Gå til innhold

Hva vil "syk" si?

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Trine skrev:

Haha...nå merker jeg at jeg er glad jeg aldri har testet ut eggeerstatningsprodukter.

Om det er laktosen i meieriproduktene man reagerer på så får man jo det meste laktosefritt. Ellerså har man jo soya-produkter, men de syns jeg smaker skikkelig ekkelt. Jeg har brukt endel rismelk, det funker. Så bruker jeg laktosefri fløte og rømme.

Enig, syns det er svært enkelt å være laktoseintolerent nå. Da jeg ble diagnostisert var det helt annerledes - alt måtte kjøpes for en formue på Helios, og det var kun de som hadde erstatningsprodukt :o - røffe saker for en studentlommebok! Nå for tiden er alle retter på kafeer og restauranter merket, og nesten alle tilbyr erstatningsprodukter. Hjemmekokkelering er null problem, alle butikker har laktosefritt nå :) Har forresten alltid med meg laktasetabletter sånn i tilfelle, men jeg syns ikke de virker veldig godt egentlig. Blir alltid kvalm selv om jeg tar dem først - sist i går...

Jeg bruker mest soya jeg,  men syns fløten til Tine er ganske ok... Havremelken har jeg aldri fått fot på, der er det en bidsmak jeg ikke liker, og ei heller den tynne, søte rismelken...

Endret av Kayia

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, Kayia skrev:

I tillegg til kommunikasjon tror jeg innstilling har mye å si. Du skriver jo mye her inne, hva om du formulerer et konstruktivt brev til NAV/fastlege der du legger fram behovene dine?

Ps. Vær klar over at det ikke er noe poeng å legge vekt på hva andre får. Din søknad vurderes i forhold til et regelverk der dine behov må være innenfor rammen og relevante. Hva (du antar/tror) andre får er helt urelevant for deg.

Det er ekstremt forskjell på hva man "får" etter hvor man bor og hva slags status man har og hvordan man ser ut. Har man ikke barn og jobber ikke kommer værtfall nederst i bunken og må klare seg selv.

Anonymkode: f86f2...e34

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ekstremt forskjell på hva man "får" etter hvor man bor og hva slags status man har og hvordan man ser ut. Har man ikke barn og jobber ikke kommer værtfall nederst i bunken og må klare seg selv.

Som jeg sa - konsentrer deg om å formidle din situasjon og dine behov, bruk mindre (null) energi på hva andre "får".

10 minutter siden, frosken skrev:

Jeg har bestemt meg for å ikke begynne en slik prosess; den vil ta for mange år og mye penger. En av grunnene til at jeg ikke utforsker mer enn nødvendig, er at huset er bygget i flere omganger (første etasje i 1850, andre etasje 1920) - og at det er preget av at "man har brukt det man har fått tak i" i ulike sammenhenger. Det var visstnok vanlig at folk fikk båter til å ta med seg materialer - og at de så dumpet det på sjøen slik at lokalbefolkningen kunne plukke det opp før båtene ankom Oslo.

Av og til må jeg jo gå litt grundigere til verks, og for et par år siden rensket jeg opp alle gulvene i andre etasje slik at tregulvet ble eksponert. Enkelte av gulvene lå det syv (!!!) lag med ulike typer gulvbelegg på...

Ok, når det er bygget i flere omganger så kan man fort gå på en smell om man begynner å renske. Det kan man forsåvidt uansett. Jeg begynte å dra av tapet på en leilighet fra -72. 6 lag med tapet, toppet med et lag glassfiberstrie.

Hehe...7 lag faktisk. Ble vel plutselig høyt under taket da, etter å ha fjernet alle lagene.

9 minutter siden, Kayia skrev:

Enig, syns det er svært enkelt å være laktoseintolerent nå. Da jeg ble diagnostisert var det helt annerledes - alt måtte kjøpes for en formue på Helios, og det var kun de som hadde erstatningsprodukt :o - røffe saker for en studentlommebok! Nå for tiden er alle retter på kafeer og restauranter merket, og nesten alle tilbyr erstatningsprodukter. Hjemmekokkelering er null problem, alle butikker har laktosefritt nå :) Har forresten alltid med meg laktasetabletter sånn i tilfelle, men jeg syns ikke de virker veldig godt egentlig. Blir alltid kvalm selv om jeg tar dem først - sist i går...

Jeg bruker mest soya jeg,  men syns fløten til Tine er ganske ok... Havremelken har jeg aldri fått fot på, der er det en bidsmak jeg ikke liker, og ei heller den tynne, søte rismelken...

