Gå til innhold

NHD- kraftig svimmel - tør ikke å ta blodprøve

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på medisinenene: Solian 800 mg, risperdal 2mg, seroquel 100mg , zoloft 100 mg, stemetil 5 mg

jeg merker at det skjer noe i hodet mitt, jeg blir ikke ikke svimmel, men jeg vet ikke hva jeg skal kalle det, derfor kaller jeg det svimmelhet. Jeg blir svimmel hver kveld nesten, og det er ikke slik at det blir svart foran øynene når jeg reiser meg, dette varer i flere timer, og går over når jeg først har fått sove. Jeg ser ikke ordentlig, føler at alle ser på meg, føler meg rar, føler at hodet ikke er med, føler jeg ikke er helt med i verden

Fastelegen ber om blodprøve, men jeg har skrekk av blodrpøve, jeg besvimer av å ta blodprøve, hva skal jeg gjøre i denne situasjonen NHD?

vet du hva jeg opplever det med svimmelheten? er det pga medisin,? har jeg kreft i hodet?

Anonymkode: 4be9b...120

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på medisinenene: Solian 800 mg, risperdal 2mg, seroquel 100mg , zoloft 100 mg, stemetil 5 mg

jeg merker at det skjer noe i hodet mitt, jeg blir ikke ikke svimmel, men jeg vet ikke hva jeg skal kalle det, derfor kaller jeg det svimmelhet. Jeg blir svimmel hver kveld nesten, og det er ikke slik at det blir svart foran øynene når jeg reiser meg, dette varer i flere timer, og går over når jeg først har fått sove. Jeg ser ikke ordentlig, føler at alle ser på meg, føler meg rar, føler at hodet ikke er med, føler jeg ikke er helt med i verden

Fastelegen ber om blodprøve, men jeg har skrekk av blodrpøve, jeg besvimer av å ta blodprøve, hva skal jeg gjøre i denne situasjonen NHD?

vet du hva jeg opplever det med svimmelheten? er det pga medisin,? har jeg kreft i hodet?

Det høres ikke så usannsynlig ut at det er medisiner da, siden du går på så mange typer. Men det kan jo være lurt med en blodprøve, hvis det er lenge siden du har gjort det. Kanskje du kan ta noe beroligende i forkant, om du virkelig har så sterk angst at du besvimer av en blodprøve. Angst er noe dritt! Og kreft tror jeg ikke du trenger være redd for.

Får håpe NHD svarer deg. 

Skrevet

Du gir beskjed til sykepleieren om at du kan besvime når du tar blodprøve sånn at hun kan holde deg fast. Et annet alternativ er å se en annen vei. Du kjenner bare et bittelite stikk. Du kan evt kjøpe Emla plaster på apoteket og sette det på en time før, så merker du ikke stikket engang. 

Med alle disse medisinene bør du ta en blodprøve i ny og ne. Svimmelhet kan jo skyldes alt og ingenting, men kreft er vel den desidert minst sannsynlige forklaringen, statistisk sett.

Skrevet

Du får sikkert legge deg ned mens de tar blodprøven om du er redd for å slå deg om du skulle besvime. Det lille ubehaget ved blodprøven tar jo bare noen sekunder, det må da være til å holde ut om det kan gi svar på hvorfor du har timer med ubehag hver kveld?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Be om å ligge når du tar blodprøve. Da er det 99% sannsynlighet for at du ikke besvimer. Hvis du likevel skulle gjøre det, ligger du jo bare der til du våkner igjen etter noen sekunder.

2. Du bruker fire typer antipsykotika. Kan det være nødvendig? Går du hos en psykiater?

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

1. Be om å ligge når du tar blodprøve. Da er det 99% sannsynlighet for at du ikke besvimer. Hvis du likevel skulle gjøre det, ligger du jo bare der til du våkner igjen etter noen sekunder.

2. Du bruker fire typer antipsykotika. Kan det være nødvendig? Går du hos en psykiater?

Min faste behandler er psykatrisk sykepleier, men jeg snakker med psykiater om medisiner.

Fastlegen og en annen psykiater på dps mente også som deg at jeg går på mye medisiner

ok jeg skal prøve å ta blodprøve på tirsdag hos fastlegen

Jeg bruker medisiner for depresjon ocd og traume og ikke for noe annet. Behandler sier jeg har psykose, men det er ikke det jeg bruker medisinene mot.

