Gå til innhold

NHD- Siden du er lege, kan du gi meg en forklaring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er ei kvinne på 45 år. Bruker Lamictal og AP medisin. Fikk tatt blodprøve hos legen og fikk vite at kolesterolet var på 6,9, men høy HDL 2,3.

Skjønner ingenting av dette.. Fikk det på SMS og legen har tatt fri. Kan du hjelpe meg med en liten forklaring? Er dette farlig høyt kolesterol og tror du jeg bør gjøre noe? Er ikke særlig overvektig (ca 3 kilo) og spiser temmelig sunt. 

Takknemlig for svar!

Anonymkode: ba913...3c8

AnonymBruker
Skrevet

HDL er gode kolesterolet, så det behøver du ikke tenke at er høyt (det bør være over 1.3 hos kvinner). 6.9 total var før i tiden helt normalt kolesterolnivå. Min hjertelege sier at mange tjener gode penger på at det ble totalen der ble senket til 5 ;) Med andre ord ikke noe farlig med tall du fremlegger her. 

Over til Nhd...

Anonymkode: 5869a...a7d

Skrevet

Hvis du spiser sunt, ikke er nevneverdig overvektig og ikke røyker, så gjør du jo allerede det du kan. I tillegg har du høyt og fint HDL, det er nok blant årsakene til at kolesterolet ditt er litt høyt.

Har du mange risikofaktorer ellers for hjerte/karsykdom? Arv, blodtrykk, diabetes? Hvis ikke ville i alle fall jeg vært veldig skeptisk til å ta kolesterolsenkende resten av livet, men det er bare meg.

Over til NHD ja :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Referanseområdet for deg er 3,3-6,9 mmol/l. Dvs at 95% av friske personer på din alder har verdier i dette området.

Referansegrense er ikke det samme som risikogrense. Du kunne gjerne hatt litt lavere totalkolesterol. Noe mer grønnsaker, fisk og kylling i maten. Litt mindre fett og karbohydrater (brød, potet, ris og pasta).

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Referanseområdet for deg er 3,3-6,9 mmol/l. Dvs at 95% av friske personer på din alder har verdier i dette området.

Referansegrense er ikke det samme som risikogrense. Du kunne gjerne hatt litt lavere totalkolesterol. Noe mer grønnsaker, fisk og kylling i maten. Litt mindre fett og karbohydrater (brød, potet, ris og pasta).

Prøver å spise sunt, men jeg får vel forsøke å redusere på karbohydrater. Fett er ikke et problem. Min mor har høyt kolesterol så det kan kanskje ligge litt i genene? Jeg røyker ikke og har ikke høyt blodtrykk. Bør jeg måle kolesterolet igjen etter en stund? Er det "lett" å regulere verdiene med mer riktig kosthold? 

Ellers TAKK for svar både til deg og de andre.

Anonymkode: ba913...3c8

Skrevet

Jeg ville endret litt på kostholdet og målt igjen om 6 mnd.

Hvis det ikke kom under 6, ville jeg tatt atorvastatin/Lipitor 20 mg per døgn og målt igjen etter 3 mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Arvelig forhøyet kolesterol. https://www.lhl.no/hjertesykdom/arvelig-forhoyet-kolesterol/

Dette viser at det ikke behøver å være kosthold og livsstil som er årsaken til høyt kolesterol, og at endringer på dette ofte ikke er nok. I de fleste tilfeller vil medisin være nødvendig. Min bestemor, mor og jeg har alle dette.

Uansett er et godt kosthold med fisk, grønnsaker, lite mettet fett og begrenset "raske" karbohydrater viktig. Noe det forsåvidt er for alle.

Anonymkode: d0adc...7c3

swingstang
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arvelig forhøyet kolesterol. https://www.lhl.no/hjertesykdom/arvelig-forhoyet-kolesterol/

Dette viser at det ikke behøver å være kosthold og livsstil som er årsaken til høyt kolesterol, og at endringer på dette ofte ikke er nok. I de fleste tilfeller vil medisin være nødvendig. Min bestemor, mor og jeg har alle dette.

Uansett er et godt kosthold med fisk, grønnsaker, lite mettet fett og begrenset "raske" karbohydrater viktig. Noe det forsåvidt er for alle.

Anonymkode: d0adc...7c3

Du vil i alle tilfelle kunne senke kolesterol noe med kostholdsendring. Men ikke nok.

Egen erfaring. :-)

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at mosjon/trening også hjelper på å senke kolesterolverdier. I tillegg senker det også nivået av triglyserider. Men igjen sagt, du har ikke for høyt kolesterol, men helt normale verdier. Og bra av det gode :)

Anonymkode: 5869a...a7d

Skrevet

Det fine med trening er også at det påvirker HDL/LDL-ratioen gunstig. HDL stiger og LDL synker.