Havremelk har jeg vel aldri smakt. Jeg kan ikke drikke rismelk uten at jeg har noe mat til. Da blir det for søtt. Så er det bare en rismelk jeg klarer å drikke. Men jeg syns rismelk fungerer bra i f.eks havregrøten, eller når jeg gidder bake brød uten gjær. Men jeg drikker vann eller juice, så tar jeg kalsiumtilskudd. Jeg blir jo heller ikke dårlig av litt laktose, så får jeg servert noe med vanlig fløte i så går det bra. Det er jo ikke så store mengder.

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sammenligne andre med edderkopper... ufarlige, riktignok. Hva gir dere rett til å skrive i min tråd?

Anonymkode: 35626...641

Det hadde jo blitt en fin tråd om ingen hadde skrevet i den? Selv om edderkopper riktignok var litt på siden av hovedtema. :) Det er faktisk sånn at ingen kan bestemme hvem som har lov til å svare i hvilken tråd, selv ikke den som har startet tråden.

AnonymBruker

Jeg tror mine er av denne arten: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6003:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:60216::1:6229:2:::0:0

Jeg har krypkjeller, så mine ønsker nok mer komfort enn hva de finner der nede. De liker seg veldig godt på kjøkken og bad. Hadde de nå enda kunne gjort litt nytte for seg!

Jeg har for øvrig også noen andre samboere som jeg ikke helt vet hva heter, jeg satser på at de er like ufarlige som edderkoppene.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mine er av denne arten: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6003:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:60216::1:6229:2:::0:0

Jeg har krypkjeller, så mine ønsker nok mer komfort enn hva de finner der nede. De liker seg veldig godt på kjøkken og bad. Hadde de nå enda kunne gjort litt nytte for seg!

Jeg har for øvrig også noen andre samboere som jeg ikke helt vet hva heter, jeg satser på at de er like ufarlige som edderkoppene.

Jeg håper for din del at du bare tuller når du prøver å lese frem skjulte meldinger i teksten.

AnonymBruker
58 minutter siden, Kayia skrev:

Som jeg sa - konsentrer deg om å formidle din situasjon og dine behov, bruk mindre (null) energi på hva andre "får".

Jeg vet godt at dere vellykkede karrieriekvinner ser ned på oss tygdetapere.

AnonymBruker

Helt plutselig begynner du å si dette:

Deler du også huset ditt med husedderkopper? Jeg tror det bor en større koloni i mitt hus, de kommer frem i perioder og er utrolig store. Jeg overser dem som best jeg kan, og da forsvinner de midlertidig... Sjelden konflikter, bortsett fra når jeg kommer på kjøkkenet om morgenen og finner noen i tekoppen min!

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt plutselig begynner du å si dette:

Deler du også huset ditt med husedderkopper?

Det med husedderkoppene kom opp fordi noen diskuterte allergi / intoleranse i sammenheng med kroniske plager, og så ble det tatt et eksempel med å være allergisk mot katter kontra mot husedderkopper .  Det er grei logikk i den avsporingen hvis man leser alle innleggene. 

I hvert fall minst like logisk som å kommentere hvorvidt folk lever "et fullverdig liv" i tråder som handler om fotball eller klesvask. 

7 timer siden, frosken skrev:

Deler du også huset ditt med husedderkopper? Jeg tror det bor en større koloni i mitt hus, de kommer frem i perioder og er utrolig store. Jeg overser dem som best jeg kan, og da forsvinner de midlertidig... Sjelden konflikter, bortsett fra når jeg kommer på kjøkkenet om morgenen og finner noen i tekoppen min!

Jeg har også noen kjempestore edderkopper. Ikke like stor og feit som en tarantella, men søren meg ikke langt unna. Alle blir oppriktig forskrekket når de ser de berømmelige edderkoppene som jeg stadig klager over. Som alene i husstanden, er der ingen andre muligheter enn å ta de, og det er tøft for ei som har lidd av voldsom edderkoppfobi hele livet. Angsten for at de begynner å bevege seg rundt i rommet og kan ende opp i sengen min og verre, gjør at jeg foretrekker det. Uff, hater hele greia. Og på boden er det verst, der så jeg tre stykker på en gang en dag, og da gikk det nesten rundt for meg:huh:

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse hadde jeg da jeg bodde på vestlandet, men jeg har noen andre  nå som er enda større. Hva kan det da være mon tro??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...