Cilien Skrevet 30. april 2016 Skrevet 30. april 2016 Jeg har for tiden veldig vondt pga en nakkeprolaps. Det er to uker siden den kom og jeg er ikke blitt så mye bedre. Smertestillende tabletter virker så og si ikke og fysioterapi virker bare 3-4 timer, så er det like ille. Jeg kan gå litt, men ikke sitte noe særlig og å ligge er veldig dårlig. Smertene er enda intense. Jeg klarer ikke å sovne. Det eneste som har hjulpet er å ta en sovepille - da sover jeg 3-4 timer. Tar jeg ikke noe, sover jeg absolutt ingenting. Jeg sov ikke i forgår natt, ikke i går natt. Jeg har taklet det hele sånn noenlunde, men jeg kjenner det begynner å tære veldig på psyken nå, å ha så intense smerter, uten opphold. Jeg har også diagnosen Bipolar II og er redd for å bli dårlig om jeg ikke snart får sove. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Jeg tør ikke ta sovepiller hver natt, for er redd for å bli avhengig. Men jeg er veldig redd for å bli psyk igjen også. 0 Siter
tilstede Skrevet 30. april 2016 Skrevet 30. april 2016 11 minutter siden, Cilien skrev: Jeg har for tiden veldig vondt pga en nakkeprolaps. Det er to uker siden den kom og jeg er ikke blitt så mye bedre. Smertestillende tabletter virker så og si ikke og fysioterapi virker bare 3-4 timer, så er det like ille. Jeg kan gå litt, men ikke sitte noe særlig og å ligge er veldig dårlig. Smertene er enda intense. Jeg klarer ikke å sovne. Det eneste som har hjulpet er å ta en sovepille - da sover jeg 3-4 timer. Tar jeg ikke noe, sover jeg absolutt ingenting. Jeg sov ikke i forgår natt, ikke i går natt. Jeg har taklet det hele sånn noenlunde, men jeg kjenner det begynner å tære veldig på psyken nå, å ha så intense smerter, uten opphold. Jeg har også diagnosen Bipolar II og er redd for å bli dårlig om jeg ikke snart får sove. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Jeg tør ikke ta sovepiller hver natt, for er redd for å bli avhengig. Men jeg er veldig redd for å bli psyk igjen også. Jeg tror du trygt kan ta enn innsovningspille noen uker når det står på som verst. Man blir ikke fysisk avhengig av bare noen uker etter min erfaring. Så kan du heller stoppe om det drar ut i tid før du blir bedre. Det er viktig at du får sove så det ikke utvikler seg ny hypomani. Man kan bli relativt psykisk avhengig av imovanen, men da er det bare å gjøre seg hard, og kanskje sove litt dårligere et par netter. Snakk med legen din du, så kan dere snakke om medisinering. Kanskje phenergan eller vallergan kan hjelpe deg, det er jo ikke avhengighetsskapende, og da sover du bedre hele natten, ikke bare den første delen av den. Det er jo lett å våkne av imovanen før natten er slutt i hvert fall, siden den har så kort halveringstid. Om du får imovane, sørg for den med 7.5 mg mg, som har tidlig oppvåkning som indikasjon. Lykke til med alt:o) 1 Siter
frosken Skrevet 30. april 2016 Skrevet 30. april 2016 Snakk med legen om alternativer som ikke er vanedannende. Da jeg hadde min første runde med prolaps, så foreslo nevrologen at jeg skulle ta en liten dose nozinan i kombinasjon med smertestillende hver kveld. Nå ville kanskje seroquel være et bedre alternativ. Nakken din trenger at du sover om natten😀 Synes du skal ta sovemedisiner hver kveld og så få snakket med legen i løpet av kommende uke. 1 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. april 2016 Skrevet 30. april 2016 Du bør ta sovemedisin. Ta det du har inntil legen gir deg f. eks. Seroquel som jeg mener er førstevalg i slike sitasjoner for personer med BO. 0 Siter
Cilien Skrevet 30. april 2016 Forfatter Skrevet 30. april 2016 Tusen takk for svar til alle tre. Jeg fikk litt nytt mot - skal prøve få en legetime fortest mulig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.