mumrikks Skrevet 3. mai 2016 Skrevet 3. mai 2016 Hei. Kan lithium bidra til økt stoffskifte? Har noen symptom på dette, i tillegg til struma. Blodprøver for en stund tilbake viste greie verdier. Kan dette endre seg raskt? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 3. mai 2016 Skrevet 3. mai 2016 Lithium gir vanligvis lavt stoffskifte (hypotyreose). Men når en spør med KAN, må jeg svare ja. Alt KAN skje, selv om det meste er svært sjeldent. Husk Lockerbie. 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 3. mai 2016 Skrevet 3. mai 2016 Jeg opplevde ihvertfall at mitt ble litt for høyt først, før det ble lavt. Tror det var for høyt i noen måneder, og akkurat da jeg skulle behandles for det, skiftet det til lavt. Dette er visst vanlig i følge min fastlege, men jeg har ikke fått helt klarhet i om det er snakk om forskjellige "typer" hypotherose. Altså om det ikke er en betennelse (og autoimmun sykdom) når det skyldes Litium. 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 3. mai 2016 Skrevet 3. mai 2016 33 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Lithium gir vanligvis lavt stoffskifte (hypotyreose). Men når en spør med KAN, må jeg svare ja. Alt KAN skje, selv om det meste er svært sjeldent. Husk Lockerbie. Spør deg direkte jeg. Håper du har mulighet for å svare, siden dette temaet tilfeldigvis er aktuelt for meg om dagen. Hva er det egentlig litium gjør som skader kjertelen? På hvilken måte mener jeg, i form av om den skaper betennelse og autoimmun sykdom, eller om man får en annen form for stoffskifte sykdom hvor man ikke utvikler antistoffer mot kjertelen? Har lurt på dette lenge, da jeg fikk lavt stoffskifte akkurat mens jeg gikk på litium. Har jo alltid antatt at dette er årsaken, men på siste blodprøve tok jeg utvidede prøver, med utslag på antistoffer mot kjertelen. Lurer da på om det betyr at hos meg var det bare tilfeldig at jeg brukte litium samtidig, og at jeg sannsynlig ville fått sykdommen uansett? Hadde en ganske sløv fastlege på den tiden, som fulgte dårlig opp (med unntak av serum litium). Jeg tror derfor ikke det ble tatt utvidede prøver den gang, og er derfor litt nysgjerrig på om jeg i alle år har tatt feil av årsaken. Er det mulig at man ikke har antistoff i begynnelsen men får det ettersom årene går (med Levaxin?) 0 Siter
Gondor Skrevet 4. mai 2016 Skrevet 4. mai 2016 Jeg er fly forbannet på både min fastlege og psykiater som ikke informerte meg om at lithium kunne føre til hypotyreose. Nå må jeg streve med det også i tillegg til alt det andre dritet jeg bære på. De burde fått en rett på trynet begge to. 1 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 16 timer siden, Gondor skrev: Jeg er fly forbannet på både min fastlege og psykiater som ikke informerte meg om at lithium kunne føre til hypotyreose. Nå må jeg streve med det også i tillegg til alt det andre dritet jeg bære på. De burde fått en rett på trynet begge to. Enig med deg. Jeg fikk heller ingen info om dette, eller hvor alvorlig hypotherose faktisk kan være. Ikke minst det at ikke alle blir bra av medisiner mot det. I tillegg har det vist seg at jeg ikke er bipolar og skulle derfor aldri hatt litium heller. Nå er dette sannsynlig den eneste grunnen til at jeg ikke kan være i jobb. Skulle ønske jeg bodde i USA, så kunne jeg sikkert saksøkt staten..;-) 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 Jeg visste ikke selv før helt i det siste hvor alvorlig hypotyreose egentlig kan være. Har selv hatt perioder hvor jeg har prøvd å kutte ut Levaxin pga bivirkninger. Uten medisiner (og evt noe egenproduksjon igjen i kjertelen dør man faktisk innen forholdsvis kort tid). Fikk litt sjokk over at dette har blitt tatt så lett på av helsevesenet i alle år da jeg fant ut dette. Det har vel med å gjøre at så og si alle responderer på medisiner, men mange er langt i fra friske av den grunn. 0 Siter
Annkarin Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 Jeg har ikke blitt advart mot en eneste bivirkning ever på noe av det jeg har brukt. Jeg fikk nesten lavt stoffskifte på litium, men det kom seg av seg selv igjen. 0 Siter
Annkarin Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 2 minutter siden, Beautiful_Creatures skrev: Jeg visste ikke selv før helt i det siste hvor alvorlig hypotyreose egentlig kan være. Har selv hatt perioder hvor jeg har prøvd å kutte ut Levaxin pga bivirkninger. Uten medisiner (og evt noe egenproduksjon igjen i kjertelen dør man faktisk innen forholdsvis kort tid). Fikk litt sjokk over at dette har blitt tatt så lett på av helsevesenet i alle år da jeg fant ut dette. Det har vel med å gjøre at så og si alle responderer på medisiner, men mange er langt i fra friske av den grunn. Dør man? Kjenner ei med arvelig lavt stoffskifte medfødt som kuttet medisin fordi det ikke hjalp henne uansett og hun lever hun, men hu og søsteren har utviklet ME pga det lave stoffskiftet. Kanskje jeg har misforstått noe, skal spørre henne 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 Hvis man ikke har kjertel (noen er født uten), eller ikke har egenproduksjon igjen (som endel etter mange år på Levaxin), så ja, da dør man til slutt. Uten stoffskiftehormoner i kroppen stanser alle kroppens funksjoner opp. Alle cellene i kroppen vår er avhengig A disse hormonene. De fleste har nok litt egenproduksjon igjen, men man kan bli skikkelig dårlig, og det finnes alvorlige tilfeller pga kutt av Levaxin over lengre tid. Jeg tror jeg ville oppfordrer de du kjenner annkarin til å sjekke stoffskiftet sitt på nytt. Symptomer på umedisinert lavt stoffskifte kan nok minne mye og ME på mange måter. (Lever med en med ME, så vet hva jeg snakker om). 0 Siter
Annkarin Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 5 minutter siden, Beautiful_Creatures skrev: Hvis man ikke har kjertel (noen er født uten), eller ikke har egenproduksjon igjen (som endel etter mange år på Levaxin), så ja, da dør man til slutt. Uten stoffskiftehormoner i kroppen stanser alle kroppens funksjoner opp. Alle cellene i kroppen vår er avhengig A disse hormonene. De fleste har nok litt egenproduksjon igjen, men man kan bli skikkelig dårlig, og det finnes alvorlige tilfeller pga kutt av Levaxin over lengre tid. Jeg tror jeg ville oppfordrer de du kjenner annkarin til å sjekke stoffskiftet sitt på nytt. Symptomer på umedisinert lavt stoffskifte kan nok minne mye og ME på mange måter. (Lever med en med ME, så vet hva jeg snakker om). Snakket med de nå. Hun ble passet på med blodprøver da hun gikk uten medisin. Men nå går de begge på ny medisin 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.