Gå til innhold

NHD, flere spm. om ad, psg og mslt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tar man psg (polysomnografi) og mslt (multippel søvnlatenstest) på A-hus, og noen andre steder, skal man være fri for antidepressiv medisin to uker i forkant. Man trapper ned på medisinen i samråd med fastlege. Tar man samme undersøkelse på Haukeland, kan man ta antidepressiv medisin som vanlig. Retningslinjer for utredning og behandling av voksne med narkolepsi sier ikke noe om medikamentfire uker i forkant av undersøkelsene. Noen retninglinjer i tidsskrift for den norske legeforening, sier man skal være uten antidepressiva to uker i forkant (men jeg husker ikke årstall, så mulig det er gamle retningslinjer). Dette forvirrer meg.  Hva ligger til grunn til denne forskjellen i standard pasientinformasjon og retnignslinjer? Er noen steder kommet lenger med å ta i bruk resultat fra nyere forskning, slik at den ene rådgivningen egentlig er utdatert? Vektlegger de ulike aspekter i såfall hvilke? Unngår Haukeland å råde til seponering av antidepressiv medikasjon på grunn av fare for residiv av depresjon? Eller har Haukeland et program som korrigerer for så og så mye av den og den medisinen, når EEGet skal tolkes?

Aktuelle medisiner for min del er venlafaxin og mirtazapin, og polysomnografi og multippel søvnlatenstest er aktuelt i utredning av narkolepsi. Jeg skal utredes på Haukeland, hvor de ikke sier noe om uker fri for antidepressiva i forkant.

Jeg er redd for at medisinene skal føre til feil resultat på testene, siden de kan virke hemmende på REM-søvn, og symptomer ved narkolepsi er REM-søvn relaterte. Personlig merker jeg at jeg er mye mindre plaget med søvnparalyser når jeg tar SSRI eller venlafaxin. Vil ikke venlafaxinbruk gjøre at testene viser mindre REM-søvn enn jeg ellers ville hatt, slik at resultatet kan bli falskt negativ? På mirtazapin kommer jeg lettere inn i sammenhengende søvn, og kan sove lenger sammenhengende. Kan bruk av mirtazapin gjøre mslt falskt positiv idet jeg har kortere innsovningstid? Jeg merker ingen forskjell i det jeg tror er hypnagoge hallusinasjoner eller katapleksi. Usikker på forskjell i søvnighet med eller uten medisiner.

Du skriver at jeg uansett ikke vil ha mitt normale søvnmønster to uker etter bråseponering. Er to uker for kort tid uansett, eller er det tid nok, hvis medisinen i forkant har vært trappet ned gradvis?

Jeg vet at REM-søvnforstyrrelser også ses ved depresjon, og at depresjon er vanlig hos dem som har narkolepsi. Hvordan skiller man depresjon fra narkolepsi ved tolkning av psg og mslt? Kan man nøyaktig skille det, eller er det klinikken ellers, og tilleggsundersøkelser som antigentesting og hypokretinnivå i spinalvæske (selv omdet finnes narkoleptikere med normalt hypokretinnivå) som avgjør?

Et annet spørsmål jeg har, siden jeg har lest at ved narkolepsi kan bråseponering av medikament brukt mot katapleksi og søvnparalyser, deriblant venlafaxin, føre til at  symptomene blir forverret, og føre til status kataplektikus: Kan resultatet av søvntestene bli falskt positivt, fordi medikamentene blir bråseponert framfor å bli trappa ned gradvis?

Anonymkode: 2a663...9ba

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...