Gå til innhold

NHD.litt mer om brintellix

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei igjen.

1)Kan du si om brintellix også kan virke på angst? Det fokuseres mest på dette med depresjon i felleskatalogen. Jeg lider av GAD og veldig sterk prestasjonsangst. Kan det potensielt også virke på det?

2)Jeg føler meg til tider litt alene om å ha så sterk angst for å prestere. Har alltid vært "flink" pike, med over gjennomsnittet høye karakterer, men sitter nå med en femårig utdannelse jeg ikke klarer å bruke. Er nå uføretrygdet, men kan jobbe en G i yrket mitt, og kan få jobb. Men det er mange år siden jeg var i den jobben. Har så lyst å prøve meg, men da skyter angsten i været til jeg blir helt lammet. Så skrinlegger jeg den tanken igjen, med stor følelse av nederlag. Har du eller noen andre noen tips til meg? Hvordan jobbe med den angsten?

Skrevet (endret)

Håper det er greit at jeg svarer også.

1. Ja, absolutt. Tipper at det ikke er så veldig lenge til man ser angst som godkjent indikasjon for Brintellix. Brintellix er som et SSRI i kombinasjon med en sterkere utgave av buspiron - som jo brukes mot angst. I tillegg noen andre effekter.

2. Er redd den eneste måten er å hoppe i det. Det gir en enorm mestringsfølelse når man lykkes. Jeg jobber en del opp mot NAV og får ofte kandidater med angst. Det er helt fantastisk for alle parter når en kandidat med hjelp lykkes og kommer ut i jobb igjen. Det er en del av det som gjør jobben min meningsfull, og jeg har for øvrig også angst så jeg har en del råd å komme med.

Jeg mener (uten at jeg skal mene så mye om det) at det er fullt legitimt å bruke litt benzo for å komme seg i jobb, og slutte når man erfarer at det går bra og at angsten ikke dreper deg :-)

Endret av issomethingwrong
Skrevet
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Håper det er greit at jeg svarer også.

1. Ja, absolutt. Tipper at det ikke er så veldig lenge til man ser angst som godkjent indikasjon for Brintellix. Brintellix er som et SSRI i kombinasjon med en sterkere utgave av buspiron - som jo brukes mot angst. I tillegg noen andre effekter.

2. Er redd den eneste måten er å hoppe i det. Det gir en enorm mestringsfølelse når man lykkes. Jeg jobber en del opp mot NAV og får ofte kandidater med angst. Det er helt fantastisk for alle parter når en kandidat med hjelp lykkes og kommer ut i jobb igjen. Det er en del av det som gjør jobben min meningsfull, og jeg har for øvrig også angst så jeg har en del råd å komme med.

Jeg mener (uten at jeg skal mene så mye om det) at det er fullt legitimt å bruke litt benzo for å komme seg i jobb, og slutte når man erfarer at det går bra og at angsten ikke dreper deg :-)

Kjempefint at du også svarer. Det var godt at det også kan virke mot angst. Og en del ligger jo også litt i kjølvannet av depresjonen, som lav selvtillit. Det hjelper jo ikke prestasjonsangsten.

Tror du det er noe Nav kan hjelpe til med når det gjelder å nærme seg arbeidslivet litt forsiktig igjen? Er lærer med spes ped+mer. Og antar det bare er å ta kontakt med et par skoler og spørre om de trenger en veldig kvalifisert vikar uten mye erfaring... Jeg gjorde det for noen år siden og jobbet nesten tre måneder. Fikk gode tilbakemeldinger, men så ble jeg sykere igjen. Så ble jeg uføretrygdet. Og kunne nok ikke klart meg i vanlig jobb, siden jeg har så mye migrene. Men har så lyst å både få brukt utdannelsen og kunnskapen min til noe, og dessuten tjent litt penger. Har du noe innspill?

Skrevet
3 minutter siden, tilstede skrev:

Kjempefint at du også svarer. Det var godt at det også kan virke mot angst. Og en del ligger jo også litt i kjølvannet av depresjonen, som lav selvtillit. Det hjelper jo ikke prestasjonsangsten.

Tror du det er noe Nav kan hjelpe til med når det gjelder å nærme seg arbeidslivet litt forsiktig igjen? Er lærer med spes ped+mer. Og antar det bare er å ta kontakt med et par skoler og spørre om de trenger en veldig kvalifisert vikar uten mye erfaring... Jeg gjorde det for noen år siden og jobbet nesten tre måneder. Fikk gode tilbakemeldinger, men så ble jeg sykere igjen. Så ble jeg uføretrygdet. Og kunne nok ikke klart meg i vanlig jobb, siden jeg har så mye migrene. Men har så lyst å både få brukt utdannelsen og kunnskapen min til noe, og dessuten tjent litt penger. Har du noe innspill?

Hei igjen. Takk for det :-)

Det finnes jo mange veier til mål. Litt avhengig av om problemet er "ren" angst eller angst for angst. Jeg opplever at sistnevnte er det vanligste. Her tror jeg at man i større grad må "hoppe i det" (flåsete sagt, jeg vet), men man må erfare at hvis man sitter med en kunde og (i "verste" fall) får panikk, så vil man fortsatt greie å gjøre det man gjorde. Selv om pulsen er 180 og man føler at man mister kontrollen. Man gjør faktisk ikke det, og for kroppen er det ikke annerledes enn om du løper en tur (og det er jo sunt). Skjønner at man er redd for at det skal skje foran elever, men det gjør faktisk ingen ting. Etterhvert som områdene av hjernen lærer seg dette, så vil angsten forsvinne. Men man må på en måte bli likegyldig til om man har angst, man må ikke ønske angsten vekk. 

