Gå til innhold

Hva vil "syk" si?

Anbefalte innlegg

21 timer siden, Trine skrev:

En hund jeg hadde før var allergisk mot kakerlakker ;) Her tror jeg det er bedre å være allergisk mot katter enn huseddekopper. Kattene holder seg ute, edderkoppene finner jeg overalt inne.

Deler du også huset ditt med husedderkopper? Jeg tror det bor en større koloni i mitt hus, de kommer frem i perioder og er utrolig store. Jeg overser dem som best jeg kan, og da forsvinner de midlertidig... Sjelden konflikter, bortsett fra når jeg kommer på kjøkkenet om morgenen og finner noen i tekoppen min!

Fortsetter under...

Den ‎28‎.‎04‎.‎2016 at 13.54, AnonymBruker skrev:

Det å være syk, er vel noe annet enn å ha en sykdom?

Anonymkode: 35626...641

Begrepet "syk" har ingen enhetlig definisjon, det finnes mange ulike begrepsforståelser parallelt. Meningsinnholdet i "å føle seg syk" trenger ikke å være det samme som f.eks. administrative forståelser av sykdom.

Det er skrevet mange og lange bøker om dette temaet;-)

4 minutter siden, frosken skrev:

Deler du også huset ditt med husedderkopper? Jeg tror det bor en større koloni i mitt hus, de kommer frem i perioder og er utrolig store. Jeg overser dem som best jeg kan, og da forsvinner de midlertidig... Sjelden konflikter, bortsett fra når jeg kommer på kjøkkenet om morgenen og finner noen i tekoppen min!

Ja, og de betaler ikke engang husleie. Ikke gjør de husarbeid heller. Makan!!!! De bor for det meste i kjelleren. Men i det siste har de også bodd rundt utgangsdøra. Heldigvis er de ikke så store. Egentlig hater jeg edderkopper, men nå begynner jeg nesten å venne meg litt til dem og syns egentlig bare det er alt spindelvevet som er mest plagsomt. Men jeg har aldri hatt noen i kaffekoppen da. Det hadde nok vært litt krise :P

Den 29.4.2016 at 9.25, påskelilje skrev:

Nei, jeg skjønte egentlig ikke hva du mente... Å få symptomer på sykdommen er jo det som gjør at en er syk, vel?

Hva er forskjell på sykdommen allergisk og sykdommen depressiv da? Dersom du tar medisiner, merker du ingenting til sykdommen. Dersom du lar være å ta medisinen, kommer symptomene - altså merker du sykdommen - altså er du syk. Men jeg tror det er en vesentlig forskjell psykisk om du kaller deg selv for syk eller ikke, når du har medisiner som fungerer og som holder sykdommen i sjakk og du kan ha et normalt liv med jobb, venner, familie, aktiviteter (ikke heng dere opp i akkurat dette...).

Jeg anser meg egentlig ikke som syk, men jeg har en sykdom som begrenser meg når det gjelder nærkontakt med dyr, og det er et savn at jeg ikke kan ha katt. Har alltid elsket katter. Nå er kaninene en god erstatning for dette, og det var helt fantastisk å oppdage at jeg ikke er allergisk mot dem!

"Syk" er jo et typisk begrep uten fast og presis definisjon, det brukes ulikt av alle gjerne basert på hva du jobber med, hva/hvor du kommer fra eller hvilke erfaringer og opplevelser du har. Det brukes ikke engang konsekvent likt av hhv leger, psykologer og psykiatere engang, en snedig og interessant diskusjon du har satt i gang her :) 

For meg er ikke begrepet knyttet til diagnose engang, og som jeg sa tenker jeg ikke på min egen intoleranse som en sykdom foreksempel. Jeg har diagnosen laktoseintoleranse, og i dette ligger det at jeg mangler et enzym som fører til at jeg ikke spalter laktose i magesekken. Får jeg i meg (mye) laktose (spesielt rømme/fløte) blir jeg akutt kvalm, noen ganger kommer alt opp igjen, andre ganger fort ut for å si det sånn... Jeg får en form for forbigående "feber"  og forblir veldig varm før jeg blir veldig sliten og trøtt og gjerne trekker meg tilbake og legger meg nedpå med hodepine. I løpet av et par timer er det hele over, og jeg er akkurat like frisk som før jeg fikk i meg laktoseproduktet.  Til tross for at jeg har (fått) en diagnose tenker jeg likevel på dette - eller rettere sagt meg - som "normal" og "frisk", ikke "syk". Jeg har bare en intoleranse som gir meg en overfølsomhet mot noe. 

