AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 Skrevet 1. mai 2016 Hvordan er reglene for helsepersonells tilgang til journaler nå som flere av regionene har fått felles journalsystem? Kan alle gå inn i journalen til alle? Eller er det bare den som behandler den bestemte personen som har tilgang? Kan en nysgjerrig ørelege sjekke journaler som har med psykatri å gjøre? Og er det fri tilgang for alle på ett DPS eller også mellom enhetene? Anonymkode: 8ff6b...7c7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 Skrevet 1. mai 2016 Ikke alle kan gå inn og sjekke din journal, kunne de som er behandler deg.Det er ulovlig for annet helsepersonell å snoke i din journal. De må også logge seg inn og da kan det ses hvem som har dett journalen. Det er også et prinsipp som heter need to nove det vil si at den informasjonen som gis om deg fra en behandler til en annen eller til NAV skal bare inneholde det som er relevant for behandlingen eller andre offentlige steder nå vite for å kunne ta en riktig bedømming av din sak. Anonymkode: d120f...8de 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 Skrevet 1. mai 2016 Men da er det kanskje forskjell på KAN i teorien og praksis? At de kan hvis de vil men de risikerer da å bli tatt? Eller får de opp melding som sier "du har ikke tilgang"? Anonymkode: 8ff6b...7c7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 Skrevet 1. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle kan gå inn og sjekke din journal, kunne de som er behandler deg.Det er ulovlig for annet helsepersonell å snoke i din journal. De må også logge seg inn og da kan det ses hvem som har dett journalen. Det er også et prinsipp som heter need to nove det vil si at den informasjonen som gis om deg fra en behandler til en annen eller til NAV skal bare inneholde det som er relevant for behandlingen eller andre offentlige steder nå vite for å kunne ta en riktig bedømming av din sak. Anonymkode: d120f...8de * Need to know Ikke need to nove. Anonymkode: 13f1d...ccc 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 Skrevet 1. mai 2016 Det er da for helvete helt unødvendig å hakke på en feilstavelse i engelsk,jævla lavmål ,har du ikke noe bedre å ta deg til så stakkars deg . Anonymkode: d120f...8de 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. mai 2016 Skrevet 1. mai 2016 Det er nok noe ulik praksis i ulike HF om hvor mange som KAN lese en journal. Uansett er det langt flere som KAN lese enn de som trenger å lese. Dvs at det er lagt inn i dette et skjønn og ikke minst et stort ansvar for det enkelte helsepersonell. I utgangspunktet gjelder taushetsplikt og forbud mot å søke etter andre opplysninger enn de en streng tatt trenger (Helsepersonelloven §§ 21 og 22). Det er ikke tvil om at mange steder har en mer praktisert Nice to know enn Need to know. Bl. a. i vår klinikk har vi hatt en streng innstramming på dette med utallige kurs og informasjonskampanjer. I noen definerte situasjoner trenger en ikke å "aktualisere" sin lesing. For eksempel kan jeg lese alle journaler på pasienter innlagt på den sengepost jeg er tilknyttet og også på de polikliniske pasienter som jeg er registrert som behandler for, uten å aktualisere. Går jeg derimot inn på journalen til en pasient som ikke fyller disse kravene, kommer det opp et vindu der jeg må krysse av for hvorfor jeg leser journalen. Journaltilgang sjekkes jevnlig: Dels som tilfeldige stikkprøver, dels fordi pasienter ber om det, og neste obligatorisk om det er kjendiser som er innlagt. Konsekvensen av journalsniking er alvorlige for den helsearbeider som har gjort det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2016 Skrevet 1. mai 2016 Takk for svar! Men betyr det at tilgangen er der enten det gjelder en pasient på ditt DPS, eller et annet DPS i regionen, eller BPU,eller legevakten eller kirurgi? Eller er den begrenset til hver enhet i det minste? Anonymkode: 8ff6b...7c7 0 Siter