Du er åpenbart en ressurs, og jeg håper du setter inn alt på å jobbe igjen. Men jeg tror det handler mye om å endre sitt syn på angsten, noe man i målrettet terapi også kan jobbe med. Så finnes det jo ulike medisiner man kan bruke en periode mens man lærer de mer umodne delene av hjernen enn fornuften at det faktisk ikke finnes noen fare. 

Skrevet
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Hei igjen. Takk for det :-)

Det finnes jo mange veier til mål. Litt avhengig av om problemet er "ren" angst eller angst for angst. Jeg opplever at sistnevnte er det vanligste. Her tror jeg at man i større grad må "hoppe i det" (flåsete sagt, jeg vet), men man må erfare at hvis man sitter med en kunde og (i "verste" fall) får panikk, så vil man fortsatt greie å gjøre det man gjorde. Selv om pulsen er 180 og man føler at man mister kontrollen. Man gjør faktisk ikke det, og for kroppen er det ikke annerledes enn om du løper en tur (og det er jo sunt). Skjønner at man er redd for at det skal skje foran elever, men det gjør faktisk ingen ting. Etterhvert som områdene av hjernen lærer seg dette, så vil angsten forsvinne. Men man må på en måte bli likegyldig til om man har angst, man må ikke ønske angsten vekk. 

Du er åpenbart en ressurs, og jeg håper du setter inn alt på å jobbe igjen. Men jeg tror det handler mye om å endre sitt syn på angsten, noe man i målrettet terapi også kan jobbe med. Så finnes det jo ulike medisiner man kan bruke en periode mens man lærer de mer umodne delene av hjernen enn fornuften at det faktisk ikke finnes noen fare. 

Uansett hvor skyhøy angsten min er, så er det over tyve år siden jeg mistet kontrollen når jeg skulle prestere et eller annet. Mistet heller ikke kontrollen når jeg var vikar disse månedene. Men angsten min var skyhøy om ettermiddagene og kveldene, og gjennom skoledagen. Å være vikar er jo også ganske tøft, høyt stress, lite forberedelse, og du må være til stede med hele deg, selv om angsten herjer. Jeg er litt sånn som har angst før, under og etter det som skjer:wacko:. Og det er ikke alle klasser eller alle fag en egentlig vil ha. Man føler seg ikke kvalifisert til alt, men må gjerne ta det likevel. Så jeg må lære meg å sette ned kravene til meg selv. Vikartimer blir jo gjerne ikke perfekte. Men det er kanskje positivt at jeg etter tretten dagers bruk av brintellix er begynt å tenke slike tanker igjen. Det er en stund siden sist nemlig. Merker ikke så mye i forhold til depresjonen ennå, men det er kanskje et godt tegn.

Vet du om brintellix kan kobles med wellbutrin? Gikk før på cipralex og wellbutrin. Sluttet på wellbutrin fordi jeg måtte begynne på et antiepilektikum. Det sluttet jeg på rimelig raskt, men det ble ikke til at jeg begynte på igjen etterpå med wellbutrin. Lurer litt på om jeg kunne brukt den kombinasjonen hvis det er nødvendig, når jeg er helt stabil på brintellix?

Skrevet

I følge felleskatalogen vil kombinasjonen av Wellbutrin og Brintellix øke serumkonsentrasjonen av Brintellix. Derfor må man ha lavere dose av Brintellix, dersom de skal kombineres.

Skrevet
51 minutter siden, Tandorini skrev:

I følge felleskatalogen vil kombinasjonen av Wellbutrin og Brintellix øke serumkonsentrasjonen av Brintellix. Derfor må man ha lavere dose av Brintellix, dersom de skal kombineres.

Ok. Akkurat, da vet jeg det. takk for svar:o)

Skrevet
40 minutter siden, tilstede skrev:

Ok. Akkurat, da vet jeg det. takk for svar:o)

Du kan vel bruke de sammen, men vær obs på at Wellbutrin ikke har den samme effekten på angst og kan faktisk forverre angsten.

Er hovedproblemet depresjon med tiltaksløshet og manglende følelse av glede kan det fungere veldig bra. Har du en mer "nevrotisk"/engstelig depresjon og er angsten hovedproblemet, ville jeg styrt unna.

Skrevet
Et øyeblikk siden, issomethingwrong skrev:

Du kan vel bruke de sammen, men vær obs på at Wellbutrin ikke har den samme effekten på angst og kan faktisk forverre angsten.

Er hovedproblemet depresjon med tiltaksløshet og manglende følelse av glede kan det fungere veldig bra. Har du en mer "nevrotisk"/engstelig depresjon og er angsten hovedproblemet, ville jeg styrt unna.

Jeg har nok en depresjon med mye tiltaksløshet og lite glede, men er nevrotisk og engstelig i tillegg. Skal styre unna wellbutrin, og om jeg er heldig trenger jeg ikke noe annet enn brintellix.

Takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...