Jeg tenker på jrs og mannens allergier på samme måte, de er ekstra følsomme som konsekvens av hvordan kroppen deres ble skrudd sammen, og til tross for at vi alle blir dårlige om vi ikke tar hensyn til denne følsomheten (mannen gjennom medisin - zyrtec, jr og jeg gjennom avhold) betrakter jeg oss som friske folk :)

Symptom har for meg ikke bare med begrepet syk å gjøre. Symptom bruker jeg i flere sammenhenger, og for meg betyr det kort og godt "tegn på" (gjerne) en dysfunksjonalitet (i en kropp, i en organsasjon, i en kultur osv) . :) 

7 minutter siden, Trine skrev:

Ja, og de betaler ikke engang husleie. Ikke gjør de husarbeid heller. Makan!!!! De bor for det meste i kjelleren. Men i det siste har de også bodd rundt utgangsdøra. Heldigvis er de ikke så store. Egentlig hater jeg edderkopper, men nå begynner jeg nesten å venne meg litt til dem og syns egentlig bare det er alt spindelvevet som er mest plagsomt. Men jeg har aldri hatt noen i kaffekoppen da. Det hadde nok vært litt krise :P

Jeg tror mine er av denne arten: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6003:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:60216::1:6229:2:::0:0

Jeg har krypkjeller, så mine ønsker nok mer komfort enn hva de finner der nede. De liker seg veldig godt på kjøkken og bad. Hadde de nå enda kunne gjort litt nytte for seg!

Jeg har for øvrig også noen andre samboere som jeg ikke helt vet hva heter, jeg satser på at de er like ufarlige som edderkoppene.

41 minutter siden, Kalevaala skrev:

Vi kan jo la den teoretiske diskusjonen om hva hver enkelt av oss assosierer med ordet "syk" leve sitt eget liv, mens det som betyr noe i praksis er jo i hvilken grad man fungerer.  Funksjon er nok derfor et mer dekkende ord når man skal si noe om hva man klarer, relatert til sykdommen sin.  

Funksjon kan måles. 

Hvorfor skal vi la den diskusjonen ligge? Jeg tror det har STOR betydning for mange om de anser seg som syk eller ikke. Madeleine er et veldig godt eksempel på dette. Hennes iherdige jobbing med sine større eller mindre dysfunksjonaliteter er bare til å ta av seg hatten for, og jeg er sikker på at det at hun ikke ser på seg selv som syk har betydning for hennes opplevelse av å ha et godt liv og mange øyeblikk med lykkefølelse. 

Endret av Kayia

Annonse

2 minutter siden, frosken skrev:

Jeg tror mine er av denne arten: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6003:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:60216::1:6229:2:::0:0

Jeg har krypkjeller, så mine ønsker nok mer komfort enn hva de finner der nede. De liker seg veldig godt på kjøkken og bad. Hadde de nå enda kunne gjort litt nytte for seg!

Jeg har for øvrig også noen andre samboere som jeg ikke helt vet hva heter, jeg satser på at de er like ufarlige som edderkoppene.

Jeg velger å tro at jeg hadde hatt flere andre insekter på besøk dersom jeg ikke hadde hatt edderkopper. Skjønner at de ikke vil bo i en krypkjeller, det er jo så mørkt og trist ;)

Hehe....jeg har en fyr som har bodd på kjøkkenvinduet i 2 døgn nå. Han har vinger, men jeg vet ikke om han klarer bruke dem ettersom han bare krabber rundt på vinduet. Om sommeren har jeg sånn ca hundretusenmillioner fluer. De er skikkelig irriterende, men litt komisk når hundene hopper rundt for å prøve å fange dem. Og veldig komisk når tassen jeg har nå klarer få tak i en. Da får han litt sjokk og må smake ganske lenge før han spiser den. På loftet bor det veps, men så lenge de holder seg der så er det greit for meg. Har noen andre okkupanter her også, som jeg ikke aner hva er, men de er små så da får de bare være ;) Der jeg bodde før hadde jeg en hushumle. Det var litt moro. Om vinteren (var kanskje ikke midt på vinteren, men før insektene var ute og fløy ihvertfall) så hørte jeg det summe i ventilasjonskanalen. Hver sommer var det en humle som fløy rundt balkongen min og inn i ventilasjonskanalen. Jeg velger å tro at det var samme humle hvert år :D

22 timer siden, Trine skrev:

Neinei....avocado er ikke oppskrytt, det er dypt savnet her. Og speilegg med bacon til frokost. Uff....for et liv :( Det er virkelig hardt å leve uten egg. Kan spise ting med litt egg i, men kan ikke spise et helt egg. Det er trist det! Egg er godt.