Skrevet

Jeg prøver få ned det skadelige kolesterolet med trening og sunn mat. Skal ta blodprøver i morgen... Tenk om jeg ikke lykkes 

Skrevet
1 time siden, Annkarin skrev:

Jeg prøver få ned det skadelige kolesterolet med trening og sunn mat. Skal ta blodprøver i morgen... Tenk om jeg ikke lykkes 

Da får du sette din lit til Lipitor :-)

Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Da får du sette din lit til Lipitor :-)

Hei NHD.

Du er kanskje feil mann å diskutere dette med, men hva tenker du rundt de mange relativt motstridende meningene rundt kolesterolets betydning for hjerte/karsykdom?

Jeg har hatt noe ugunstige kolesterolverdier hele livet (uavhengig av vekt). Tok i 2011 CT av kransårene pga brystsmerter (helt åpne) og medisinsk sjef hos Unilabs sa "glem kolesterolet, det er en hype". Når jeg annethvert år tar helsesjekk med ultralyd (sist gang ganske nylig) så får jeg høre at jeg har årevegger som en i konfirmasjonsalder og absolutt ingen avleiringer. Dette altså til tross for ugunstige kolesterolverdier. 

Er høyt kolesterol i fravær av røyking og høyt blodtrykk egentlig noe som trenger medikamentell behandling?

Skrevet

Min bakgrunn: Jeg har min ettårige sideutdannelse i kardiologi. Jeg har også hospitert på kardiologen under alle mine overlegepermisjoner. Dessuten har jeg brukererfaring (det er jo så korrekt i dag).

Jeg leste nettopp en større sammendragsartikkel  i et anerkjent, internasjonalt tidsskrift. Der stilte en spørsmål til den forebyggende effekten av betablokker, men betydningen av kolesterolbehandling mente en var veldokumentert.

Skrevet
13 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Min bakgrunn: Jeg har min ettårige sideutdannelse i kardiologi. Jeg har også hospitert på kardiologen under alle mine overlegepermisjoner. Dessuten har jeg brukererfaring (det er jo så korrekt i dag).

Jeg leste nettopp en større sammendragsartikkel  i et anerkjent, internasjonalt tidsskrift. Der stilte en spørsmål til den forebyggende effekten av betablokker, men betydningen av kolesterolbehandling mente en var veldokumentert.

Uff, hvorfor sa du ikke det i 2010 da jeg var så redd for hjertet mitt og fikk svar av deg på Eksperthjelp? :-) Når jeg sa at du var feil mann å diskutere med, så betvilte jeg ikke kompetansen din, men heller at "konspirasjonsteorier" / "alternativ tenkning" i medisin faller i dårlig jord.

Kan det være at det er kombinasjonen av høyt blodtrykk og høyt kolesterol som er problematisk og skader blodårene? De i min familie som har fått koronarsykdom har begge deler, mens de som bare har høyt kolesterol er friske. Det er klart man blir i tvil når en overlege sier rett ut at kolesterol er ufarlig, men på en annen side er jo denne personen en venn av Uffe Ravnskov, så man skal kanskje ikke ta dette helt for god fisk.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, issomethingwrong skrev:

Uff, hvorfor sa du ikke det i 2010 da jeg var så redd for hjertet mitt og fikk svar av deg på Eksperthjelp? :-) Når jeg sa at du var feil mann å diskutere med, så betvilte jeg ikke kompetansen din, men heller at "konspirasjonsteorier" / "alternativ tenkning" i medisin faller i dårlig jord.

Kan det være at det er kombinasjonen av høyt blodtrykk og høyt kolesterol som er problematisk og skader blodårene? De i min familie som har fått koronarsykdom har begge deler, mens de som bare har høyt kolesterol er friske. Det er klart man blir i tvil når en overlege sier rett ut at kolesterol er ufarlig, men på en annen side er jo denne personen en venn av Uffe Ravnskov, så man skal kanskje ikke ta dette helt for god fisk.

I min familie er det mye hjerneslag, og flere går på kolesterolsenkende medisiner pga det. Det skremmer meg..

Anonymkode: 5fffc...9b5

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I min familie er det mye hjerneslag, og flere går på kolesterolsenkende medisiner pga det. Det skremmer meg..

Anonymkode: 5fffc...9b5

Det er klart det er skremmende. Særlig fire faktorer er avgjørende: Gener, BT, kolesterol og røyking. Gener kan vi ikke gjøre noe med, så da må en være desto nøyere med de tre andre.

Skrevet

Bruk av mange nyere AP gir en økt risiko for økning av lipider i serum (mest for triglyserider, men og økte kolesterolverdier er beskrevet). Dette kan og gjelde de pasientene som ikke har vektøkning som bivirkning. 

Fra forsiktighetsregler for Seroquel: 

Lipider: Det er sett stigning av triglyserider, LDL- og totalkolesterol og reduksjon i HDL-kolesterol. Endringer i lipidnivåer skal håndteres iht. klinisk praksis.

Derfor skal alltid dette måles før oppstart og under pågående behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...