Tandorini Skrevet 2. mai 2016 Skrevet 2. mai 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Men betyr det at tilgangen er der enten det gjelder en pasient på ditt DPS, eller et annet DPS i regionen, eller BPU,eller legevakten eller kirurgi? Eller er den begrenset til hver enhet i det minste? Anonymkode: 8ff6b...7c7 Legevakt er kommunalt, de deler ikke journalsystem med sykehusene. Så der er det ingen mulighet for at helsepersonell kan lese "på tvers". Legevakten har heller ikke tilgang til fastlegens journaler. Med tanke på sykehus kan jeg bare svare for St. Olavs hospital. Der er det en sperre mellom somatikk og psykiatri. Dvs. at de som gir deg psykiatrisk helsehjelp ikke har tilgang til annet enn psykiatrijournalen din. Likedan har de som yter somatisk helsehjelp ingen tilgang til psykiatrijournalen din. Du kan når som helst be om en oversikt over hvem som har vært og lest i journalen din. Men det er klart - da har det allerede skjedd. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 2. mai 2016 Skrevet 2. mai 2016 20 minutter siden, Tandorini skrev: Legevakt er kommunalt, de deler ikke journalsystem med sykehusene. Så der er det ingen mulighet for at helsepersonell kan lese "på tvers". Legevakten har heller ikke tilgang til fastlegens journaler. Med tanke på sykehus kan jeg bare svare for St. Olavs hospital. Der er det en sperre mellom somatikk og psykiatri. Dvs. at de som gir deg psykiatrisk helsehjelp ikke har tilgang til annet enn psykiatrijournalen din. Likedan har de som yter somatisk helsehjelp ingen tilgang til psykiatrijournalen din. Du kan når som helst be om en oversikt over hvem som har vært og lest i journalen din. Men det er klart - da har det allerede skjedd. Hei! Da er det forskjellig fra Ullevål universitetssykehus. Da jeg var innlagt på en somatisk avdeling, hadde legene, lest alt det nevrologen/psykiateren på nevrohabiliteringen hadde skrevet, så de visste jeg hadde autisme og alt annet som stod om meg der. Jeg tenkte ikke på det da, men jeg har tenkt i ettertid at da er det viktig det som står der er korrekt i vertfall. Jeg har ikke brydd meg så mye om journaler, men da forstod jeg at det kan være uheldig om det fremkommer feil informasjon. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 Skrevet 2. mai 2016 2 timer siden, Tandorini skrev: Legevakt er kommunalt, de deler ikke journalsystem med sykehusene. Så der er det ingen mulighet for at helsepersonell kan lese "på tvers". Legevakten har heller ikke tilgang til fastlegens journaler. Med tanke på sykehus kan jeg bare svare for St. Olavs hospital. Der er det en sperre mellom somatikk og psykiatri. Dvs. at de som gir deg psykiatrisk helsehjelp ikke har tilgang til annet enn psykiatrijournalen din. Likedan har de som yter somatisk helsehjelp ingen tilgang til psykiatrijournalen din. Du kan når som helst be om en oversikt over hvem som har vært og lest i journalen din. Men det er klart - da har det allerede skjedd. Jeg vet at på en del andre sykehus kan legene (og muligens psykologene) se både psykiatri -og somatikkjournalen, mens sykepleiere og annet helsepersonell kun kan se den delen av journalen de jobber med (somatikk eller psykiatri). Uansett har vel alle leger i offentlige helseforetak tilgang til de elektroniske reseptene, og dermed kan man lese en del ut av det også. Anonymkode: 15f0e...647 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. mai 2016 Skrevet 2. mai 2016 Det er korrekt at legene har utvidet tilgang. Uansett så logges oppslag. Det er mulig å få journalen sperret for navngitte personer. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2016 Skrevet 2. mai 2016 17 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Det er nok noe ulik praksis i ulike HF om hvor mange som KAN lese en journal. Uansett er det langt flere som KAN lese enn de som trenger å lese. Dvs at det er lagt inn i dette et skjønn og ikke minst et stort ansvar for det enkelte helsepersonell. I utgangspunktet gjelder taushetsplikt og forbud mot å søke etter andre opplysninger enn de en streng tatt trenger (Helsepersonelloven §§ 21 og 22). Det er ikke tvil om at mange steder har en mer praktisert Nice to know enn Need to know. Bl. a. i vår klinikk har vi hatt en streng innstramming på dette med utallige kurs og informasjonskampanjer. I noen definerte situasjoner trenger en ikke å "aktualisere" sin lesing. For eksempel kan jeg lese alle journaler på pasienter innlagt på den sengepost jeg er tilknyttet og også på de polikliniske pasienter som jeg er registrert som behandler for, uten å aktualisere. Går jeg derimot inn på journalen til en pasient som ikke fyller disse kravene, kommer det opp et vindu der jeg må krysse av for hvorfor jeg leser journalen. Journaltilgang sjekkes jevnlig: Dels som tilfeldige stikkprøver, dels fordi pasienter ber om det, og neste obligatorisk om det er kjendiser som er innlagt. Konsekvensen av journalsniking er alvorlige for den helsearbeider som har gjort det. Gjelder journalsniking for NAV også? Anonymkode: 17fb5...143 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. mai 2016 Skrevet 2. mai 2016 NAV har ikke tilgang til sykehusets journaler. Om en NAV-ansatt snikker i NAV sine journaler, gjelder samme regler. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.