AnonymBruker Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 Jeg kjenner en som gjerne vil ut i jobb. Hun har vært på tiltak etter tiltak og er schizofren. Hun lever et aktivt liv og har ikke problemer med å være sosial. Nav har gitt henne uføretrygd selv om hun vil jobbe. Selv har jeg en personlighetsforstyrrelse og får ikke søke om uføretrygd enda jeg sliter mer med det sosiale enn det hun gjør. Jeg synes det er rart. Jeg får en mye tøffere behandling fra nav enn henne. Jeg trodde det var funksjonsnivået som gjaldt når det gjelder uføretrygd. Anonymkode: 971ae...446 0 Siter
frosken Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner en som gjerne vil ut i jobb. Hun har vært på tiltak etter tiltak og er schizofren. Hun lever et aktivt liv og har ikke problemer med å være sosial. Nav har gitt henne uføretrygd selv om hun vil jobbe. Selv har jeg en personlighetsforstyrrelse og får ikke søke om uføretrygd enda jeg sliter mer med det sosiale enn det hun gjør. Jeg synes det er rart. Jeg får en mye tøffere behandling fra nav enn henne. Jeg trodde det var funksjonsnivået som gjaldt når det gjelder uføretrygd. Anonymkode: 971ae...446 Hvor gammel er du? Jeg er av dem som tenker at det er mye verre med alle de som NAV ikke vil bruke tid og energi på å hjelpe inn i arbeidslivet enn at noen synes NAV krever i overkant mye i perioder. På lang sikt er det bedre muligheter for god livskvalitet med en arbeidstilknytning enn med full uføretrygd. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner en som gjerne vil ut i jobb. Hun har vært på tiltak etter tiltak og er schizofren. Hun lever et aktivt liv og har ikke problemer med å være sosial. Nav har gitt henne uføretrygd selv om hun vil jobbe. Selv har jeg en personlighetsforstyrrelse og får ikke søke om uføretrygd enda jeg sliter mer med det sosiale enn det hun gjør. Jeg synes det er rart. Jeg får en mye tøffere behandling fra nav enn henne. Jeg trodde det var funksjonsnivået som gjaldt når det gjelder uføretrygd. Anonymkode: 971ae...446 Sånn er det hvis du har aspergers også. Da er det rett over på uføre med en gang. Anonymkode: 32aab...052 0 Siter
stjernestøv Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 (endret) Det virker som de gir opp dem med schizofreni, min psykolog bare sa "Jeg søker full ufør, du blir ikke bedre heller motsatt". Følte meg så liten da. Det var faktisk etter han hadde søkt han sa det "Jeg søkte full ufør". Men jeg hadde ikke klart noe arbeid uansett. Endret 5. mai 2016 av stjernestøv 0 Siter
bibben Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 6 minutter siden, stjernestøv skrev: Det virker som de gir opp dem med schizofreni, min psykolog bare sa "Jeg søker full ufør, du blir ikke bedre heller motsatt". Følte meg så liten da. Det var faktisk etter han hadde søkt han sa det "Jeg søkte full ufør". Men jeg hadde ikke klart noe arbeid uansett. Var det psykologen som søkte uføretrygd for deg? Over hodet på deg? Jeg trodde dette var noe som den enkelte søkte om uføretrygd selv og så måtte man legge ved en uttalelse/vurdering av helsetilstanden fra psykolog/psykiater. Sånn var det i alle fall for meg. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 1 minutt siden, bibben skrev: Var det psykologen som søkte uføretrygd for deg? Over hodet på deg? Jeg trodde dette var noe som den enkelte søkte om uføretrygd selv og så måtte man legge ved en uttalelse/vurdering av helsetilstanden fra psykolog/psykiater. Sånn var det i alle fall for meg. Jeg hadde tidsbegrenset ufør og han skulle forlenge det, men han sa "Jeg søkte full ufør" og det fikk jeg raskt. Jeg gråt når jeg fikk det innvilget, men han hadde jo rett. Jeg har ikke blitt noe bedre, men vet ikke om jeg er verre heller. Men har vært mye sykdoms styr. 0 Siter
bibben Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 1 minutt siden, stjernestøv skrev: Jeg hadde tidsbegrenset ufør og han skulle forlenge det, men han sa "Jeg søkte full ufør" og det fikk jeg raskt. Jeg gråt når jeg fikk det innvilget, men han hadde jo rett. Jeg har ikke blitt noe bedre, men vet ikke om jeg er verre heller. Men har vært mye sykdoms styr. Skjønner! Jeg hadde også TU først, men det var en større prosess å søke den varige uføresøknaden. Det var jeg som måtte fylle ut og søke på den. Spesialisterklæring ble innhentet fra psykolog/psykiater og lagt ved. Jeg er enig med frosken i at det bør være viktig for Nav å hjelpe så mange som mulig med å beholde en liten fot innenfor arbeidslivet hvis de kan klare det. Jeg forstår at det ikke gjelder deg. Jeg synes det nyes systemet som eksisterer nå der en kan jobbe litt ved siden av uten å miste uføreprosenten er en fin ordning, en ordning som jeg selv har fått glede av. Jeg håper at du har det etter forholdene greit Stjernestøv. At du finner innhold til dagene som er ok for deg :o) 0 Siter
