AnonymBruker Skrevet 28. april 2016 Skrevet 28. april 2016 Hei! Jeg har fått tilbake angsten jeg hadde for noen år siden. Jeg orker ikke psykolog denne gangen og lurer på: vil fastlegen skrive ut noe mot angst, eller vil hun kreve at jeg går til psykiater for utredning først? Jeg føler ikke behov for det, og har lyst til å bli bra selv gjennom en selvhjelpsbok, og med litt støtte av medisin. Hovedproblemet mitt er angsten for angsten, og "tvangstankene" om at nå må jeg ikke få angst. Anonymkode: 5797f...64d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 Skrevet 29. april 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har fått tilbake angsten jeg hadde for noen år siden. Jeg orker ikke psykolog denne gangen og lurer på: vil fastlegen skrive ut noe mot angst, eller vil hun kreve at jeg går til psykiater for utredning først? Jeg føler ikke behov for det, og har lyst til å bli bra selv gjennom en selvhjelpsbok, og med litt støtte av medisin. Hovedproblemet mitt er angsten for angsten, og "tvangstankene" om at nå må jeg ikke få angst. Anonymkode: 5797f...64d Du får sikkert en resept på SSRI. Anonymkode: 2abfe...039 0 Siter
ISW Skrevet 29. april 2016 Skrevet 29. april 2016 Du trenger ikke psykiater for å få medisiner mot angst. Du kan få SSRI (som hjelper mange men ikke alle), man kan få benzo for en kortere periode og du kan få andre medisiner mot angst (betablokkere hvis angsten er mest kroppslig, lav dose antipsykotika hvis du har kaos i hodet/tankespinn, søvnhjelp, buspiron, etc.). Det finnes et rimelig stort utvalg, og fastlegen kan skrive ut alt sammen. Mange fastleger har også god kunnskap innenfor samtaleterapi, og jevnlige samtaler med fastlege kan ofte være like greit som å vente på henvisning til psykolog. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 Skrevet 29. april 2016 5 hours ago, issomethingwrong said: Du trenger ikke psykiater for å få medisiner mot angst. Du kan få SSRI (som hjelper mange men ikke alle), man kan få benzo for en kortere periode og du kan få andre medisiner mot angst (betablokkere hvis angsten er mest kroppslig, lav dose antipsykotika hvis du har kaos i hodet/tankespinn, søvnhjelp, buspiron, etc.). Det finnes et rimelig stort utvalg, og fastlegen kan skrive ut alt sammen. Mange fastleger har også god kunnskap innenfor samtaleterapi, og jevnlige samtaler med fastlege kan ofte være like greit som å vente på henvisning til psykolog. Trodde ikke fastlegene hadde så lite å gjøre... Anonymkode: ed8b9...bf2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 Skrevet 29. april 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trodde ikke fastlegene hadde så lite å gjøre... Anonymkode: ed8b9...bf2 Hjelper pratings da? Anonymkode: 2abfe...039 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 Skrevet 29. april 2016 14 minutes ago, AnonymBruker said: Hjelper pratings da? Anonymkode: 2abfe...039 Tror ikke det, men mange mener det hjelper. Jeg trodde bare fastlegene ikke hadde tid til pratings. Når jeg er der er det i alle fall bare inn og ut. Nesten som en fabrikk. Rutinene er på plass. Anonymkode: ed8b9...bf2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 29. april 2016 Skrevet 29. april 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror ikke det, men mange mener det hjelper. Jeg trodde bare fastlegene ikke hadde tid til pratings. Når jeg er der er det i alle fall bare inn og ut. Nesten som en fabrikk. Rutinene er på plass. Anonymkode: ed8b9...bf2 Egentlig å foretrekke, vel. Anonymkode: 2abfe...039 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. april 2016 Skrevet 30. april 2016 1 minute ago, AnonymBruker said: Egentlig å foretrekke, vel. Anonymkode: 2abfe...039 Nei, for det krever mye høyere "innsats" for å bli hørt når det er sånn. Fastlegen i dag er ikke interessert i pasienten, eller tar initiativ, det er bare om å gjøre å bli fort ferdig. Det er ikke alle som har ressurser til å ta tak i dette, og får da dårligere helsehjelp. F.eks. hvis man har begynt på en medisin. Dosen økes og økes. Når den når max, så er det ikke mer å gjøre. Hvis pasienten vil trappe ned på medisinen må saken legges frem på en form som mange bare mestrer i skriftlig form (noen mestrer det ikke i det hele tatt). Det hjelper ikke å bare si ting kort, da blir man bare møtt med motargumenter, så føyer man seg. Nei, man må skrive det ned på et A4-ark. Det er ikke sånn det skal være. Anonymkode: ed8b9...bf2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. april 2016 Skrevet 30. april 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, for det krever mye høyere "innsats" for å bli hørt når det er sånn. Fastlegen i dag er ikke interessert i pasienten, eller tar initiativ, det er bare om å gjøre å bli fort ferdig. Det er ikke alle som har ressurser til å ta tak i dette, og får da dårligere helsehjelp. F.eks. hvis man har begynt på en medisin. Dosen økes og økes. Når den når max, så er det ikke mer å gjøre. Hvis pasienten vil trappe ned på medisinen må saken legges frem på en form som mange bare mestrer i skriftlig form (noen mestrer det ikke i det hele tatt). Det hjelper ikke å bare si ting kort, da blir man bare møtt med motargumenter, så føyer man seg. Nei, man må skrive det ned på et A4-ark. Det er ikke sånn det skal være. Anonymkode: ed8b9...bf2 Hm, kan ikke si jeg kjenner meg igjen i dette. Når jeg ville trappe med bare gav jeg beskjed om det, og slik ble det. Og benzo er det bare å bestille på sms. uansett, var det bedre før fastlegeordingen? Jeg aner ikke, var aldri hos legen på den tiden. Anonymkode: 2abfe...039 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. april 2016 Skrevet 30. april 2016 6 minutes ago, AnonymBruker said: Hm, kan ikke si jeg kjenner meg igjen i dette. Når jeg ville trappe med bare gav jeg beskjed om det, og slik ble det. Og benzo er det bare å bestille på sms. uansett, var det bedre før fastlegeordingen? Jeg aner ikke, var aldri hos legen på den tiden. Anonymkode: 2abfe...039 Tror fastlegeordningen var bra, problemet er at det er mange flere som skal ha konsultasjon/behandling. I gamle dager gikk man ikke til legen etter antibiotika om man var litt snufs eller hadde hatt isjas et par døgn. Bra eller dårlig, hvem vet, uansett blir det for mye å gjøre. Da blir det nødvendig at det er effektivt, og da går det ut over de som ikke har ressurser til å ta tak i ting selv. Anonymkode: ed8b9...bf2 0 Siter
ISW Skrevet 30. april 2016 Skrevet 30. april 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Trodde ikke fastlegene hadde så lite å gjøre... Anonymkode: ed8b9...bf2 Fastlegen har plikt til å hjelpe, uavhengig av psykisk eller fysisk sykdom. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.