Skjønner hva du mener! Jr reagerer på proteinet i eggehviten, og vi har derfor brukt eggeerstatningsprodukter. Både jr og jeg reagerer på meieriprodukt og der finnes det masse, lett tilgjengelige erstatningsprodukter, men når det kommer til å erstatte egg - begredelige saker! Vaflene smaker jo oblat!!

Endret av Kayia
7 minutter siden, Trine skrev:

Jeg velger å tro at jeg hadde hatt flere andre insekter på besøk dersom jeg ikke hadde hatt edderkopper. Skjønner at de ikke vil bo i en krypkjeller, det er jo så mørkt og trist ;)

Hehe....jeg har en fyr som har bodd på kjøkkenvinduet i 2 døgn nå. Han har vinger, men jeg vet ikke om han klarer bruke dem ettersom han bare krabber rundt på vinduet. Om sommeren har jeg sånn ca hundretusenmillioner fluer. De er skikkelig irriterende, men litt komisk når hundene hopper rundt for å prøve å fange dem. Og veldig komisk når tassen jeg har nå klarer få tak i en. Da får han litt sjokk og må smake ganske lenge før han spiser den. På loftet bor det veps, men så lenge de holder seg der så er det greit for meg. Har noen andre okkupanter her også, som jeg ikke aner hva er, men de er små så da får de bare være ;) Der jeg bodde før hadde jeg en hushumle. Det var litt moro. Om vinteren (var kanskje ikke midt på vinteren, men før insektene var ute og fløy ihvertfall) så hørte jeg det summe i ventilasjonskanalen. Hver sommer var det en humle som fløy rundt balkongen min og inn i ventilasjonskanalen. Jeg velger å tro at det var samme humle hvert år :D

Nå fant jeg jeg ut hva navnet på noen av de andre okkupantene er; de heter visst skrukketroll. Gjør visst ingen skade de helle;-)

AnonymBruker
15 minutter siden, Kayia skrev:

Hvorfor skal vi la den diskusjonen ligge? Jeg tror det har STOR betydning for mange om de anser seg som syk eller ikke. Madeleine er et veldig godt eksempel på dette. Hennes iherdige jobbing med sine større eller mindre dysfunksjonaliteter er bare til å ta av seg hatten for, og jeg er sikker på at det at hun ikke ser på seg selv som syk har betydning for hennes opplevelse av å ha et godt liv og mange øyeblikk med lykkefølelse. 

Hun får også unormalt mye hjelp og støtte fra det offentlige. De fleste må klare seg selv.

Anonymkode: f86f2...e34

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hun får også unormalt mye hjelp og støtte fra det offentlige. De fleste må klare seg selv.

Hun og folkene rundt henne er nok både konstruktive og flinke søkere ja. Flott for henne og familien at de har vært så flinke til å formidle behovene de har på grunn av hennes og ungenes utfordringer på områder i hverdagen som for oss andre er selvfølgelige og enkle.

30 minutter siden, Kayia skrev:

Symptom har for meg ikke bare med begrepet syk å gjøre. Symptom bruker jeg i flere sammenhenger, og for meg betyr det kort og godt "tegn på" (gjerne) en dysfunksjonalitet (i en kropp, i en organsasjon, i en kultur osv) . :) 

Enig. Jeg har adhd og det er det mange symptomer på, men det er ikke en sykdom. Symptomer er tegn på en tilstand. En forstuet ankel har symptomer, men man er jo ikke syk fordet. 

Annonse

4 minutter siden, frosken skrev:

Nå fant jeg jeg ut hva navnet på noen av de andre okkupantene er; de heter visst skrukketroll. Gjør visst ingen skade de helle;-)

Hehe....navnet er søtere enn krypet ;) Høres jo koselig ut med skrukketroll. Noe får meg til å tenke at du bor i et veldig gammelt hus :) Jeg kan nok skylde på skogen og jordet med hester for nesten alle mine "venner".

