Gå til innhold

NHD: Valium/Xanor/Sobril mot PTSD?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg har hatt (k-) ptsd nesten hele livet. Har også hatt mange andre diagnoser (panikkangst, depresjon, dissosiativ lidelse etc). Jeg har gått i behandling i 10 år, prøvd stabiliserende, psykoterapi, kognitiv terapi, grupper for overgrepsutsatte etc. Har også prøvd mye medikamenter, cipralex, zyprexa, remeron etc. 

Til en viss grad er jeg bedre nå enn jeg var, men angstanfallene kommer alltid tilbake og jeg kan ikke huske en dag i mitt liv at jeg våknet uten en forferferdelig angst. Når jeg bodde i utlandet fikk jeg en stund valium etter behov, det er noe av det eneste som har funka for meg og var ofte forskjellen mellom å komme meg ut døra den dagen eller ikke. Nå vet jeg at det er mange som er i mot benzoer, men tror du dette er noe som ka hjelpe meg? Jeg ønsker ikke ta det hver dag, men som en hjelp når ting er som værst. 

Ville du anbefalt dette? Eventuelt hvorfor/hvorfor ikke? Og hva kunne vært et annet alternativ? Er sykmeldt og har prøvd det meste... 

Takk for hjelpen! 

Anonymkode: 95425...55d

AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen som har noe svar eller råd på dette? Jeg er ganske desperat. DPS mener at fastlegen kan skrive ut medisiner og at jeg har prøvd mye av det som er å prøve allerede. Ble såpass dårlig en dag at jeg tok kontakt med legevakta, de sendte meg hjem med vallergan for søvn, men det hjelper meg ingenting. Enten jeg tar 1 eller 3 piller; det er har null effekt på mine symptomer. I den perioden jeg fikk valium for noen år tilbake var den eneste gangen jeg har opplevd at et legemiddel ga meg virkelig god hjelp, jeg tror det kunne fått meg ut av en sykemelding og tilbake i en delvis stilling. Er det noen som har noen tanker om det i det hele tatt? :(

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ingen som har noe svar eller råd på dette? Jeg er ganske desperat. DPS mener at fastlegen kan skrive ut medisiner og at jeg har prøvd mye av det som er å prøve allerede. Ble såpass dårlig en dag at jeg tok kontakt med legevakta, de sendte meg hjem med vallergan for søvn, men det hjelper meg ingenting. Enten jeg tar 1 eller 3 piller; det er har null effekt på mine symptomer. I den perioden jeg fikk valium for noen år tilbake var den eneste gangen jeg har opplevd at et legemiddel ga meg virkelig god hjelp, jeg tror det kunne fått meg ut av en sykemelding og tilbake i en delvis stilling. Er det noen som har noen tanker om det i det hele tatt? :(

Er alternativet full sykemelding er benzo bedre, vil jeg mene,

Anonymkode: 3d958...196

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med den sykehistorien inkl behandlingsforsøk, ville jeg halt klart vurdert å gi deg benzo av og til. Valium eller Sobril.

Xanor er hel utelukket.

Skrevet

Jeg har slitt med angst i 20 år, har ikke fått noen hjelp til for 2 år siden, da begynte jeg på Valium og jeg har ikke hatt det så bra på lenge, men etter at jeg byttet lege nektet legen å skrive ut valium, men satt meg på sobril. Med sobril har jeg søvnvansker, vondt i hode, svimmel, føles ut som jeg er full HVIS jeg ikke tar sobril hver dag. Med valiumen kunne jeg la vær å ta pille to dager uten noe problem, men med sobril, så våkner jeg opp kjempe svimmel og må forte meg å ta en pille! 

kan ikke fatte at legen heller vil gi sobril en valium !! 

AnonymBruker
Skrevet

Sobril fungerer bra for meg ,har det til fast daglig bruk ,men tar ved behov ingen bivirkninger eller følelse av avhengighet. 

