Annkarin Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 Der jeg var stabil, så slurvet jeg med dosen pga en misforståelse ang hva man gjør med litium i syden og fikk manisk psykose. Da doblet de dosen og bivirkningene ble for store. Jeg fikk heller ikke så god effekt lenger. Jeg ble innlagt for mani og raste opp 5 kg til totalt 88 kg. Veide 50 før jeg fikk medisiner. Fikk zyprexa i tillegg da, men spiste ikke mye. Kanskje jeg drakk meg feit på melk. Da kuttet jeg alt av medisin unntatt abilify depot. Til alles overraskelse har det holdt meg stort sett stabil unntatt litt tankekjør så skal nå få injeksjonen hver 3.uke mot hver 4. Avogtil lurer jeg på om jeg hadde taklet litium igjen. Da jeg var innlagt sist på litium fikk jeg vite dosen var for lav igjen. Jeg må altså øke hele tiden, men det forklarer hvorfor jeg ikke var stabil. Kanskje hadde jeg taklet tørsten nå som jeg er avvent fra coca cola. men så husker jeg den verste bivirkningen: jeg kastet opp hver gang jeg pusset tennene. Trodde det var abilify, men det ga seg da jeg kuttet litium. Så jeg tåler ikke litium lenger i de dosene jeg må ha nå. Jeg får bare si takk for de 6 gode helt stabile årene jeg fikk, og farvel. for det fins vel ingen medisin mot oppkastet? nå er jeg nemlig så redd, redd for å få tardive dyskenesier av abilify. Og så kunne jeg kanskje sluppet litt maniutvikling og grensepsykose som avogtil bryter gjennom om jeg tålte litium. Jeg er svært anbefalt å bruke litium. kanskje blir alt bra med abilify hver tredje uke. 0 Siter
ISW Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 Prøv å ikke tenke så mye på tardiv dyskinesi. Det er en bivirkning av store doser første generasjons AP. Med de nyere AP så har dette nesten forsvunnet, og Abilify som er enda nyere har en annen virkningsmekanisme som gjør denne bivirkningen enda mindre sannsynlig. Når du leser bivirkninger så må du huske på at mye av der er klassebivirkninger, som ikke gjelder medisinen du tar men generelle bivirkninger av AP. F.eks tardiv dyskinesi, QT-forlengelse og plutselig død. Det gjelder ikke Abilify, men AP generelt. Akkurat som alle AD må ha bivirkningen om selvmordstanker lister opp. 0 Siter
Annkarin Skrevet 5. mai 2016 Forfatter Skrevet 5. mai 2016 Men hvorfor fikk jeg en finger som beveget seg ufrivillig før jul da? Har heldigvis gitt seg. Så er jeg livred for å bli rastløs når jeg får hver tredje uke. Men det kan jo gå bra også 0 Siter
ISW Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 15 minutter siden, Annkarin skrev: Men hvorfor fikk jeg en finger som beveget seg ufrivillig før jul da? Har heldigvis gitt seg. Så er jeg livred for å bli rastløs når jeg får hver tredje uke. Men det kan jo gå bra også Det faktum at det har gitt seg tyder på at det ikke er TD. Det er jo dessverre slik at man får symptomer på det man er redd for. Jeg har opplevd dette fenomenet i mange år, det jeg er redd for, kjenner jeg. 0 Siter
Inner self Skrevet 5. mai 2016 Skrevet 5. mai 2016 Afipran funker jo mot kvalme, det gjør også en del av første gen ap, som feks trillafon. 0 Siter
Annkarin Skrevet 5. mai 2016 Forfatter Skrevet 5. mai 2016 3 timer siden, issomethingwrong skrev: Det faktum at det har gitt seg tyder på at det ikke er TD. Det er jo dessverre slik at man får symptomer på det man er redd for. Jeg har opplevd dette fenomenet i mange år, det jeg er redd for, kjenner jeg. Fingrene er egentlig litt aktive ennå, kanskje det er ALS ?:( 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.