AnonymBruker
2 minutter siden, Kayia skrev:

Hun og folkene rundt henne er nok både konstruktive og flinke søkere ja. Flott for henne og familien at de har vært så flinke til å formidle behovene de har på grunn av hennes og ungenes utfordringer på områder i hverdagen som for oss andre er selvfølgelige og enkle.

Hva med oss som har så mye angst og sosiale problemer at vi ikke tørr og orker og klarer å kreve så mye? Vi endrr opp med ingen hjelp og et ødelagt liv. Det er de som er frekke og flinke i kjeften Som grafser til seg det meste.

Et øyeblikk siden, Trine skrev:

Hehe....navnet er søtere enn krypet ;) Høres jo koselig ut med skrukketroll. Noe får meg til å tenke at du bor i et veldig gammelt hus :) Jeg kan nok skylde på skogen og jordet med hester for nesten alle mine "venner".

Huset er fra 1850, så ganske gammelt ja ;-) Hvis man åpner vegger så finner man noen gigantiske tømmerstokker med "mose" (eller hva det nå er) i mellom. Flere lag med ymse kledning utenpå veggene, noen steder noe pussaktige greier, andre steder litt panel - og det meste er så dekket med noen lag med tapet...

13 minutter siden, Kayia skrev:

Skjønner hva du mener! Jr reagerer på proteinet i eggehviten, og vi har derfor brukt eggeerstatningsprodukter. Både jr og jeg reagerer på meieriprodukt og der finnes det masse, lett tilgjengelige erstatningsprodukter, men når det kommer til å erstatte egg - begredelige saker! Vaflene smaker jo oblat!!

Haha...nå merker jeg at jeg er glad jeg aldri har testet ut eggeerstatningsprodukter.

Om det er laktosen i meieriproduktene man reagerer på så får man jo det meste laktosefritt. Ellerså har man jo soya-produkter, men de syns jeg smaker skikkelig ekkelt. Jeg har brukt endel rismelk, det funker. Så bruker jeg laktosefri fløte og rømme.

2 minutter siden, frosken skrev:

Huset er fra 1850, så ganske gammelt ja ;-) Hvis man åpner vegger så finner man noen gigantiske tømmerstokker med "mose" (eller hva det nå er) i mellom. Flere lag med ymse kledning utenpå veggene, noen steder noe pussaktige greier, andre steder litt panel - og det meste er så dekket med noen lag med tapet...

Er huset egentlig laftet? Jeg kunne nok ikke bodd i et sånt hus for da hadde jeg rivd til jeg kom inn til tømmeret :D

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med oss som har så mye angst og sosiale problemer at vi ikke tørr og orker og klarer å kreve så mye? Vi endrr opp med ingen hjelp og et ødelagt liv. Det er de som er frekke og flinke i kjeften Som grafser til seg det meste.

I tillegg til kommunikasjon tror jeg innstilling har mye å si. Du skriver jo mye her inne, hva om du formulerer et konstruktivt brev til NAV/fastlege der du legger fram behovene dine?

Ps. Vær klar over at det ikke er noe poeng å legge vekt på hva andre får. Din søknad vurderes i forhold til et regelverk der dine behov må være innenfor rammen og relevante. Hva (du antar/tror) andre får er helt urelevant for deg.

Et øyeblikk siden, Trine skrev:

Er huset egentlig laftet? Jeg kunne nok ikke bodd i et sånt hus for da hadde jeg rivd til jeg kom inn til tømmeret :D

Jeg har bestemt meg for å ikke begynne en slik prosess; den vil ta for mange år og mye penger. En av grunnene til at jeg ikke utforsker mer enn nødvendig, er at huset er bygget i flere omganger (første etasje i 1850, andre etasje 1920) - og at det er preget av at "man har brukt det man har fått tak i" i ulike sammenhenger. Det var visstnok vanlig at folk fikk båter til å ta med seg materialer - og at de så dumpet det på sjøen slik at lokalbefolkningen kunne plukke det opp før båtene ankom Oslo.

Av og til må jeg jo gå litt grundigere til verks, og for et par år siden rensket jeg opp alle gulvene i andre etasje slik at tregulvet ble eksponert. Enkelte av gulvene lå det syv (!!!) lag med ulike typer gulvbelegg på...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...