygdesvindel det da? De fleste har jo en familie. Foreldre og/eller søsken. Da er det jammen mange misbrukerer, dersom alle med familie misbruker helsevesenet.

Men de ensomme lassisene er snylterene. For de har vondt i vilja.

Anonymkode: 35626...641

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er syk når du ikke har mulighet til å leve et fullverdig liv.

Anonymkode: f86f2...e34

Dette er bare tull. Det kan være mange årsaker til at folk ikke lever det du kaller fullverdige liv, og sykdom er bare en av dem. I tillegg: Mange MED sykdom lever fullstedig fullverdige liv MED sykdommen.

Vi kan jo la den teoretiske diskusjonen om hva hver enkelt av oss assosierer med ordet "syk" leve sitt eget liv, mens det som betyr noe i praksis er jo i hvilken grad man fungerer.  Funksjon er nok derfor et mer dekkende ord når man skal si noe om hva man klarer, relatert til sykdommen sin.  

Funksjon kan måles. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...