Så godt alternativ det .

Anonymkode: 6bdce...6d0

Skrevet
10 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Med den sykehistorien inkl behandlingsforsøk, ville jeg halt klart vurdert å gi deg benzo av og til. Valium eller Sobril.

Xanor er hel utelukket.

Kan jeg spørre hvorfor?

Skrevet

Xanor er så vidt jeg forstår en versting innen misbruk. Jeg fikk Xanor i forkant av en MR-undersøkelse for noen år siden. Hadde forsøkt MR tidligere, med 15 mg Valium, uten å ha sjanse til å gjennomføre. Tok 4 mg Xanor. Hadde verken tatt Valium eller Xanor før dette. Husker nesten ingenting fra undersøkelsen og tiden rett før og rett etter. Venninnen min sa hun strevde med å holde maska, for jeg oppførte meg skikkelig ruset/full. La meg til å sove etter MR (ettermiddag), og sov til morgenen etter. Følte meg fortsatt susete i hodet hele neste dag. Så om noen skulle ønske virkelighetsflukt/rus er det absolutt et legemiddel som gir en det.

Skrevet
2 timer siden, Tandorini skrev:

Xanor er så vidt jeg forstår en versting innen misbruk. Jeg fikk Xanor i forkant av en MR-undersøkelse for noen år siden. Hadde forsøkt MR tidligere, med 15 mg Valium, uten å ha sjanse til å gjennomføre. Tok 4 mg Xanor. Hadde verken tatt Valium eller Xanor før dette. Husker nesten ingenting fra undersøkelsen og tiden rett før og rett etter. Venninnen min sa hun strevde med å holde maska, for jeg oppførte meg skikkelig ruset/full. La meg til å sove etter MR (ettermiddag), og sov til morgenen etter. Følte meg fortsatt susete i hodet hele neste dag. Så om noen skulle ønske virkelighetsflukt/rus er det absolutt et legemiddel som gir en det.

Det er ikke rart du kjente deg drogget, du fikk en høy dose Xanor. Du kan heller ikke sammenligne mg på benzo. Om jeg husker riktig er Xanor 4 mg tilsvarende Valium 40 mg. Xanor skrives heller ikke ut uten at absolutt alt annet er forsøkt. I forhold til trådstarters tilfelle ser jeg helt klart problemet med blant annet (utover et evt misbruk)  Xanor og terapi, men jeg har også sett hvordan Xanor har fungert som en redning for tilfeller lik trådstarter, skjønt klarer h*n seg på Sobril/Valium så er selvsagt det det beste.

Skrevet
3 timer siden, XbellaX skrev:

Det er ikke rart du kjente deg drogget, du fikk en høy dose Xanor. Du kan heller ikke sammenligne mg på benzo. Om jeg husker riktig er Xanor 4 mg tilsvarende Valium 40 mg. Xanor skrives heller ikke ut uten at absolutt alt annet er forsøkt. I forhold til trådstarters tilfelle ser jeg helt klart problemet med blant annet (utover et evt misbruk)  Xanor og terapi, men jeg har også sett hvordan Xanor har fungert som en redning for tilfeller lik trådstarter, skjønt klarer h*n seg på Sobril/Valium så er selvsagt det det beste.

80 mg tror jeg. 

Høres jo helt sykt ut at noen får 4 mg Xanor uten å ha brukt det før.

AnonymBruker
Skrevet

Bakdelen med xanor, rivotril og slike potente benzo, er att alle andre benzo virker ikke når man har brukt de.

Anonymkode: 492f7...0a6

AnonymBruker
Skrevet
Den Tuesday, May 03, 2016 at 17.05, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Jeg har hatt (k-) ptsd nesten hele livet. Har også hatt mange andre diagnoser (panikkangst, depresjon, dissosiativ lidelse etc). Jeg har gått i behandling i 10 år, prøvd stabiliserende, psykoterapi, kognitiv terapi, grupper for overgrepsutsatte etc. Har også prøvd mye medikamenter, cipralex, zyprexa, remeron etc. 

