Gå til innhold

atypisk clusterhodepine.


Gjest tieskappa

Anbefalte innlegg

Gjest tieskappa

Har vært hos nevrolog i dag og endelig fått en "diagnose",det som var den største lettelsen var at nå er det kanskje håp om at legen vil gi meg riktige medisiner neste gang jeg får et anfall.

Vel,diagnosen var : Atypisk Cluster hodepine. Og gjør meg slett ikke så lettet som jeg burde ha vært. For ordet atypisk liker jeg lite...

Med det menes det at det ikke var typisk at jeg bare hadde rennende nese en gang under anfall. Og at jeg ikke var spesielt lysømfintlig. Men for alt det jeg vet kan jo symptomene endre seg under neste periode.

Jeg hadde flaks takket være deg som fikk en raskere diagnose enn det jeg normalt ville ha fått ved å ikke vite noe som helst om cluster.

Over til saken: Jeg ble ikke undersøkt på noen måte. Måtte bare svare på en haug med spørsmål av en lege som ikke var interisert i noe annet enn det han spurte om. Derfor kom jeg aldri til orde og fikk ikke gå detaljert igjennom smertene og symptomene jeg hadde slik at han kunne danne seg flere teorier og ikke henge seg opp i en.

Det virket som om han bare hadde lest litt om cluster før jeg kom, og i og med at jeg kunne bekrefte det meste av det han spurte om,regnet han med at jeg hadde Hortons hodepine.

Jeg skal tilbake om et halvt år for å ta skivebilder av øyenhulen og området der smertene lå.

Er atypisk cluster virkelig en diagnose?? Eller vil det si at diagnosen fremdeles er usikker?

Hvis jeg får tilbake anfallene skal jeg gå over til imigran i sprøyteform,hvis ikke det hjelper skal jeg få oksygen. Hvis heller ikke det hjalp fortalte han at jeg måtte få morfinsprøyter (!!!)

Er det egentlig vanlig takst å gi Clusterpasienter morfin?? Jeg føler liksom ikke at det er rett medikament,for jeg har ikke noe ønske om å være passiv når hodesmertene setter igang igjen. Da ville jeg ha fått panikk rett og slett.

Håper du kan svare meg. Med vennlig hilsen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære tieskappa !

"Atypisk" foran en diagnose betyr vel rent generelt at man ikke helt fyller kriteriene for denne tilstanden, og at der dermed forblir en viss usikkerhet om diagnosen.

Jeg har aldri gitt morfin til pasienter med clusterhodepine og synes ikke at det er en behandling som jeg kan tilråde.

Derimot er jo Imigran sprøyter og oksygen inhalasjon standard behandling ved anfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fått diagnosen Atypisk clusterhodepine/hortons. Etter å ha prøvd ut stadig nye medisiner uten virkning, ble jeg henvist videre.

Jeg fikk ny diagnose i vår: SUNCT

husker ikke helt hva bokstavene står for (engelsk) - men i hovedsak er det kortvarige ensidige anfall, med røde øyne og tåredannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...