stjernestøv Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 2 minutter siden, bibben skrev: Skjønner! Jeg hadde også TU først, men det var en større prosess å søke den varige uføresøknaden. Det var jeg som måtte fylle ut og søke på den. Spesialisterklæring ble innhentet fra psykolog/psykiater og lagt ved. Jeg er enig med frosken i at det bør være viktig for Nav å hjelpe så mange som mulig med å beholde en liten fot innenfor arbeidslivet hvis de kan klare det. Jeg forstår at det ikke gjelder deg. Jeg synes det nyes systemet som eksisterer nå der en kan jobbe litt ved siden av uten å miste uføreprosenten er en fin ordning, en ordning som jeg selv har fått glede av. Jeg håper at du har det etter forholdene greit Stjernestøv. At du finner innhold til dagene som er ok for deg :o) Det er bra du klarer å jobbe litt, sikkert godt å ha noe å gå til Jeg syns alle burde ha noe å gå til, men jeg har jo dagsenteret da. Går jo litt der nå, men det er litt tungt å komme seg ut. Som regel sitter jeg med dataen hele dagen, ser en del filmer og for tiden. 0 Siter
Annkarin Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 Jeg fikk uføretrygd fordi jeg aldri orket å stå opp om morgenen, hadde et enormt søvnbehov også. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 Det virker som en del - ikke alle - med schizofreni og andre psykoselidelser fungerer ganske bra på rette medisiner. Det er litt merkelig om ikke de som fungerer greit og bra på medisiner ikke er i noen grad av jobb. For de lavt fungerende så skjønner jeg at de får uføretrygd. Det samme gjelder for personlighetsforstyrrelser, det kommer an på alvorlighetsgraden om man klarer (eller burde klare) jobb eller ikke. Ikke hjelper medisiner noe særlig for personlighetsforstyrrelser alene heller. Men det stemmer nok sikkert at det er mindre forståelse for dette fra NAV sin side. Det kommer av kompetansesvikt. Anonymkode: b9b30...796 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 Til TS: Muligheten for endring/bedring er langt større hos en person med PF (som ønsker det selv) enn hos en som har schizofreni. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner en som gjerne vil ut i jobb. Hun har vært på tiltak etter tiltak og er schizofren. Hun lever et aktivt liv og har ikke problemer med å være sosial. Nav har gitt henne uføretrygd selv om hun vil jobbe. Selv har jeg en personlighetsforstyrrelse og får ikke søke om uføretrygd enda jeg sliter mer med det sosiale enn det hun gjør. Jeg synes det er rart. Jeg får en mye tøffere behandling fra nav enn henne. Jeg trodde det var funksjonsnivået som gjaldt når det gjelder uføretrygd. Anonymkode: 971ae...446 Hei! Men det sier jo litt hvis hun har vært på tiltak etter tiltak, kanskje selvinnsikten og realitetsorienteringen ikke er så god? Nav ga også meg uføretrygd, enda jeg ikke ville ha det, og jeg begynte faktisk å gråte. Men så sa min pensjonerte psykiater at dette var det beste nå, men at ting kunne endres når jeg får en livssituasjon der jeg bedre kan mestre et fulltidsarbeide. Da sluttet jeg å gråte. Nå har jeg nettopp hatt et konstruktivt møte med nav, de var glade for å få min henvendelse, og de vil hjelpe meg med det jeg trenger av ekstra tilrettelegging for å fullføre min utdanning, selv om jeg er på uføretrygd, de ser det sannsynlig at jeg med min utdanning vil kunne få jobb, og dette vil de bidra til å realissere. Men jeg er enig med deg i dette at, selv om nav optimalt skal se funksjonsnivå, så er min erfaring at de er opphengt i diagnoser, og behandler diagnoser som etter en mal. Min pensjonerte psykiater sa jo noe om det også, da hun sa det er best for meg å ha asperger syndrom som diagnose, og ikke høyt fungerende autisme, for da tror nav man er psykisk utviklingshemmet. Så diagnosen du har, utløser nok ofte hjelp basert på diagnose nummer fremfor funksjonsnivå. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 Jeg ble ufør uten egetlig å ha yttret ønske om det. Det var da jeg i en alder av 22 hadde levd huleboeraktig noen år, og helt isolert, med null kontakt. Annet enn ett familiemedlem som kjørte meg på butikken en gang hver 14de dag. Jeg snudde døgnet, jeg gikk med poser på hendene, jeg sov med klærne på, jeg pusset ikke tenner, jeg hadde det som i ett bombet horehus, og når jeg la meg om kvelden så fikk jeg voldelige visjoner om gaffler ned i halsen. Jeg brente mat for å svi unna bakterier, og jeg var så redd for HIV att jeg trodde det kunne spres elektronisk. Jeg møtte ikke opp på attføringopplegg, og var generellt på bærtur. Så trygdekontoret ga opp, og sendte meg en nesten ferdigutfyllt søknad jeg skulle skrive under på. Ironisk nok, så våknet jeg litt opp av den tilværelsen da jeg fikk etterbetalt en god del penger fra uføretrygden. Ingen har noen gang senere stillt spørsmål om jeg har "rett" på uføretrygd, fra nav sin side. Ei heller noen helsepersonell. Jeg har den diagnosen som trådstart nevnte. Anonymkode: 6334f...a3a 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.