Gå til innhold

NHD - Om blikkkontakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg unngår blikkontakt helt konsekvent, men uten at andre merker det i noen særlig grad fordi jeg ser i retning av andres ansikt i en viss grad når jeg snakker med noen. Jeg bare unngår å se, bruker øynene ufokusert. Jeg legger også i svært liten grad merke til visuelle ting rundt meg, det er bare når jeg leser jeg fokuserer på det jeg ser.

Siden jeg alltid har hatt det slik, så er det ikke så lenge siden jeg oppdaget hvor lite jeg ser og hvor sterk motvilje jeg har mot å møte andres blikk.  Vet ikke om det er noe poeng å endre dette mønsteret, men jeg opplever meg som ganske fastlåst. Sliter mye med en fundamental usikkerhet i forhold til andre mennesker, men oppfattes nok snarere som selvsikker enn usikker av andre.

Hvordan forstå dette med at blikkontakt oppleves som umulig? Er det realistisk at dette kan bli annerledes? Jeg kan godt overstyre meg selv og se mer på andres øyne, men da "ser" jeg enda mindre enn ellers fordi jeg fjerner meg både emosjonelt og ved å gjøre noe med øynene mine som gjør at jeg ikke oppfatter noe.

Anonymkode: 9f95a...625

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg unngår blikkontakt helt konsekvent, men uten at andre merker det i noen særlig grad fordi jeg ser i retning av andres ansikt i en viss grad når jeg snakker med noen. Jeg bare unngår å se, bruker øynene ufokusert. Jeg legger også i svært liten grad merke til visuelle ting rundt meg, det er bare når jeg leser jeg fokuserer på det jeg ser.

Siden jeg alltid har hatt det slik, så er det ikke så lenge siden jeg oppdaget hvor lite jeg ser og hvor sterk motvilje jeg har mot å møte andres blikk.  Vet ikke om det er noe poeng å endre dette mønsteret, men jeg opplever meg som ganske fastlåst. Sliter mye med en fundamental usikkerhet i forhold til andre mennesker, men oppfattes nok snarere som selvsikker enn usikker av andre.

Hvordan forstå dette med at blikkontakt oppleves som umulig? Er det realistisk at dette kan bli annerledes? Jeg kan godt overstyre meg selv og se mer på andres øyne, men da "ser" jeg enda mindre enn ellers fordi jeg fjerner meg både emosjonelt og ved å gjøre noe med øynene mine som gjør at jeg ikke oppfatter noe.

Skulle du ønske at dette kunne bli annerledes eller er det greit for deg at det er slik?

Skrevet (endret)
Den ‎03‎.‎05‎.‎2016 at 8.43, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du ? Dette kan mer eller mindre forandre seg med årene. Er du interessert nok  i andre mennesker ? Hva er vanskeligst , å ha blikk kontakt når du snakker, eller når en snakker til deg ?  Hva tror du er grunnen til at du ikke har blikk-kontakt  når du snakket med noen ? 

Endret av FGT

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...