Når jeg bruker risperdal føler jeg meg mindre agressiv, derfor bruker jeg den. Seroquel 100 mg og 5 mg stemetil for å sove. 800 solian og 100 zoloft for depresjon

Kanskje jeg kan kutte ut med seroquel og stemetil og bruker en sove medisin. Hva anbefaller du da NHD?`jeg kan fortelle psykiater hva du anbefaller så får jeg se hva han sier, kan du lage liste over medisiner jeg skal bruke

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar allesammen, jeg skal ta blodprøve på tirsdag, håper det går bra!

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min faste behandler er psykatrisk sykepleier, men jeg snakker med psykiater om medisiner.

Fastlegen og en annen psykiater på dps mente også som deg at jeg går på mye medisiner

ok jeg skal prøve å ta blodprøve på tirsdag hos fastlegen

Jeg bruker medisiner for depresjon ocd og traume og ikke for noe annet. Behandler sier jeg har psykose, men det er ikke det jeg bruker medisinene mot.

Når jeg bruker risperdal føler jeg meg mindre agressiv, derfor bruker jeg den. Seroquel 100 mg og 5 mg stemetil for å sove. 800 solian og 100 zoloft for depresjon

Kanskje jeg kan kutte ut med seroquel og stemetil og bruker en sove medisin. Hva anbefaller du da NHD?`jeg kan fortelle psykiater hva du anbefaller så får jeg se hva han sier, kan du lage liste over medisiner jeg skal bruke

Jeg håper NHD svarer deg på dette for det er viktig. Men nå er det jo ikke sånn at medisin X kun virker på tilstand Y når du har OCD, depresjon, søvnvansker og eventuelt psykose. Ting henger jo sammen, og en medisin kan virke på flere tilstander (og forverre andre tilstander). 

Jeg ble selv behandlet for OCD (uten depresjon og psykose) med AD og AP. Da var det snakk om at Zoloft var hjørnesteinen i behandlingen (max dose og mer til) supplert med en mindre dose av ett enkelt AP. Hvis det er OCD du behandles for, så har du jo litt å gå på hvis du bare tar 100 mg Zoloft? Jeg var til sammenligning oppe i 400 mg, måtte så høyt for å få effekt. 

Vær også obs på at OCD kan bli så bisarr og altoppslukende at noen behandlere kan feiltolke det som psykose. Sier ikke at det er tilfelle for deg, men generelt kan det skje. 

Hjelper Stemetil noe for søvn? Den har jo ikke det som indikasjon, bare kvalme, migrene og psykose. 

Uten at jeg egentlig har peiling på dette ville jeg i alle fall vurdert å få en second opinion, får håpe du får det av NHD.

Skrevet

Solian ga min venninne økt sultfølelse og vektoppgang 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Vær også obs på at OCD kan bli så bisarr og altoppslukende at noen behandlere kan feiltolke det som psykose. Sier ikke at det er tilfelle for deg, men generelt kan det skje. 

Det blir ett kunstig skille. Dersom man har virkelighetsbrist er man pr definisjon psykotisk. Selv har jeg alle negative schizofreni symptomer, og tvangslidelse, som har virkelighetsbrist når den blir som værst. Såkalt malign OCD er vrient å skille fra paranoid schizofreni, så da regner jeg med att det er slik att man kan bli feilaktig diagnostisert andre veien også. Schizotypal lidelse med malign OCD vs paranoid schizofreni? Det er noe som er svært vanskelig å skille. Jeg er ikke TS dog, men bare noen tanker.

Anonymkode: d6568...b69

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når behandler sier at du har en psykose, må jeg gå ut fra at det er korrekt.

Med de doser du tar, er det i hovedsak Solian og Risperdal som virker på psykosen.

Zoloft og Risperdal virker på OCD. Her har du mer å gå på med doseringen av Zoloft.

Seroquel 100 mg alene gir ingen spesiell antipsykotisk virkning, men på toppen av de to andre, har den nok en liten antipsykotisk ekstraeffekt. Den har imidlertid en søvnhjelpende effekt.

Hvorfor du tar Stemetil, skjønner jeg ikke helt.

Uansett: Om du skal endre på noe, ta en ting av gangen. Hvis en gjør flere ting samtidig, vet en ikke hva årsaken er om noe endrer seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...