Til en viss grad er jeg bedre nå enn jeg var, men angstanfallene kommer alltid tilbake og jeg kan ikke huske en dag i mitt liv at jeg våknet uten en forferferdelig angst. Når jeg bodde i utlandet fikk jeg en stund valium etter behov, det er noe av det eneste som har funka for meg og var ofte forskjellen mellom å komme meg ut døra den dagen eller ikke. Nå vet jeg at det er mange som er i mot benzoer, men tror du dette er noe som ka hjelpe meg? Jeg ønsker ikke ta det hver dag, men som en hjelp når ting er som værst. 

Ville du anbefalt dette? Eventuelt hvorfor/hvorfor ikke? Og hva kunne vært et annet alternativ? Er sykmeldt og har prøvd det meste... 

Takk for hjelpen! 

Jeg sliter med angst og har fått resept på Sobril 15 mg, der jeg tar en halv ved behov. Klarer meg meg en pakke på 30 stk i året. , så legen min ser ikke noe problem med å skrive ut disse vanedannnede  tablettene til meg fordi han ser jeg har kontroll. Kan anbefales. Er godt å vite bare det at jeg har dem liggende tilgjengelig om jeg virkelig skulle slite. Hør med legen din du!

Anonymkode: e4446...e66

Skrevet
3 timer siden, issomethingwrong skrev:

80 mg tror jeg. 

Høres jo helt sykt ut at noen får 4 mg Xanor uten å ha brukt det før.

Nå skal jeg ikke kuppe hele tråden her. Men: Det var såpass ekstrem panikk under forsøk med Valium at jeg neste gang fikk med meg noen Xanor og beskjed om å ta 2-4 mg før undersøkelse. Selv med den doseringen husker jeg øyeblikket jeg ble kjørt inn i MR-maskina, og at jeg spente meg helt, før jeg igjen slappet av.

Joda, jeg har forstått i ettertid at det var en heftig dose. Men tror ikke undersøkelsen ville latt seg gjennomføre uten såpass mye. Dette var siste utvei før narkose.

Poenget er uansett at jeg forstår at folk skulle ønske å ruse seg på disse, om de først ønsker den typen rus. Tablettene var på 2 mg, det er ganske heftig å bli SÅ ruset på to tabletter av noe. Jeg er glad jeg aldri har hatt noen nytelse av rus. Rusmisbruk starter jo gjerne med en resept. Er man disponibel, så kan løpet vært kjørt.

AnonymBruker
Skrevet

jeg tok 4mg rivotril en gang, jeg skulle til ØNH undersøkelse, jeg brekker meg lett. Da ble jeg ganske så ruset. Husker bare bruddstykker.

Anonymkode: 492f7...0a6

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt denne heksejakta på sterke benzoer, man må jo utvise forsiktighet og legen må passe på så det ikke missbrukes, men har man ulidelig angst så er det ikke noe annet som virker så bra. Er jo også veldig forskjellig hvordan man reagerer på medikamenter selv merker jeg mer etter en 5mg valium enn etter en 1mg Xanor, denne demper ikke mine angstanfall.

Rivotril virker derimot på min angst, har brukt 1mg x2 i mange år og har ikke hatt noe behov for å øke dosen, tar angsten like bra som når jeg begynnte og har ingen bivirkninger. Det man må være veldig klar over når det kommer til benzoer er at de må trappes veeeldig sakte ned på etter langtidsbruk. Men, det virker som 1. prioritet i Norsk psykiatri att benzoer ikke skal brukes, alt annet av gamle antipsykotika etc. med grusomme bivirkininger skrives ut over en lav sko da disse ikke kan missbrukes, tar man for mye av dem så dør man bare og ferdg med det.

Anonymkode: 010de...fcf

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...